GU i første trimester?

Romle

Gift med forumet
VIP
Junibarna 2015
Legen min vil at jeg skal ta en GU, først og fremst for å ta livmorhalsprøve, og for å undersøke noen småplager. En annen lege har tidligere sagt at man skal være litt forsiktig med sånt i første trimester. Skal jeg gå imot hva legen min sier og vente til andre trimester? Noen som vet hva som er rett her?

En gynekolog vet nok hva h*n driver med. Innvendig ul blir jo utført, samt celleprøve. Sex er ufarlig. Tror du kan ta det helt med ro :)

Jeg aner ikke.

Men har bare hørt at grunnen til at jordmor aldri gjør GU på svangerskapskontroll er fordi det kan øke infeksjonsfare. Skjeden er visst lett mottakelig for infeksjon i svangerskapet, noe som Hovedsaklig er farlig i forbindelser med fødsel...

Men du må nok stole på det legen sier;)

Min fastlege tar ingen underlivsundersøkelse mens man er gravid ihvertfall. Fikk beskjed om om å henvende meg til en gynekolog om jeg ikke ønsket å vente til jeg hadde født.

Min fastlege tok både GU og celleprøve i 1. trimester hos meg begge svangerskap. Ville stolt på en Gyn ja! :)

Antar legen setter risikoen med GU opp mot risikoen for at det kan være noe som bør behandles osv. Regner med at h*n ser det an fra person til person. Du kan jo bare spørre om hvorfor.

Jeg tok gu og innvendig ul og celleprøve i 1 trimester. det gikk helt fint

Min fastlege sa at man ikke skulle ta en celleprøve før 1 år etter fødsel, da hormonene gjør sånn at man kan få feil svar!
Og en GU ble ikke gjort på meg før i uke 37 da det va mistanke om tili vannavgang. Legene/jordmødre sa at det ikke va anbefalt pga infeksjonsfare.

Back
Topp