Grunnlag for å overta fars permisjon?

Ugla95

Forelsket i forumet
Påskekyllingene 2020
Jeg har en mann som ser utrolig mørkt på det å være hjemme i 15 uker med småen. Han jobber overtid hver eneste dag, og det er ingen andre i hans bedrift som kan gjøre hans jobb. Det vil da hope seg opp flere måneder med arbeid, og jeg er redd for at han bare blir enda mindre hjemme før og etter for å få unna alt.
Jeg har lest at man kan søke om å overta fars permisjon. Noen som vet regelverket for hvilke grunnlag man må ha for å få det?
Tenker ikke å føre hele over på meg, noe tid skal han gå hjemme med småen. Men om jeg kunne tatt noen uker hadde det hjulpet veldig..
 
Sniker


Det er veldig strengt for å overta fedrekvoten. At han er «uunnværlig» på jobb er ikke en av grunnene.
Han må være så syk at han ikke er istand til å ta vare på barnet eller innlagt på helseinstitusjon.
 
Jeg har en mann som ser utrolig mørkt på det å være hjemme i 15 uker med småen. Han jobber overtid hver eneste dag, og det er ingen andre i hans bedrift som kan gjøre hans jobb. Det vil da hope seg opp flere måneder med arbeid, og jeg er redd for at han bare blir enda mindre hjemme før og etter for å få unna alt.
Jeg har lest at man kan søke om å overta fars permisjon. Noen som vet regelverket for hvilke grunnlag man må ha for å få det?
Tenker ikke å føre hele over på meg, noe tid skal han gå hjemme med småen. Men om jeg kunne tatt noen uker hadde det hjulpet veldig..
Jeg har samme problem her. Vi tenker at her blir det at jeg tar en del ulønnet, han tar ut en del mer i lønn slik at jeg kan være hjemme lengre så får vi se når det nærmer seg om han evt kan ta en dag i uken eller noe hjemme :happy:
 
Sniker.

Her er far selvstendig næringsdrivende og opparbeider ikke pensjonspoeng gjennom sitt arbeide (ikke pensjonsgivende inntekt) . Det gir grunnlag for meg å overta fedrekvoten fordi han ikke har rett på den.
 
Det Eskimonika skrev står også på sidene til NAV.
Her er det som står på NAV om fedrekvoten. Se siste linje:

15 uker ved 100 prosent foreldrepenger, 19 uker ved 80 prosent foreldrepenger.

  • Ingen krav til hva mor gjør
Du kan ta ut fedrekvoten fra uke 7 etter fødselen eller vente til barnet er blitt litt større. Ukene kan du ta samlet, dele opp eller kombinere med delvis arbeid.

Du må ta ut fedrekvoten senest når fellesperioden er ferdig, eller søke om utsettelse

Adopterer dere, kan du ta ut fedrekvoten når som helst etter omsorgsovertakelsen.

Hvis du blir så syk at du er helt avhengig av hjelp til å ta deg av barnet, kan mor søke om å overta fedrekvoten din.

 
Kan det fungere om han tar ut en dag i uka f eks?
 
Selv om han har krav på må han jo ikke ta ut perm eller han kan ta gradert feks :) kan jo hende at han vil angre om han ikke tar seg ørlitt tid til mini mens han er liten? :)
 
Selv om han har krav på må han jo ikke ta ut perm eller han kan ta gradert feks :) kan jo hende at han vil angre om han ikke tar seg ørlitt tid til mini mens han er liten? :)
Er bare at jeg ikke vil sende mini i barnehage for tidlig, og vet ikke helt hvor lenge vi klarer at jeg går ulønnet hjemme :) Hadde det vært meg hadde jobben blitt bortprioritert som en selvfølge, men mannen er virkelig definisjonen på arbeidsnarkoman og tenker at jobben er minst like viktig som tid med ungen..
 
Kan det fungere om han tar ut en dag i uka f eks?
Det kan være en mulighet. Vi har heldigvis en del tid på å tenke i alternativer. Ser likevel for meg at dersom han tar fri hver fredag feks så blir det bare til at han ikke ser mini annet enn på akkurat de fredagene, at det blir så mye overtid resten av uka..
 
Det kan være en mulighet. Vi har heldigvis en del tid på å tenke i alternativer. Ser likevel for meg at dersom han tar fri hver fredag feks så blir det bare til at han ikke ser mini annet enn på akkurat de fredagene, at det blir så mye overtid resten av uka..
Det kan det ikke.
Tar han ut gradert fedrekvote kan han i den perioden han gjør det ikke jobbe mer enn avtalt prosent. Dvs at om han tar ut 20% fedrekvote og jobber 80% kan han ikke jobbe mer enn 80% sen perioden (kan jobbe mer en uke og mindre en annen, men totalt sett for den perioden ikke mer enn tilsvarende den prosenten det er snakk om)
 
Det kan det ikke.
Tar han ut gradert fedrekvote kan han i den perioden han gjør det ikke jobbe mer enn avtalt prosent. Dvs at om han tar ut 20% fedrekvote og jobber 80% kan han ikke jobbe mer enn 80% sen perioden (kan jobbe mer en uke og mindre en annen, men totalt sett for den perioden ikke mer enn tilsvarende den prosenten det er snakk om)
Ikke overtid heller?
 
