Gruer meg til fødsel pga jordmor

ofRivia

Andre møte med forumet
Hei!

Tekstvegg på vei :D Jeg er ny her, og førstegangsfødende med termin i slutten av februar. Jeg kjenner ingen andre som er gravide, og jeg trenger sårt noen råd fra andre, da jeg er i økende grad bekymret i forkant av fødsel og hvordan jeg skal bli møtt.

Jeg går til ekstra oppfølging ved et stort sykehus, og jeg opplever i økende grad et anstrengt forhold til jordmoren jeg går der til fast. Jeg er permittert, men aktiv i andre verv, og hun beskriver det som at jeg "sitter hjemme". Dette har hun nevnt flere ganger. Videre virker hun irritert når jeg spør om ting jeg lurer på. Det står på helsekortet mitt at jeg har angst (det er dog ikke snakk om noe altomfattende og ødeleggende angst), og jeg lurer på om det kan ha påvirket hennes syn på meg.

I løpet av de siste ukene har det vært et par episoder der jeg har kjent svakere og færre bevegelser i noen dager av gangen, og jeg har fått beskjed om å komme til sykehuset for en sjekk. Alt har heldigvis stått bra til. Jeg har morkake på forsiden, så jeg er bevisst på at dette demper en del av bevegelsene, men har skjønt det ut i fra info på nettsidene til sykehuset at man skal ta kontakt uansett. Jeg synes dette har vært vanskelig å vurdere selv, og har derfor bedt om hjelp til dette over telefon først og fremst, men blitt bedt om å komme inn til sjekk som sagt, for å bare være på den sikre siden.

Sist gang så var jordmoren "min" på jobb, og hun tok over fra den andre, hyggelige jordmoren jeg snakket med. Hun overtok liksom hele situasjonen. Hun lurte på hva mannen min syntes om dette, og om jeg ikke kunne slå meg til ro med at ting sto bra til to uker tidligere på ultralydkontroll. Hadde jeg i det hele tatt satt meg inn i dette med å kjenne liv i svangerskapet? Jeg følte meg som en hysterisk gås som kastet bort hennes tid. I følge nettsiden til sykehuset, så skal jeg ta kontakt med sykehuset med én gang etter uke 24 dersom jeg kjenner mindre liv i løpet av to timer. Jeg synes det er underlig at hun hadde den reaksjonen overfor meg, samtidig som både infosider og andre jordmødre sier at jeg skal ikke vurdere dette selv, jeg skal ta kontakt hvis jeg er i tvil.

I tillegg er hun veldig hardhendt med doppleren de gangene jeg har vært hos henne, mens kommunal jordmor er mye mer forsiktig. Det gjør ikke noe med litt røff behandling, men nå har jeg begynt å tenke på om hun kanskje gjør det av irritasjon - er det noen andre som opplever at dette varierer fra jordmor til jordmor?

Jeg gruer meg ikke nevneverdig til fødsel i utgangspunktet, men nå er jeg redd for at hun er på jobb når jeg skal føde og at jeg skal bli tatt mindre på alvor underveis i prosessen. Jeg har lyst til å droppe å gå hos henne, men samtidig er jeg takknemlig for den ekstra oppfølgingen. I det minste tenker jeg at jeg burde si i fra til henne, er dog usikker på hvor mye det vil hjelpe.

Er jeg kanskje bare sart og hormonell, og uerfaren? :p Eller har andre lignende erfaringer og har noen råd å komme med? :)

Be om å få bytte jordmor. Du skal ikke ha en ekstra belastning fordi kjemien ikke stemmer og hun ikke tar deg alvorlig

Det må være mulig å kunne unngå henne. Både til kontroller og under fødsel.

Jeg gikk til sjekk hos en jordmor som jeg krasja med i første svangerskap. Husker ikke lenger hvorfor, men det jeg husker veldig klart var at jeg var fast bestemt på å kaste henne ut dersom hun dukka opp i forbindelse med fødselen (gikk ikke til kontroll på sykehuset, men visste at hun hadde vakter der også). Det slapp jeg heldigvis, men jeg skjønner godt følelsen av å få en jordmor du ikke funker med i den situasjonen.

Man ikke trenger denne ekstrabelastningen; nok å være bekymret over som det er.

Nå har jeg en fastlege jeg føler ikke tar svangerskapsoppfølgingen på alvor. Det har jeg sagt fra om til jordmor, så jeg har alle kontroller der (selv om hun egentlig ikke har tid/plass).

Jeg har ikke ord!

Dette høres ikke greit ut. Uansett hva jordmor egentlig mener med oppførselen sin, og om hun i det hele tatt mener noe, er ikke det så viktig her. Det viktige er at du skal føle deg trygg og ivaretatt når du kontakter helsevesenet. Du er ikke jordmor eller lege, så du er helt prisgitt å kunne kontakte dem hvis det er noe. Så får det bli opp til dem å vurdere om du skal inn til sjekk eller ikke (og nå har de jo vurdert at du skulle sjekkes, så det var helt riktig av deg å ringe).

