Gud far? Gud mor? Faddere?

x1xKrista

Glad i forumet
Noen som kan hjelpe meg med dette? Gudmor og gudfar er det samme? Faddere er det også det samme? Hjelp en stakkers liten uviten..

ORIGINAL: MorgansMamma

Vi fikk beskjed om at de hadde gått bort ifra gudmor og gudfar tittlene.
Trengte kun å tenke på faddere....[;)]

Ja var ikke helt sikker på det der. Men det er veld litt det samme som fadder da?

Hvor mange faddre kan man ha?

Jeg har alltid hørt at det er den samme tingen ihvertfall. [8|] At Fadder er bare et annet ord på Gudmor og Gudfar.

Kan ha maks 6 faddere - hvilket irriterer meg litt,for da prins Sverre Magnus (tror jeg?) ble døpt hadde han 7 faddere...
Er litt annerledes for oss vanlige undersåtter vettuh![&:]

Men fra 2 til 6 fadder,ja[;)]

Samboeren min sa vi kunne ha tre hver. Men jeg finner ikke de tre.. Finner en som passer perfekt og det er min eldste bror, de to andre søskene mine er 27 og 24år og ikke har de fast jobb/ikke jobb, dårlig økonomi, drikker mye og er ute på byn heeele tiden og full i gjeld og problemer..

Er dette noe jeg skal se bort i fra?

ORIGINAL: ~devilishious~

ORIGINAL: Krista

Samboeren min sa vi kunne ha tre hver. Men jeg finner ikke de tre.. Finner en som passer perfekt og det er min eldste bror, de to andre søskene mine er 27 og 24år og ikke har de fast jobb/ikke jobb, dårlig økonomi, drikker mye og er ute på byn heeele tiden og full i gjeld og problemer..

Er dette noe jeg skal se bort i fra?

Du velger personer du ønsker skal ha en spesiell plass i snuppas liv..

'

Huff.. det jeg tenker men tror de ikke hadde brydd seg mye om henne.. hmmm.. er jo enda tid til man skal velge så kanskje jeg ser litt andreledes på det da. Er redd for å såre noen jeg..

Trudde gudmor/gudfar var den som bar barnet til dåpen eg........Brukar å sei det her trur eg[8|][8|]

ORIGINAL: adnim

Trudde gudmor/gudfar var den som bar barnet til dåpen eg........Brukar å sei det her trur eg[8|][8|]

hmmm.. kan jeg velge mamma som gudmor for eks også ha 3faddere? har et par venninner jeg har lyst å ha også storebror, men vet enda ikke om jeg tørr det tilfelle jeg sårer søskene mine.

Jeg vet ikke hvordan "reglene" er.. Kan man ikke bare gjøre som man vil? Tobias har 2 stk Gudmor og 2 stk Gudfar. Bruker det i tillegg til navnet. [:)]

Syntes det er fint, og så er det jo litt stas for de som er gudforeldre tror jeg.

Spesielt morsomt var det nå i dag, da gudbarnet mitt sa gudmor til meg for første gang.. *sukk*[:)]

ORIGINAL: Simen&Snorremamma

er ikke gudfar mafia? haha!![:D]

Jo.. brukte hele påske ifjor når sambo var vekk reist på å se de.. [:D]

Da var det meg og Don Carleone..

Gudmor/Gudfar er de som skal kunne ta over oppdragelsen/oppveksten av barnet og påtar seg den oppgaven skulle det skje noe med foreldrene, i hvertfall det jeg har hørt.

Trodde at hvis noe andre enn foreldre bære barnet blir de gudfar/gudmor.

Eg hadde min far som Gudfar og 4 vanlige faddere[:)]

vi hadde fire faddere. ei venninne av meg og en kamerat av samboern og søsteren min og hennes mann. de to første kalles vi gud mor og gudfar mens de to andre er jo tante og onkel. hun er den eneste søsteren min, men samboeren har ei søster, spurte ike hun,men hun ble ikke sur tror jeg. men vi sa ikke noe om at de skulle være fadddere før de så det i kirken...[8|]  synes det er stort nok å være tante jeg da[:D]

Back
Topp