Gudmor/gudfar

rosaskumpute

Elsker forumet
Hei. Sniker fra April jeg. Dere har vel kanskje kommet i gang med dåp, og noen av dere er vel ferdige med det.

Jeg lurer på om det er noen som vet om man må være medlem av statkirken for å være gudmor/far?

Min samboer og hans søster er ikke døpt. Vi vil veldig gjerne ha hans søster som gudmor på vår lille gutt når den tid kommer, men hun er jo ikke døpt.
Må hun ha evt. melde seg inn i statkirka? Noen som vet? :)

Takk for svar :)
 
Jeg er ikke døpt i statskirken, men har vært fadder for mine tantebarn :) det går helt fint. Hvis hun vil melde seg inn i statskirken må hun døpes, men trenger ikke være medlem for å være fadder/gudmor-far
 
Så rart! Min venninne fikk ikke bruke sin mor som fadder da hun ikke var døpt/medlem i den norske kirken, eller andre kristne trossamfunn som ikke forkaster barnedåp. Dette står på kirken.no.
 
Ja, jeg har lest og hørt så mye forskjellig. Kanskje det er opp til hver enkelt kirke/prest? Virker nesten slik.

Mulig jeg bare må dra til den kirken han skal døpes i å spørre :)
 
Sniker fra April jeg og :) er er et utdrag fra den norske kirkes hjemmeside hvor det står om dåp "...Det er ei ære å verte spurt om å vere fadder. Mange gonger vil fadrane tilhøyre den nære familien og representere ulike generasjonar. For andre er det naturleg å velje vener av familien. Nedre aldersgrense er 15 år.

Fadrane tek på seg viktige oppgåver med å gje barnet opplæring i den kristne trua, og må veljast med det for auge. Fadrane må vera medlemer i Den norske kyrkja, eller dei kan vera andre kristne som ikkje forkastar barnedåpen. Presten ser til at valet av fadrar er i tråd med desse vilkåra. Dersom det blir aktuelt å utelata som fadder ein medlem i Den norske kyrkja som har fylt 15 år, skal saka leggjast fram for biskopen...."

Så ja- enten medlem av den norske statskirke eller annet trosamfunn som praktiserer dåp :)


Sent from my iPhone using BV Forum mobile app

Stella Mathea 15.04.13 <3
 
Vi fikk ikke spørsmål om fadderne til eldste var døpt/konfirmert/medlem av kirken. Regner ikke med å få det nå heller. Aner strengt tatt ikke om fadderne er kristne engang.
 
Jeg hadde min bror og samboer som faddere og ingen av dem er medlem av statskirken. Jeg ville ikke bekymret meg for det, skriv dem opp som faddere hvis det er det dere ønsker:) lykke til! Det er en flott dag:)
 
Ser forresten at flere av dere snakker om statskirken. Den eksisterer ikke lengre:p
 
Det kan nok stemme.. Henger ikke med på det der:)
Nei, føler nesten saken ble dysset ned for å unngå debatt. Nå har vi ikke noen statsreligion lengre:p
 
Sniker fra April jeg og :) er er et utdrag fra den norske kirkes hjemmeside hvor det står om dåp "...Det er ei ære å verte spurt om å vere fadder. Mange gonger vil fadrane tilhøyre den nære familien og representere ulike generasjonar. For andre er det naturleg å velje vener av familien. Nedre aldersgrense er 15 år.

Fadrane tek på seg viktige oppgåver med å gje barnet opplæring i den kristne trua, og må veljast med det for auge. Fadrane må vera medlemer i Den norske kyrkja, eller dei kan vera andre kristne som ikkje forkastar barnedåpen. Presten ser til at valet av fadrar er i tråd med desse vilkåra. Dersom det blir aktuelt å utelata som fadder ein medlem i Den norske kyrkja som har fylt 15 år, skal saka leggjast fram for biskopen...."

Så ja- enten medlem av den norske statskirke eller annet trosamfunn som praktiserer dåp :)


Sent from my iPhone using BV Forum mobile app

Stella Mathea 15.04.13 <3
... Jeg er ikke medlem i hverken kirken eller andre som praktiserer barnedåp... Tror det blir opp til hver prest å avgjøre hvor mye fokus det blir på det. Her fikk vi forsåvidt ikke spørsmål om det engang, så nevnte ingenting. Begge fadderene er som meg, ikke medlem og ikke barnedåptroende..
 
... Jeg er ikke medlem i hverken kirken eller andre som praktiserer barnedåp... Tror det blir opp til hver prest å avgjøre hvor mye fokus det blir på det. Her fikk vi forsåvidt ikke spørsmål om det engang, så nevnte ingenting. Begge fadderene er som meg, ikke medlem og ikke barnedåptroende..

Merkelig at deg skal være så forskjellig :/ på papiret jeg skulle fylle ut stod det klart å tydelig at de måtte det :/ . Det er vel da best å bare ringe kirken barnet skal døpes i og forhøre seg ;)


Sent from my iPhone using BV Forum mobile app

Stella Mathea 15.04.13 <3
 
Merkelig at deg skal være så forskjellig :/ på papiret jeg skulle fylle ut stod det klart å tydelig at de måtte det :/ . Det er vel da best å bare ringe kirken barnet skal døpes i og forhøre seg ;)


Sent from my iPhone using BV Forum mobile app

Stella Mathea 15.04.13 <3
Gjør det, så er du helt sikker:)
 
Back
Topp