Du må kunne ringe om du er bekymret, uten å være redd for reaksjonen fra dem. I verste fall lar du være å ringe den gangen det faktisk er noe galt i frykt for å bli latterliggjort. Din jobb nå er å passe på deg selv og babyen, det er meningen at du skal være litt "sart og hormonell" ❤️

Syns du skal kontakte sykehuset og spørre om det er mulig å få bytte jordmor.

Vil også ønske deg velkommen inn på terminforumet til februar om du har lyst å skravle med flere gravide damer :happy:

Takk for svar alle sammen! Det gjør godt å høre deres vurderinger. Jeg skulle gjerne bedt om å få byttet, men er redd det ikke er mulig. Jeg tror hun ene og alene har ansvaret for denne oppfølgingen jeg har. Det rare er at jeg har sett at andre har beskrevet henne som så hyggelig når jeg har søkt på ymse forum, men dette er riktignok flere år gamle poster. Kanskje hun bare er gammel og trøtt av jobben. Jeg har time igjen snart, skal vurdere å ta dette opp med henne da, uten at jeg egentlig tror det vil føre frem. Og så får jeg bare be om å få ha med noen andre å gjøre når fødselen er her :)

Jeg har ikke ord!

Dette høres ikke greit ut. Uansett hva jordmor egentlig mener med oppførselen sin, og om hun i det hele tatt mener noe, er ikke det så viktig her. Det viktige er at du skal føle deg trygg og ivaretatt når du kontakter helsevesenet. Du er ikke jordmor eller lege, så du er helt prisgitt å kunne kontakte dem hvis det er noe. Så får det bli opp til dem å vurdere om du skal inn til sjekk eller ikke (og nå har de jo vurdert at du skulle sjekkes, så det var helt riktig av deg å ringe).

Du må kunne ringe om du er bekymret, uten å være redd for reaksjonen fra dem. I verste fall lar du være å ringe den gangen det faktisk er noe galt i frykt for å bli latterliggjort. Din jobb nå er å passe på deg selv og babyen, det er meningen at du skal være litt "sart og hormonell" ❤️

Syns du skal kontakte sykehuset og spørre om det er mulig å få bytte jordmor.

Vil også ønske deg velkommen inn på terminforumet til februar om du har lyst å skravle med flere gravide damer :happy:

Takk for svar! Jeg har skrevet litt lengre opp at jeg nok ikke kan bytte. Men, det er bare godt å høre at flere reagerer litt. Og takk for tips ang. terminforumet, skal def. sjekkes ut :happy:

Takk for svar! Jeg har skrevet litt lengre opp at jeg nok ikke kan bytte. Men, det er bare godt å høre at flere reagerer litt. Og takk for tips ang. terminforumet, skal def. sjekkes ut :happy:
Å bli møtt på følelsene sine er undervurdert ❤️

Jeg hadde også reagert på slik oppførsel fra jordmor, og hadde garantert gått rundt og lurt på om det bare var jeg som var gal. Selv om jeg innerst inne hadde visst at jeg ikke var det.

Takk for svar alle sammen! Det gjør godt å høre deres vurderinger. Jeg skulle gjerne bedt om å få byttet, men er redd det ikke er mulig. Jeg tror hun ene og alene har ansvaret for denne oppfølgingen jeg har. Det rare er at jeg har sett at andre har beskrevet henne som så hyggelig når jeg har søkt på ymse forum, men dette er riktignok flere år gamle poster. Kanskje hun bare er gammel og trøtt av jobben. Jeg har time igjen snart, skal vurdere å ta dette opp med henne da, uten at jeg egentlig tror det vil føre frem. Og så får jeg bare be om å få ha med noen andre å gjøre når fødselen er her :)

Uff, syns ikke dette høres greit ut :( siden du ikke får byttet, ville jeg definitivt tatt det opp med henne. Hvis du sliter med å finne ordene, ville jeg bare lest av det du har skrevet her. Du formulerte det veldig fint.

Ellers ville jeg helt klart sagt ifra til noen på fødeavd at du ikke ønsker hun inn på fødsel. Er så viktig med folk du er trygge og rolige på under fødsel.

Stor klem ❤

På fødsel er det lov å be om en annen, gi beskjed til partner og la han snakke for deg under fødsel. Vurdert å ta han med på en time og la han si hva du føler?

På fødsel er det lov å be om en annen, gi beskjed til partner og la han snakke for deg under fødsel. Vurdert å ta han med på en time og la han si hva du føler?

Ja, jeg har bedt ham om å være talsmann for meg hvis jeg er litt lite kommunikativ under fødselen :) Jeg kan dessverre ikke ha ham med på de vanlige kontrollene pga koronarestriksjoner, ellers hadde jeg definitivt bedt om det!

