Gruppe B Streptokokker (GBS)

Til info:

1/3 kvinner får dette. Av disse vil ca 10-15% smitte barnet, av disse igjen vil 0,5-1% oppleve alvorlige følger av GBS :-) ... Nesten annenhver seng på fødeavdelingen har denne koden.

Det kommer av smitte fra hals/munn der ca 70% av alle menn har denne bakterien i halsen. Smittes til kvinnen via munnsex.

GBS vil ikke behandles da sjansene for ettervirkning er svært svært små :-) Det snakkes heller aldri om GBS før man er gravid fordi det er så lite farlig egentlig.

Til info:

1/3 kvinner får dette. Av disse vil ca 10-15% smitte barnet, av disse igjen vil 0,5-1% oppleve alvorlige følger av GBS :-) ... Nesten annenhver seng på fødeavdelingen har denne koden.

Det kommer av smitte fra hals/munn der ca 70% av alle menn har denne bakterien i halsen. Smittes til kvinnen via munnsex.

GBS vil ikke behandles da sjansene for ettervirkning er svært svært små :-) Det snakkes heller aldri om GBS før man er gravid fordi det er så lite farlig egentlig.
Ååh takk for info! Det høres jo ikke så alvorlig ut som jeg fryktet. Det er nok bare navnet som skremmer. Det høres ut som en fryktelig sykdom.

Jeg har aldri hatt munnsex så da lurer jeg på hvor smitten kommer fra.. Kanskje det kommer fra samboeren min via kyss.. huff. Vil ikke spekulere i det. Haha.

Sniker fra april. Jeg har det, og skal få antibiotika intravenøst under fødselen, utover det er det ikke mye å gjøre i svangerskapet. Det behandles ikke vanligvis under svangerskapet fordi det mest sannsynlig kommer tilbake kort tid etter endt antibiotikakur. :)

Fikk og påvist det nylig. Lurte jo veldig på dette side jeg ikke fikk dette påvist sist svangerskap. Så viser det seg at jeg fikk det påvist sist, men legen jeg var hos da gjorde ingenting med det.. Gikk helt fint da, men er egentlig glad jeg vet det denne gangen :p håper bare jeg får føde på fødeloftet og at jeg får være på barsel hotellet etter fødselen. At de ikke regner det som økt rissiko..

Alt det er i denne verden!! Fikk påvist dette i to urinprøver. Det kan visst være farlig for barnet når det blir født hvis det smittes. Noen andre som har fått dette?
Måtte urinprøve sendes inn til dyrking eller så dem det bare når du var på vanlig kontroll? Er redd for det selv.

Ååh takk for info! Det høres jo ikke så alvorlig ut som jeg fryktet. Det er nok bare navnet som skremmer. Det høres ut som en fryktelig sykdom.

Jeg har aldri hatt munnsex så da lurer jeg på hvor smitten kommer fra.. Kanskje det kommer fra samboeren min via kyss.. huff. Vil ikke spekulere i det. Haha.

Jeg skal ikke spekulere i hvordan du har fått det, hehe :-) Er vel flere måter å få dette på selv om oralsex er det vanligste. Bakteriene kommer hvertfall fra hals/munn til skjeden på ett eller annet vis. Ikke munn via munn. Men samme kan det være :-) Ikke bekymre deg for mye hvertfall ❤️

Jeg skal ikke spekulere i hvordan du har fått det, hehe :-) Er vel flere måter å få dette på selv om oralsex er det vanligste. Bakteriene kommer hvertfall fra hals/munn til skjeden på ett eller annet vis. Ikke munn via munn. Men samme kan det være :-) Ikke bekymre deg for mye hvertfall ❤️
Jeg har også streptokokker i urinen, og legen min sa at det kan komme fra tarmen eller du kan få det på sykehuset. Jeg har trolig fått det på sykehuset ifm assistert befruktning. Har aldri hørt om at det kommer fra munn,og heller ikke funnet noe om dette på nett..

