Grusom kvalme og jobb

Solstråla94

Glad i forumet
❤️ Augustlykke 2020 ❤️
Juliknøttene 2022
Hei, flere her som har slitt med veldig sterk kvalme i svangerskapet? Hvordan har dere håndtert det i forhold til jobb? Jeg er helt sinnsykt kvalm, og det ble verre ila helgen - er kun 5+6 men jeg har vært på toalettet flere gang idag med diaré og nesten oppkast regner med at jeg blir å kaste opp hvert øyeblikk. Sitter å svelger ned for å ikke kaste opp.

Mat er ikke godt og blir uvel av sterk matlukt og «rar» smak i maten. Jeg sitter også i kontorlandskap med 80 ansatte med mye støy, parfyme, kaffelukta, matlukt og all slags lukt, og bare 3 toalett!! så spørsmålet mitt er hvordan har dere håndtert det for best mulig situasjon for dere?
 
Hei, flere her som har slitt med veldig sterk kvalme i svangerskapet? Hvordan har dere håndtert det i forhold til jobb? Jeg er helt sinnsykt kvalm, og det ble verre ila helgen - er kun 5+6 men jeg har vært på toalettet flere gang idag med diaré og nesten oppkast regner med at jeg blir å kaste opp hvert øyeblikk. Sitter å svelger ned for å ikke kaste opp.

Mat er ikke godt og blir uvel av sterk matlukt og «rar» smak i maten. Jeg sitter også i kontorlandskap med 80 ansatte med mye støy, parfyme, kaffelukta, matlukt og all slags lukt, og bare 3 toalett!! så spørsmålet mitt er hvordan har dere håndtert det for best mulig situasjon for dere?
Jeg ble sykemeldt. Sto og brakk meg og kastet opp foran kunder da jeg var i uke 5-6, så det gikk ikke. Hadde/har hyperemesis da. Er 35+6 i dag og er fortsatt kvalm og sliter med brekninger og oppkast. Er fortsatt sykemeldt, går i permisjon om 11 dager.

På jobben min var det ikke mulig med tilretteleggelse, så da var sykemelding eneste mulighet.
 
Med nr 1 holdt jeg ut kvalmen til ca uke 20. Møtte da veggen helt og ble sykehus innlagt
Med nr 2 ble jeg sykemeldt i uke 8 og ut svangerskapet
Med nr 3 fikk jeg 60% svangerskapspenger pga risiko svangerskap i uke 6 og 100% fra ca uke 28. Hadde blitt sykemeldt hvis ikke jeg hadde fått svangerskapspenger.

Hadde hyperemesis hele svangerskapet med nr 1 og 2 , og frem til ca uke 16 med nr 3.
Lærte etter nr 1 at det å ikke ta hensyn til seg selv og sette jobben først ikke er bra verken for mor eller barn.
 
Høres ut som du skal ta en sykedag eller to først pga diare. Kan være du har omgangssyke. Det er vanlig mes treg mage som gravid :)

Til spm ellers. Jeg måtte ha sykemelding. Spydde bare jeg snudde meg i senga
 
Takk for svar dere! Det er nok ikke omgangssyken, jeg sliter generelt med dårlig mage og verre når jeg er kvalm :woot:

Kvalmen er bare blitt verre så er blitt sykemeldt av legen en stund. Håper ikke selve kvalmen/oppkast sitter veldig lenge i, men kan sikkert forvente ut første trimester!
 
I første svangerskap hadde jeg en jobb det det var do lett tilgjenglig som ikke alle gikk forbi hele tiden så fikk litt roligere arbeidsoppgaver og greide da å holde meg på jobb. Kvalm hele svangerskapet men pga jeg var sliten ble jeg sykmeldt 20 % de siste 5-6 ukene.

Med nr 2 hadde jeg ny jobb. Var vanskeligere med doforhold da den eneste doen lett tilgjenglig som ikke pasienter kunne bruke var midt i all trafikk på jobben. Så lite kjekt å spy når alle kan høre deg. Ble da tidlig sykemeldt 40% pga jo mer sliten jeg var jo mer spydde jeg. Og var mange arbeidsoppgaver jeg ikke kunne gjøre fordi man ikke bør spy foran pasienter og noen steder kunne jeg ikke bare gå. Var kvalm hele svangerskapet og det sammen med bekkenløsning gjorde at jeg var sykemeldt fra 40-60% hele svangerskapet

Nå med nr 3 så er kvalmen ille og pga jeg ikke får hvilt så mye pga 2 barn så er jeg 100% sykemeldt. Bekkenet er heller ikke bra så hjelper ikke på. 13 uker på vei nå og legen tror jeg mest sannsynlig blir sykemeldt resten av svangerskapet.

Så hvis forholdene er dårlig på jobb med tanke på lunkt, do osv hadde jeg ikke nølt med å bli sykemeldt. Man tjener ikke på å slite ut seg selv, verken du eller babyen :) og god bedring ☺️
 
Jeg ble dårlig med ekstrem svangerskapskvalme når jeg var 5+6, så føler med deg. Var sykemeldt helt til uke 11. Da forsvant alt på magisk vis over natten, så det er håp ❤️ Riktig god bedring!!
 
Back
Topp