Gubben

Juliette

Forumet er livet
Omtaler dere mannen deres som gubben også utenfor bv? Jeg kan nemlig ikke huske jeg har møtt på det utenfor bv (hvor jeg stadig ser det). Jeg syns det er utrolig lite flatterende.
Dere som bruker det: Er det et koselig kallenavn? Fint? Sexy?

Her jeg bor sier jeg gubben.
Han sier kjærring, men det er et positivt ladet ord her.

Man han går mest under min kjære og kjærsten

Ja, til venner når jeg prater med de på msn og sånt. Tror ikke jeg sier det face to face, det blir litt unaturlig.

Da så....Men jeg kan ikke huske det fra min tid utenfor Østlandet..Jeg har sikkert bare glemt det. Tenke seg til at jeg rakker ned på dialektene. Skamme seg...

Juliette skrev:
Da så....Men jeg kan ikke huske det fra min tid utenfor Østlandet..Jeg har sikkert bare glemt det. Tenke seg til at jeg rakker ned på dialektene. Skamme seg...

I skammekroken med deg. Sporenstreks!

Jeg ser for meg at når noen sier GUBBEN, så må de være sent i 30 - 40 årene. Altså "litt oppi der". 

Selv sier jeg navnet til kjæresten

IsThaBeth skrev:
Dialekt, helt vanlig, samme som kjerring. 

Ja, gubben sier kjerringa om meg, men det er helt vanlig på hans dialekt, og kun finslige bergensere reagerer på det, og mora hans, men hun reagerer jo på det meste. 

Hender jeg sier gubben, spesielt på jobb, men det er litt mer intern humor da, vi jobber sammen. 

Jeg sier gubben, han sier kjerringa eller dragen ;)
Koooosenavn ;)

Superhue skrev:
Jeg ser for meg at når noen sier GUBBEN, så må de være sent i 30 - 40 årene. Altså "litt oppi der". 

Ja, min er jo litt oppi årene, han er jo hele 34 faktisk. Jeg derimot, er utgammel, jeg er jo 36. 

IsThaBeth skrev:

Juliette skrev:

Når jeg tenker meg om nå, så sa de jo det der jeg bodde før. Siden jeg hadde glemt det, reagerte jeg tydeligvis ikke da. Nå derimot, fra min fisefine sofakrok på østlandet..Slik har det gått med meg

Superhue skrev:

LOL! Jeg tenker også at "gubben" er en gammel mann. Men for meg er 30-40 årene forholdsvis ungt, så jeg ser for meg mer en pensjonist. Mannen min er 37 og jeg ville aldri drømt om å kalle ham gubben en gang. Forøvrig klarer jeg ikke helt å høre at "kjerringa" er særlig flatterende heller, uansett dialekt (Og jeg er trønder!)  Jeg refererer til min kjære enten ved navn eller "mannen min", evt "pappan" i forbindelse med ungene - men det blir en litt annen sak. 

Juliette skrev:

IsThaBeth skrev:

Juliette skrev:

Når jeg tenker meg om nå, så sa de jo det der jeg bodde før. Siden jeg hadde glemt det, reagerte jeg tydeligvis ikke da. Nå derimot, fra min fisefine sofakrok på østlandet..Slik har det gått med meg

Jaja, jeg kan med sikkerhet si at flere av de som svarer i denne tråden angående dialekt, også er fra Østlandet . Jeg tror bare du må reise litt lenger, la meg gjette, nord, enn der du sitter:)

Jeg kaller kjæresten min for: samboer, typen, 'mannj min' eller bare Marius:)
Har kansje sagt gubben en gang eller to, å han er bare 24:p han har kalt meg for kona, eller kåna å da satt jeg ned foten!:p

Jeg kaller ofte gubben for gubben innimellom, om han kaller meg kjærringa så synes jeg egentlig det er litt koselig:-)

Jodda,jeg sier gubben. Er da helt vanlig i Gudbrandsdalen så vidt jeg vet. Her i Bærum er det vel ikke så vanlig - men jeg er DØL!
Han kaller meg for huskorset,kjærringa eller sjefen... Er mest sjefen som blir brukt - eller...han sier også Alfa Hunnen.. Som i en ulveflokk liksom.. Det er jeg som er SJEF!! (Litt ironisk altså.)

her så bruker vi gubben
kan fort si til venner og slikt " gubben er ikke hjemme men kommer snart hjem" Her hvor jeg bor så bruker mennene også ofte kjerring over for kona. Kjerring er oppringelig ikke et skjensord som mange tror men egentlig betyr det kjær kone.

Back
Topp