Gudstjeneste

Boblefrua

Forumet er livet
Fikk fellesmelding fra rektor om at vi måtte gi beskjed om barnet skulle delta i gudstjeneste eller ikke.
Mitt barn syns det er spennende i kirken og hun vil gå.

Men jeg har ikke fortalt henne at det er eget opplegg på skolen, for dem som ikke vil delta.

Lar du barnet velge selv her?
 
Jeg er ikke så veldig religiøs selv og tror hverken på Gud eller Jesus, men vi feirer jo jul osv og syns derfor at barna godt kan gå i kirken så vet De ihvertfall hvorfor vi feirer sånn i utgangspunktet :)
 
Vi feirer jul så da hører gudstjeneste på skolen med ;) det har da svært lite med kristendommen i seg selv å gjøre når det er i skolesammenheng, mer tradisjoner og feiring av julen. Så frøkna her skal være med. Hu vet at det er et alternativ.

På skolen der jeg jobber er det 600+ elever og vi har som regel kum 5-10stk som ikke er med på "gudstjeneste",flere av barna fra andre kulturer og religioner er faltisk med i kirken, nettopp fordi det er en samling rundt julefeiringen, ikke en gudstjeneste :)
 
Dette hadde sikkert jeg bestemt, ja. :) De dør ikke av det, og jenta di virker uansett positiv til det. :)
 
Her bestemmer de selv:)
I utgangspunktet synes jeg ikke skolen har noe med å ta mine barn med i kirka, det klarer jeg fint selv om jeg vil de skal ta en tur dit.
 
Her får vi ikke valget, men selv om ikke vi er videre opptatt av det religiøse aspektet ved jula, syns jeg julegudstjeneste er trivelig. Vet ærlig talt ikke helt, kan vel være jeg hadde ventet til frøkna mi ble eldre før jeg lot henne velge det selv.

Men jeg syns det er flott av skolen deres at de gjør det på den måten, og har et alternativt tilbud til de som ikke skal! Religion skal ikke påtvinges, og ikke være slik at det plutselig blir kjempeekskluderende om det er et fåtall som det "måtte" tilrettelegges for. På denne måten får alle virkelig tenkt over hvor viktig det er for dem å delta. :)
 
Det skal selvfølgelig finnes et alternativ! Forkynnelse har ingenting i skolen å gjøre. Mine barn skal få velge selv i alle fall. Forhåpentligvis er gudstjenester ifm skolen avviklet før den tid.
 
Jeg syns det er en kjempe fin tradisjon. Jeg husker da vi dro i kirken med skolen. Likte det godt.

Jeg hadde nok bestemt det på
barneskolen.
 
Mine velger selv. Eldste velger opplegget på skolen heller.
 
Sønnen min har fått velge selv. På første trinn ville han absolutt ikke være med. Han hadde lest på lappen at det skulle være et annet opplegg på skolen. Så selv om jeg prøvde å fortelle positivt om julegudstjeneste, så ville han ikke. Og det er ikke så viktig for meg at han går dit at jeg tvinger han. De andre årene har han selv valgt å være med på julegudstjeneste. Nå går han på 4 trinn og skal få velge selv i år også. Nå vet han hva begge deler går ut på.

Yngste har også begynt på skolen nå, så jeg kommer til å la han også få velge.
 
Jeg ville ikke gitt barnet noe valg så lenge det ikke hadde uttrykt at det ikke trivdes i kirken :)
 
Dette hadde sikkert jeg bestemt, ja. :) De dør ikke av det, og jenta di virker uansett positiv til det. :)
Jeg hadde ikke latt henne bestemme heller:p
Her går stiller vi opp enten i regi av barnehagen eller skolen:)
 
Opplyser barna om alternativet (noe skolen også gjør), men snakker også om kirka og hva jeg tenker rundt det. Syns gudstjenester i regi av skole er fint:)
 
Jeg hadde ikke latt henne bestemme heller:p
Her går stiller vi opp enten i regi av barnehagen eller skolen:)

Det er sikkert en fin tradisjon for henne. :)

