GU uke 7?

~lykkelig med barn~

Elsker forumet
Juli13-jentene
Da har jeg fått time til 1. kontroll med GU hos legen min. Det blir i uke 7.
Noen som har tatt GU så tidlig i svangerskapet?
Trodde man helst skulle ta det mellom uke 8-12?
Kan GU framprovosere noe, om det tas for tidlig, eller gjelder dette kun GU sent i svangerskapet?
Tiden fram mot uke 8 er jo ganske usikker.
Og jeg kan jeg be om å slippe å ta celleprøve?

Jeg tok celleprøve under tidlig UL på sykehuset for to dager siden. Der var det 3 erfarne jordmødre som tilbydde seg og "ta det i samme slengen".. Tviler på om de hadde gjort det hadde d kunnet framprovosere noe ;)

Før første svangerskap hadde eg celleforandringer. Da eg ble gravid ble eg anbefalt å ikke ta celleprøver. På seks uker kontrollen etter at eg hadde født tok eg celleprøve. Etter mange ukers venting fikk eg svar om mer alvorlig celleforandring. Det ble da operasjon og deler av livmorhalsen ble fjernet. Har etter det blitt fulgt opp to ganger i året uten å hatt celleforandringer etterpå = )

Legen din vet nok best, men han bør jo ta hensyn til ditt ønske = )

Det er ikke farlig å ta gu i sv.skapet. Jeg var til gu med celleprøve da jeg var 11 uker på vei i forrige sv.skap. Ikke noe problem. Lykke til!

Det er ikke farlig å ta gu i sv.skapet. Jeg var til gu med celleprøve da jeg var 11 uker på vei i forrige sv.skap. Ikke noe problem. Lykke til!

Takk for det! :-)
Fikk høre noe at om man tar GU på feil tidspunkt kan det kanskje framprovosere noe, og siden de første 10-12 ukene er så sårbare ble jeg bare litt småbekymret. Hvorfor rote oppi der på den tiden hvor ting er sårbart liksom?
Men, går nok bra! :-)

Jeg tok celleprøve under tidlig UL på sykehuset for to dager siden. Der var det 3 erfarne jordmødre som tilbydde seg og "ta det i samme slengen".. Tviler på om de hadde gjort det hadde d kunnet framprovosere noe ;)

Det stemmer! :-)
Vet bare ikke om jeg vil takle det så godt som deg, om det skulle komme blødninger etterpå.
Det er lettere å berolige andre enn seg selv! Hi hi! :-)
Men min sunne fornuft sier jo at dette er helt ufarlig. :-)

Back
Topp