gu?

det er veldig forskjellig fra gynekolog til gynekolog har jeg skjønnt. noen sier det går helt fint og andre nekter å ta det.
jeg skulle egenltig tatt celleprøve for et år siden. bestillte endelig time nå, men rakk ikke før jeg blegravid. så nå blir den vel tatt på 6ukerskontroll etter fødsel tenker jeg. eller kanksje de kan ta under fødsel? :P hehe! hadde vært kjekt

Man BØR ikke, men man kan.. :)
Jeg tok celleprøve en uke etter befruktning, visste ikke at jeg var gravid enda, men informerte om at jeg kanskje var det. Ingen fare, og celleprøve fikk jeg. Helt frisk og ny kontroll om 1 år.

Er det ikke sånn at de gjerne VIL ta celleprøver av gravide hvis det er lenge siden evt at man aldri har tatt det før man ble gravid?

Sent from my GT-N7000 using BV Forum mobile app

Hvorfor skal man ikke ta celleprøve når man er gravid?? Tok det i går : /

Jeg har lest at det kan øke sjanse for SA... Men har selv tatt celleprøve i uke 8 i begge mine graviditeter, så jeg stoler på legen.

*Venter #2 i januar 2014*

Okei. Men virket som han viste hva han dreiv med han gynekologen jeg var hos i går da. :)

Det øker ikke faren for sa! De skraper jo bare bittelitt på tappen der, ingen fare :) Det jeg lurte på var om det var LURT å gjøre det, har hatt to leger som har villet gjort det da jeg sa jeg var gravid. Jeg skjønner ikke helt greia, er det nødvendig da? Er det for å kunne ta et tidlig valg hvis det viser seg at noe er alvorlig galt der nede?

Nei... tok aldri det når j var gravid forrige gang. Tok det på 6 ukers kontrollen etter fødsel :)

Jeg spurte gynekologen om dette med celleprøve, og hun forklarte at det var helt ufarlig å ta selve prøven. INGEN økt fare for SA. Men dersom prøven skulle vise celleforandringer, kan uansett ingenting gjøres med det sålenge man er gravid. Så jeg tenker at da vil jeg vente med selve prøven til første g.u. etter fødsel.
Hva om man får påvist celleforandringer tidlig i svangerskapet, skal man da gå og bekymre seg i månedsvis? Det gagner jo ingen. Så jeg venter med prøven, jeg.

Det øker ikke faren for sa! De skraper jo bare bittelitt på tappen der, ingen fare :) Det jeg lurte på var om det var LURT å gjøre det, har hatt to leger som har villet gjort det da jeg sa jeg var gravid. Jeg skjønner ikke helt greia, er det nødvendig da? Er det for å kunne ta et tidlig valg hvis det viser seg at noe er alvorlig galt der nede?

Jeg har vel lest begge deler på internettet, men velger å tro på at det ikke gjør det.

Vil tro det er lurt å gjøre det, hva om det er forandringer i cellene? Da er det vel livsviktig å vite mtp utvikling av kreft? Kan ikke så mye om dette...

*Venter #2 i januar 2014*

Back
Topp