Ikke overtid heller?
Nei.
Da må det være tilsvarende mindre timer en annen del av den totale (sammenhengende) perioden han tar ut gradert.
Vi har hatt en del utfordringer med det der
 
Er bare at jeg ikke vil sende mini i barnehage for tidlig, og vet ikke helt hvor lenge vi klarer at jeg går ulønnet hjemme :) Hadde det vært meg hadde jobben blitt bortprioritert som en selvfølge, men mannen er virkelig definisjonen på arbeidsnarkoman og tenker at jobben er minst like viktig som tid med ungen..

Kanskje han nettopp derfor trenger den fulle og hele tiden med barnet sitt, for å se hvor viktig det er? :) det er jo litt det som er poenget med fedrekvota. Kan også være han ser annerledes på det når barnet først er født, det er mange prioriteringer som kan endres da.
Men han trenger jo ikke å ta ut hele permisjonen, men tror reglene for overtagelse er såpass strenge at det at han/jobben synes han må være der er god nok grunn. Da er det nok mange fedre som ikke hadde hatt eller fått tatt ut permisjon fra jobben i det hele tatt.
Husk også at fra barnet er 13 mnd vil du motta kontantstøtte dersom barnet ikke er i bhg :)
 
Jeg tenker heller at dette er en god mulighet for å forhandle på jobben om at flere må ansettes, evt. at noen må kunne ta over for han hvis han skal på ferie eller i permisjon. Høres ut som dårlig planlegging av ledelsen å gjøre seg så avhengig av en enkelt arbeidstaker.

Mannen min jobber i en liten bedrift, og vi har det samme problemet. Men der har overtiden hans nådd et slikt punkt at de ble enige om å ansette en til. Helt supert, for da rekker den nye å få litt opplæring før pappapermisjonen starter:)

Det finnes et liv utenom jobben, og man får dessverre altfor lite igjen på lang sikt av å ofre seg slik at ledelsen får større utbytte (med mindre man selv er leder). Mange som fikk det i trynet da oljebransjen gikk nedover... Fritiden er viktig å ta vare på:)
 
Last edited:
Nei.
Da må det være tilsvarende mindre timer en annen del av den totale (sammenhengende) perioden han tar ut gradert.
Vi har hatt en del utfordringer med det der
Av ren nysgjerrighet, hva skjer om han jobber mer enn han kan?
 
Av ren nysgjerrighet, hva skjer om han jobber mer enn han kan?
Usikker, men blir ihvertfall problem med nav og den avtalte permisjonen
Står klart på nav at arbeid og permisjon til sammen skal være 100%
 
Usikker, men blir ihvertfall problem med nav og den avtalte permisjonen
Står klart på nav at arbeid og permisjon til sammen skal være 100%
Om han ikke har betalt overtid, så vil det aldri merkes. Det er vel bare om han har betalt overtid. Jeg har ikke betalt overtid og NAV ville da aldri sett om jeg jobber mer enn 80 %. Men han har kanskje betalt overtid?
 
Om han ikke har betalt overtid, så vil det aldri merkes. Det er vel bare om han har betalt overtid. Jeg har ikke betalt overtid og NAV ville da aldri sett om jeg jobber mer enn 80 %. Men han har kanskje betalt overtid?
Min har absolutt betalt overtid ja og tidvis mye/ekstra godt betalt
 
Nei.
Da må det være tilsvarende mindre timer en annen del av den totale (sammenhengende) perioden han tar ut gradert.
Vi har hatt en del utfordringer med det der

Jo han kan jobbe overtid så lenge arbeidsplassen hans betaler ut lønna og de får etterbetalt fra NAV. Da går overtiden fra "potten" på jobb og NAV har ingenting med det å gjøre. De betaler ikke ut mer enn 100%. Men da må det avtales med arbeidsplassen.
 
Her er også mannen litt arbeidsnarkoman:) vi løste det sist permisjon ved at jobben hannes betalte ut han slik at jeg fikk penger fra jobben hannes mens han var på jobb. Å jeg var hjemme. Er ikke det en løsning da vis han er uunværlig? Var sykt heldig da. Ikke sikkert vi blir like heldige denne gangen.
 
Back
Topp