Gruppe B streptokokker

Polarlomvi

Blir kjent med forumet
Har dere egentlig tenkt på gruppe B streptokokker? Jeg vil gjerne få testet meg om ca. 2-3 uker, og vil få antibiotika i tilfellet jeg er infisert, men er litt usikker om legene gjør det her i Norge? I Danmark er det obligatorisk i tredje trimester og også i Tyskland gjør de det ofte. Kan jo redde barnets liv... Noen som har erfaring med å bli testet i Norge?

Her i Norge er det ikke vanlig at legene gjør det fordi en veldig stor andel av kvinner har den bakterien, men uten at den bryter ut. Og om man har den og blir behandlet for den så kommer den som regel veldig fort tilbake igjen.
Jeg synes selv den bakterien er skummel, men det har blitt tatt bakterieprøver av meg flere ganger dette sv.skapet og de har vært negative.

Jeg synes alle gravide kunne fått testet seg for denne bakterien tett oppunder termin, og at de som får den påvist starter på antibiotika, og får antibiotika under fødslen. Siden denne bakterien kan være ganske farlig for de små så synes jeg det burde være en rutine på dette. For selv om det er sjelden så er det jo tilfeller der denne bakterien tar barnets liv[&o]

Jeg fant ut ved en tilfeldighet at jeg har B streptokokker i uke 18 da jeg var på sykehuset og
tok celleprøver. Jeg sa til gynekologen at jeg hadde hatt rar utflod en stund, så hun tok masse prøver.
Og det kom ut positiv på B streptokokk prøven. Er veldig glad for det[&:]

Jordmora mi sier at jeg ikke skal være bekymret, og at det bare er farlig om vannet går og jeg ikke kommer
meg til sykehuset innen 6 timer å får behandling. Har lest at det er større sjanse for for tidlig fødsel når
man har dette, en bekjent av meg fødte i uke 35, hun hadde B streptokokker, men vet ikke om det var grunnen.

Som jeg har hørt skal man ikke behandles før fødselen uansett, nemlig akkurat pga at de kommer fort tilbake. Men viktig er å få det intravenøs når fødselen er i gang (4 timer før barnet kommer er nok). Tror jeg skal spørre legen om det, har ikke lyst å risikere noe man vet om...

Så man kan spørre legen sin om å få tatt en slik test?

Har aldri hørt om dette før jeg...

ORIGINAL: Julia09

Så man kan spørre legen sin om å få tatt en slik test?

Har aldri hørt om dette før jeg...

Ja det er bare å spørre..

Du kan jo ta en hvit en og si at du har følt ubehag og lurer på om du har fått en infeksjon, og om han kan ta en bakterieprøve. Så sier du i samme slengen at du tenker så på streptokk B bakterien og om han kan ta den i samme slengen når han likevel skal ta prøve[8D]

Jeg tok den testen fordi jeg ikke hadde hatt gu-undersøkelse på 6 år. Så fikk påvist denne bakterien, noe som gjorde meg veldig stresset! Hadde jo ikke antibiotika ved sist fødsel. Kanskje derfor hun ble født med streptokokk bakterie på fingrene og mistet en negl bare 5 uker gammel...
Denne gangen skal jeg få intravenøst antibiotika ved fødsel.

Jeg hadde veldig rar utflod i begynnelsen av svangerskapet. Tykk og rar![:'(] I tillegg kjente jeg at det ikke var noe som stemte nedentil. Kan jo vere man merker det? Vet ikke.. Uansett skal de ikke vere så farlig, men skjønner likevel ikke hvorfor denne testen ikke blir tatt lenger. Er jo bedre å vere på den sikre siden...

Tror jeg bare skal spørre legen min rett ut, hehe, hun er vant til ulike "krav" fra min side[8D]

Men hvordan tas denne testen? MÅ jeg i GU-stolen? Er ikke min beste venn[8D]

Tror jeg bare skal spørre legen min rett ut, hehe, hun er vant til ulike "krav" fra min side[8D]

Er ikke sikker, men jeg tror nok du må i stolen snuppa [:)]
Jeg ble tatt prøve av neddi glufsa vertfall [:D]

Ja du må nokk opp i skrekkstolen, desverre[8D]

Har nettopp vært hos legen, og hun tok prøven selv om jeg ikke har noen symptomer, men den infeksjonen er ofte UTEN symptomer [:)] Hun skjønte godt at jeg ville ta prøven og sa at det også begynner å bli mere vanlig i Norge siden det er nok veldig ille om barnet smittes. I tilfellet testen er positiv får jeg antibiotika under fødselen. Føler meg myyyyyye bedre nå, var redd at hun kanskje ikke ville ta prøven. 
Og så betalte jeg kun 50 NOK siden det var jo i forbindelse med svangerskapet.

Altså, kan bare anbefale dette!  

Back
Topp