Grugleder meg til å fortelle sjefen-men hvordan?

Jente95

Andre møte med forumet
er straks i uke 11 og kjenner på at det snart er på tide å fortelle sjefen.. men kjenner jeg kvier meg litt pga reaksjon og det gjelder egentlig fra andre også.. har sett og hørt mange som ser ned på osv gravide som ikke har «alt på stell» og er yngre. Jeg vet jeg selv kommer til å bli en god mor, men ja.. er 24 år og vikar.. også er jeg ganske ny i den jobben.. noen tips å fortelle sjefen om nyheten?

Jeg er også 24 og "bare" vikar. Å fortelle sjefene var mye mindre stress enn jeg trodde. Hadde nok ventet lengre om det ikke var pga sykemelding. Anbefaler deg å vente dersom du ikke har noen fast vikarstilling med oppsatte vakter -for min del gikk det fra å gi meg 18+ vakter i måneden til å slette halvparten for "det kunne jo bli tungt for de andre etterhvert" at jeg var gravid.. ikke noe som er lov, samtidig ikke noe man kan ta dem på

Jeg er også 24 og "bare" vikar. Å fortelle sjefene var mye mindre stress enn jeg trodde. Hadde nok ventet lengre om det ikke var pga sykemelding. Anbefaler deg å vente dersom du ikke har noen fast vikarstilling med oppsatte vakter -for min del gikk det fra å gi meg 18+ vakter i måneden til å slette halvparten for "det kunne jo bli tungt for de andre etterhvert" at jeg var gravid.. ikke noe som er lov, samtidig ikke noe man kan ta dem på
Åå, er noe sånt jeg er redd for.. dem skal jo tilrettelegge hvis man trenger det, men ikke på den måten.. da har man krav på noe, hvis det ikke blir tilrettelagt..? Har to faste helger.. tenkte det var greit å ikke vente såå lenge men, får se..

Åå, er noe sånt jeg er redd for.. dem skal jo tilrettelegge hvis man trenger det, men ikke på den måten.. da har man krav på noe, hvis det ikke blir tilrettelagt..? Har to faste helger.. tenkte det var greit å ikke vente såå lenge men, får se..

Du har rett på tilrettelegging ja, men det begrenser seg som regel hva de legger inn i ressurser. For meg som jobber i helse så kommer de ikke til å leie inn ENDA en vikar dersom jeg hadde trengt kortere dager feks. Desverre, men sånn er det. Men om de ikke tilrettelegger kan du ha rett på svangerskapspenger, litt avhengig av hva du jobber med :)

Jeg sa det bare rett ut i uke 6 og sjefen ble glad på mine vegne. Jeg gruet meg litt på forhånd, men hun sa at det lå litt i kortene pga alder og nylig giftemål.

Det er bare til å få det overstått så kan dere ha en tilretteleggingssamtale. Har du faste vakter i ditt vikariat, så skal du beholde disse. Du kan derimot ikke garantere å få nytt vikariat når det slutter.

Jeg er også vikar. Har fått fult nå frem til 11.oktober, men håper på mer. Jeg er 33 år og prøver å få nok praksis så jeg kan gå opp til fagprøven som barne- og ungdomsarbeider, men det er vel bare å se langt etter det. Jobba også i barnehage som vikar da jeg ble gravid med storesøster. Da ble det ikke flere timer på meg de siste 6 mnd. Hadde vært meldt som arbeidsledig i et år og sendte meldekort. Endte opp med å få mer utbetalt i permisjonspenger enn jeg fikk da jeg jobba i barnehagen. Fasinerende. Lurer på om jeg skal melde meg som arbeidsledig denne gangen også.

Jeg er også vikar. Har fått fult nå frem til 11.oktober, men håper på mer. Jeg er 33 år og prøver å få nok praksis så jeg kan gå opp til fagprøven som barne- og ungdomsarbeider, men det er vel bare å se langt etter det. Jobba også i barnehage som vikar da jeg ble gravid med storesøster. Da ble det ikke flere timer på meg de siste 6 mnd. Hadde vært meldt som arbeidsledig i et år og sendte meldekort. Endte opp med å få mer utbetalt i permisjonspenger enn jeg fikk da jeg jobba i barnehagen. Fasinerende. Lurer på om jeg skal melde meg som arbeidsledig denne gangen også.
Er det lov å spørre om du gikk på dagpenger eller tiltakspenger? Har nylig meldt meg som arbeidsledig selv.

Hvis du har lyst til å fortelle det til kollegaene dine så er det hvert fall en god ide å si det til sjefen din først. Hvis du er redd for vaktene dine og eventuelt ekstravakter som ikke er faste så er det ikke rart eller unormalt å vente med å si det til f.eks. etter ultralyd i uke 18 eller når magen begynner å synes. Dersom du er i dårlig form og trenger tilrettelegging på arbeidsplassen, eventuelt om du har arbeidsoppgaver som ikke er passende når man er gravid, så er det jo lurt å si i fra.

Jeg syns ikke 24år er så fryktelig ungt, så noen av tankene du skriver om er det sikkert du selv som tenker mest på. De fleste som er gravide går i full jobb så lenge de holder seg friske, så det er ingenting i veien for at du skal klare å jobbe alle dine vakter frem til permisjon. Det kommer an på hvordan formen din er og selvfølgelig type arbeid.

Selv jobbet jeg redusert i to perioder i forrige svangerskap. Først 20% redusert i to uker rundt uke 21 og så 50% redusert de siste tre ukene før jeg gikk ut i permisjon. Utenom disse ukene var jeg heldig og var i god form, samt at jeg hadde mulighet til å ta en 10-minutters hvilepause de dagene jeg merket litt ekstra på plager.

Dette ble en litt lang tekst, men jeg tenker at du ikke må ta sorgene på forskudd. Når du forteller om graviditeten til sjefen din så kan du også si at du er i god form, ønsker like mange vakter som tidligere, syns det er gøy å jobbe der og at du heller skal gi beskjed hvis du trenger litt tilrettelegging.

Back
Topp