Helt ærlig syns jeg folk tar dette med gudstjeneste altfor langt. Som om ungene blir hjernevaska og tvunget til å bli kristne av å besøke kirka én gang i året. Det er jo bare å forklare ungene hva det er, hvorfor det gjøres og at de bestemmer selv om de vil tro på det eller ikke. :)
Jeg syns det bare er fint at unger får oppleve slikt. Dårlige holdninger kommer ofte av lite kunnskap. ;)
 
Hadde nok latt barnet mitt gå i kirken uten å fortelle om at det finnes et alternativ. Mine barn døpes i kirken, vi feirer både påske og jul og anser oss som "kristen" - men vi praktiserer jo ikke da.. men fint for ungene og lære litt om vår egen religion :)
 
Det er sikkert en fin tradisjon for henne. :)

Helt ærlig syns jeg folk tar dette med gudstjeneste altfor langt. Som om ungene blir hjernevaska og tvunget til å bli kristne av å besøke kirka én gang i året. Det er jo bare å forklare ungene hva det er, hvorfor det gjøres og at de bestemmer selv om de vil tro på det eller ikke. :)
Jeg syns det bare er fint at unger får oppleve slikt. Dårlige holdninger kommer ofte av lite kunnskap. ;)

Må bare si det først at nå snakker jeg helt generelt, ikke til deg eller noen andre i denne tråden. Svarer mest nå fordi du nevner det med dårlige holdninger. :)

Det jeg reagerer mest på i forhold til førjulstida og diskusjonene , er at det virker som om en del folk bare skal skryte opp kirketradisjonen og julegudstjenestene kun fordi det ser ut til at det blir kuttet ned på fordi skolene er mer multikulturelle enn før. Tilpasse noe for muslimene? Nei, da skal vi tviholde på topplua og "julegudstjeneste har vi bestandig hatt" og vi skal ikke slutte å være norske fordi det kommer andre hit. det er de som skal integreres. Men at folk strømmer fra Den norske kirke når man kunne melde seg ut på nett, og at hele samfunnet har beveget seg mer mot å bli religiøs nøytral grunn i maange år, det gjør ikke noe.

Jeg syns det er så rart at folk tenker slik. Er det bare fordi alt som har med jul å gjøre må være slik det bestandig har vært, er det fordi folk er fjøsnisserasister og tror det er muslimene som ønsker det, eller er det en annen grunn?

Er det virkelig krise at det heter desemberfest i stedet for julefest, for at ikke de barna som tilhører en annen religion skal bli forhindret fra å komme?

Sier ikke at alle tilpasningene som har skjedd eller man har hørt forslag om er gode løsninger, men verden forandrer seg jo. Og jeg syns det er viktig å reflektere over hvorfor man tviholder sånn på tradisjonene at mange blir ufine i diskusjonen. Er det bare fordi man syns tradisjonene våre er fine og viktige, eller er det fordi man ikke vil at det skal tilpasses muslimer og andre?

For det er jo også slik at for at innvandrere skal integreres, så må de omgås nordmenn og delta i det norske samfunnet. For at det skal kunne skje, må man være villig til å møte dem, og ikke bare ha arrangement hvor de føler de bryter sine egne verdier hvis de deltar. Man må møte dem, og være villig til å gi dem plass. Og jeg syns ikke vi mister vår kulturarv med sånne små justeringer som kanskje må til i en del tilfeller.

Så jeg syns i alle fall det er flott når skoler har gode alternativer til gudstjenesten, og det er sikkert ikke bare muslimer som kanskje kan velge bort gudstjenesten. For ikke å snakke om at kanskje noen muslimer velger å gå i kirka også, for å lære og forstå og delta.

Bare en liten utblåsning fra meg. :p
 
Mine barn må når de begynner på skolen. Ungen har vondt av å være med på en skolegudstjeneste mener jeg. Det er før påske og jul, er det ikke? To ganger i løpet av et år.
 
Mine barn må når de begynner på skolen. Ungen har vondt av å være med på en skolegudstjeneste mener jeg. Det er før påske og jul, er det ikke? To ganger i løpet av et år.
 
Back
Topp