Sniker fra juli. Jeg har også fått påvist GBS. Stresset VELDIG med det da jeg fant det ut, men har slått meg mer til ro med det nå. At nyfødte blir alvorlig syke er en sjelden tilstand. Det viktige er at man har papirer på at det er funnet GBS i urinen når man skal føde :)

Jeg har også streptokokker i urinen, og legen min sa at det kan komme fra tarmen eller du kan få det på sykehuset. Jeg har trolig fått det på sykehuset ifm assistert befruktning. Har aldri hørt om at det kommer fra munn,og heller ikke funnet noe om dette på nett..

Har du funnet noe sted der det kan tyde på at man kan få smitte under assistert befruktning? Hvordan kan det skje? Hmm. Jeg fikk også påvist GBS i urin for to uker siden, og er nettopp ferdig med antibiotika. Var til assistert befruktning i november (negativt forsøk en mnd før jeg ble spontant gravid på egenhånd). Har også lest at dette er bakterier som ofte kommer fra tarmen, men finner ikke noe som tilsier at det er mest vanlig måte å bli smittet på er via oralsex.

Har spurt lege og jordmor, og de sier at 1/5 kvinner har dette under svangerskap, og at det ikke er farlig om man kjenner til det og får rett behandling. Ble også skuffet da jeg fikk beskjeden på første dag i uke 12, men har prøvd å slå meg til ro med at et sikkert ordner seg.

Samme her. Jeg har også fått det påvist i dette svangerskapet. Aner ikke hvordan, men :p

Har du funnet noe sted der det kan tyde på at man kan få smitte under assistert befruktning? Hvordan kan det skje? Hmm. Jeg fikk også påvist GBS i urin for to uker siden, og er nettopp ferdig med antibiotika. Var til assistert befruktning i november (negativt forsøk en mnd før jeg ble spontant gravid på egenhånd). Har også lest at dette er bakterier som ofte kommer fra tarmen, men finner ikke noe som tilsier at det er mest vanlig måte å bli smittet på er via oralsex.

Har spurt lege og jordmor, og de sier at 1/5 kvinner har dette under svangerskap, og at det ikke er farlig om man kjenner til det og får rett behandling. Ble også skuffet da jeg fikk beskjeden på første dag i uke 12, men har prøvd å slå meg til ro med at et sikkert ordner seg.
Her sa de at de har sluttet å gi antibiotika underveis fordi det kommer igjen og igjen.

Jeg fikk det påvist ved forrige graviditet. Har aldri hørt om smitte fra munn og hals før, bare fra endetarmen, der det er en naturlig del av tarmfloraen for ca 1/3 kvinner. Og så skjer det av og til at bakterien vandrer til urinveiene og skjede, og ved en oppblomstring slår dette ut på urinprøver dersom de blir sendt til dyrkning. Behandles ikke i svangerskapet, fordi det kommer så fort igjen, men står på helsekortet, og skal ha antibiotikabehandling så fort fødselen er i gang.

Beta hemolytiske streptokokker gruppe B (GBS) er en bakterie som finnes naturlig i endetarmen. Så at det nødvendigvis kun overføres via munnsex er bare tull og tøys. Bakterier kan jo vandre fra bak til foran for alt man vet.

GBS behandles også ofte, men pga sjanser for ny oppbluss så er det nødvendig ikke hensiktsmessig.

Alle som har fått påvist GBS vil få antibiotika intravenøst under fødselen for å hindre smitte til barnet.

Noen som vet om man blir puttet i gruppen risikofødsel dersom man må ha antibiotika under graviditeten? Vi bor 35 min unna nærmeste fødeavdeling, men er man i risikogruppe må vi til det andre større sykehuset som er 1,5timer unna. Hadde håpet å kunne føde mer lokalt og nærmere hjemme...

Noen som vet om man blir puttet i gruppen risikofødsel dersom man må ha antibiotika under graviditeten? Vi bor 35 min unna nærmeste fødeavdeling, men er man i risikogruppe må vi til det andre større sykehuset som er 1,5timer unna. Hadde håpet å kunne føde mer lokalt og nærmere hjemme...
Det har jeg også lurt litt på :)

Back
Topp