Grusomt besøk hos legen

Elin-mor

Andre møte med forumet
Mandag 18.06 måtte jeg kaste inn håndkle på jobb, og reise hjem. Klarte da hverken å sitte eller gå. Jobber på kontor, med salg og sitter hele dagen. Det er en stor arbeidsmengde med mye press, da jeg også har fastlønn + provisjon.

Ringte legen, sa jeg hadde så vondt for å gå etc og ønsket henvisning til fysio. Han hadde da ikke tid til å snakke med meg før uken etter, 26.06.
Kom til legen, de målte Hb 11 og pos på leu. Dette så ikke engang legen på.
Fortalte legen at jeg har vondt til høyre for halebeinet, ned i rumpa, stråling ned til beinet og i lysken på høyre side. Han presset litt, men skrev sykemelding for ryggsmerter. Jeg sa at det hugde for hvert skritt jeg tok, imens han skrev at jeg fikk vondt når jeg gikk lange strekninger. Ikke et ord i henvising til fysio eller sykemeld om at jeg er gravid. Er nå i Uke 23+5.
Snakket om arbeidssituasjon, og jeg forklarte om enormt press på å prestere, selge bra. Dette også for å tjene bra, slik at jeg får en bra lønn i permisjonstiden. Hvem vil vel ikke ha det best mulig økonomisk liksom. Det han begynte å bable om var at jeg måtte senke kravene, og regne med dårligere råd så lenge jeg var gravid og ikke var i form. Da presset tårene på...han forstod virkelig ingenting om at jeg gråter før og etter jobb fordi jeg er stresset på jobb. Han jabbet videre om at man da må endre planer, og om vi hadde dårlig økonomi. Sa vi da bare måtte la være å kjøpeny bil og slikt, uten at jeg snakket om sånt.
Følte meg så dum og så lite forstått. Han sa at han kunne sm meg 40%, men jeg sa at det fungerer ikke ettersom jeg fortsatt har samme trykket og arbeidsmengden, og må prestere for å tjene cash. Sa at da kunne jeg likså godt være på jobb, og så gikk det vel rett vest fordi jeg ikke takler det nå. Da gråt jeg så veldig, at jeg gikk. Han spurte ikke om vi skulle sette opp ny time heller. Jeg var jo helt fra meg, tusen tårer og tråkket avsted med vondt i baken/låret.
Jeg er på ingen måte en unnsluntrer, og har alltid stått på. Og dette får man igjen?? Har forsøkt å nå jordmor, men hun har fri frem til mandag.Hun sa jeg skulle ringe henne om jeg ikke fikk forståelse fra legen.
 Takler ikke jobb i den formen jeg er nå, og klarer jo heller ikke glede meg når jeg gråter og bare tenker på presset på jobb.

Noen som har opplevd lignende? Dette var virkelig vondt og ikke slik jeg hadde trodd man ble møtt med en ny verdensborger i magen.

Jeg har vondt på de samme stedene som du forklarer. Legen sa at det er bekkenløsning. Er nå i uke 23+ 5 som deg og har allerede gått 4 uker på krykker. Fikk henvisning til fysio og kom inn der på under en uke. Får egentimer der og ikke i gruppettrening. Har også blitt fortalt at vanntrim for bekkenet er bra, men når sommeren er her, er det ikke et tilbud. Jeg er blitt sykemeldt for bekkenløsning. Og legen tviler på at jeg kommer tilbake i jobb før permisjonstiden.
Kan ikke få hjelpet deg noe med det, men for meg høres det ut som bekkenløsning. Håper du får tak i jm på mandag og at du får den hjelpen du trenger videre. Er veldig viktig å ta hensyn til kroppen din nå og være forsiktig, for det vil gjøre det bedre for tiden etter fødsel.
Lykke til og god bedring.

Verste jeg har hørt! At det går an! Han gjør virkelig ikke jobben sin!
Håper du får tak i jordmor, og dessuten hadde jeg glatt byttet lege! Et annet lite tips er, om du har en manuell terapeut i nærheten, så kan du prøve å ringe dit. Da får du behandling og de kan også sykemelde!  Masse lykke til!

Kontakt legevakten. De kan hjelpe deg om du ikke når frem til fastlegen din. Din jordmor kan komme med råd og omsorg men det trengs en lege for å få en sykemelding. Det er ikke mange som opplever så teite leger,men de finnes. Fortell de på legevakten at du ikke opplever å bli hørt hos fastlegen.
    Lykke til!

Huff.... Jeg hadde en slik lege i første svangerskap, det var helt forferdelig. Slet enormt med bekkenlåsninger, har også ryggproblemer og med begge deler klarte jeg ikke å gå... Og jeg fikk beskjed at så lenge jeg var gravid, kom jeg ikke til å få Sykemelding uansett! Bet negler og ble skikkelig uvell hver gang jeg skulle dit. Måtte bare bytte lege.Ikke noe annet og gjør....

Sånn helt på siden må jeg få gi deg ett tips. Jeg slet slik som deg for noen uker siden (og i stort sett hele forrige svangerskap), men etter at mange tipsa meg om kiropraktor så tenkte jeg "Shit, jeg VIL jo ikke ha det sånn og det skader ikke å prøve". Resultatet merket jeg etter 1 behandling. Jeg fungerer stort sett normalt nå mot for stor krøplefaktor i hele forrige svangerskap der jeg kun gikk til fysioterapaut (hjalp rett og slett så og si ikke)

I forrige svangerskap var jeg sykemeldt pga bekkenløsningen. Jeg mistet jobben min rett etter at jeg ble gravid denne gangen, men har til gjengjeld en 1åring hjemme som ikke har barnehageplass så det blir mye løfting, løping, bøying o.s.v. og alikevel kan jeg nå takket være kiro faktisk fungere nesten som vanlig. Helt gull:)

Må og legge til at jeg syns fastlegen din høres ut som en usympatisk dritt av en mann, men det er nå en helt annen sak. Det vil vel være å foretrekke for deg om du slipper å ha smerter uansett. Jeg vet hvor kjipt det er når ikke kroppen er samarbeidsvillig. Kiropraktorbehandling er veldig effektivt på bekkenløsning, men man må betale selv (går jo alikevel ikke ut over inntekten din slik at du får høyere beløp inn i permisjonstiden om det virker for deg). Lykke til!

Takk for svar.Fikk heldigvis byttet til kvinnelig fastlege som gjelder fra 01.07.12.Håper på å få snakket med jordmor mandag.Klump i magen av å tenke på stresset som venter på jobb og føler ikke jeg takler det presset nå.Bekkenet føles bedre nå som jeg har tatt det med ro i 1,5 uke.Livredd smertene kommer tilbake når jeg setter i gang for fullt igjen.

Back
Topp