Grunn til bekymring?

trallemamma

Gift med forumet
Jeg hadde EL 23. august, og allerede 9 dpo (3+2) fikk jeg en svak positiv test. -Og testene ble snart sterke og fine(de brukte jo litt tid på å bli sterke FØR tidsfristen da). Da tenkte jeg jo at HCG-en min stiger ganske fort (forrige graividitet fikk jeg ikke positiv før IKM). MEN nå er jeg 5+3, og ville svi av min eneste test med ukesindikator for å sjekke at fremgangen er som den skal. Og da viste den bare Gravid 2-3.. Den burde jo vise 3+. Jeg vet at det kommer an på hvor fort HCG stiger hos den enkelte, men er det ikke litt rart i og med jeg fikk positiv test såpass tidlig da? Vil ikke bekymre meg unødig, og tenker at å måle HCG osv hos legen er litt drøyt. Eller er det det? Hva vil dere jordmødre råde meg til?
 
Jeg tror ikke testene teller med de to ukene før du er gravid, slik legene gjør. De teller bare fra du begynner å produsere hcg :)
 
Hei !

Jeg skjønner at du er utålmodig, men vi er alle forskjellige, og gravitestene kan slå ut veldig snart på noen, mens andre trenger litt lenger tid.
Regn ut ukene utifra siste mens 1. dag - (dvs at fosteret er 2 uker mindre.)
Du skal +/- kunne teste positivt rundt forventet mens - ca 4 ukers svangerskap - men altså, noen trenger å være mer tålmodige.
Hvis du føler deg gravid, og har hatt flere positive prøver, hadde jeg ikke brukt energi på flere tester ;)

Mvh jordmor Grethe ;)
 
Jeg føler ikke at jeg fikk helt svar på det jeg egentlig stilte spørsmål om... Det jeg lurte på, er om det er vanlig og ingen grunn til bekymring når test med ukesindikator ikke viser så langt som jeg skal ha kommet ifht utregning fra mens..?
 
Idag, 6+1, viser en ny test fortsatt det samme, 2-3.... Nå tror jeg i alle fall at dette ikke er normalt!
 
Ja, jeg har vært og tatt HCG-prøver. Nr 1 viste 1800, som er litt lavt ettersom jeg forstår. Nr to tok jeg på torsdag, men må gå hele helgen før jeg får svar til mandag! Stiger det sakte kan det jo være noe galt med fosteret, synker det vet jeg jo hva som skjer (det tror jeg faktisk mindre på etterhvert, heldigvis), og stiger det fint kommer jeg til å hoppe i taket! Må si jeg synes det er en utrolig dårlig tjeneste her inne av jordmødrene da, når de faktisk har det publisert slik her.. Veldig få som får svar synes jeg, det tar lang tid, og flere som meg, får svar som oser av at de ikke har lest det man spør om ordentlig engang... Jeg fikk jo bare svar om hvordan man regner ut hvor langt man er på vei sånn omtrent, og det var langt fra det bekymringen gikk på... Jaja...
 
Back
Topp