Blir helt målløs av å lese det du skriver!:wideyed:
Har selv nettopp fått barn, etter et «belastet» svangerskap. Jeg gikk på ukentlig oppfølging på sykehuset fra ganske tidlig i svangerskapet, før det var jeg der cirka hver 4 uke i tillegg til ordinær oppfølging hos jm. På sykehuset møtte jeg både jm og lege, legen kunne vel av og til oppleves som litt «uforstående» men aldri ufin. Hadde også noen innleggelser ved fødeavdelingen i løpet av svangerskapet og ble altså møtt som om jeg var en prinsesse. Aldri følte jeg meg dum eller hysterisk for at jeg hadde tatt kontakt. Jordmødrene på føden sa til og med «det er jo din jobb å ta vare på lille i magen og da skal du ta kontakt når du er usikker». Synd hvis du ikke kan bytte person som har oppfølging med deg, men ta nå gjerne en prat med henne hvis du klarer det. Eventuelt la henne lese det du skrev øverst her:)

Ta følelsene dine på alvor. Slik skal du ikke ha det :Heartred Av og til matcher man bare ikke og det er en god nok grunn til å be om en annen jordmor. At man ikke nødvendigvis får en perfekt jordmor kan man ikke forvente, men når hun gjør deg usikker, får deg til å føle at du maser, stiller unødige kontrollspørsmål osv så har du god grunn, om du forteller henne hva du føler vil hun kanskje også finne en løsning :Heartred

Hun høres ut som ei skikkelig bitch. Merkelig du ikke får bytte, prøvd å kontakte noen høyere opp i systemet for å høre? (Ikke lest alt over her, så beklager hvis du har svart godt på dette tidligere :angelic:). Ville uansett hørt i ekspedisjonen og sagt at jeg VILLE bytte. Ellers så får du bare håpe hun ikke er på vakt når du skal føde :happy: :smiley-angelic001 lykke til, og håper det ordner seg for deg, for sånn her skal det ikke være :mad:

Be om å få bytte. Det skal ikke være et problem. Vi har rett til å bestemme hvem som skal være tilstede under vår fødsel.
En venninne av meg hadde så dårlig erfaring med en jordmor under første fødsel at denne damen ble nektet all tilgang til henne når hun skulle ha nr.2, så du er ikke alene om å være misfornøyd.
Om hun alene har ansvar for din oppfølging, så må de bare overføre det til en annen. Hun kan ikke være alene i sin stilling.

Andre alternativer kan være å søke til et annet sykehus, eller få lege/lokal jordmor til å sende deg inn på Embla samtale om bekymringer rundt fødsel.

Ja, jeg har bedt ham om å være talsmann for meg hvis jeg er litt lite kommunikativ under fødselen :) Jeg kan dessverre ikke ha ham med på de vanlige kontrollene pga koronarestriksjoner, ellers hadde jeg definitivt bedt om det!
Hvordan går det nå?

Be om å få bytte jordmor, noen har man bare ikke kjemi med!
I forbindelse med fødsel kan du skrive fødselsbrev, og skrive ned dine bekymringer sånn at den jordmoren du får er klar over dine tanker. Går vel også ann å be om å ikke få den jordmoren du har gått til under fødsel.
Lykke til :)

Du har fult rett til å bytte jordmor både i forkant og under fødsel :) Kjør på og be om å bytte. Bare si at du ikke føler dere har kjemi og bla bla. Dette er de vant til! Du skal ha en fin opplevelse når du går der!

Hei! Takk for alle svar ❤ Jeg har vært på ny time hos jordmoren. Vi hadde dårlig tid, så jeg måtte prioritere det viktigste. Var heller ikke i form til å ta dette opp dessverre, annet enn at jeg spurte om det virkelig var slik at jeg overreagerte eller fremstod som hysterisk når jeg ringte ang. lite liv. Jeg fikk et litt vagt svar, men hun var mye hyggeligere denne gangen. Så kanskje hun har hatt dårlige dager forut. Jeg skjønner at det er helt normalt å be om å få bytte jordmor hvis ønskelig, i forbindelse med selve fødselen, basert på hva dere forteller her. Dette gjør at jeg føler meg tryggere nå Jeg har også bedt samboeren min om å være ekstra oppmerksom på ting under fødselen, og jeg kommer til å si fra selv hvis mulig. Så alt i alt er jeg mer optimistisk nå!

Hei! Takk for alle svar ❤ Jeg har vært på ny time hos jordmoren. Vi hadde dårlig tid, så jeg måtte prioritere det viktigste. Var heller ikke i form til å ta dette opp dessverre, annet enn at jeg spurte om det virkelig var slik at jeg overreagerte eller fremstod som hysterisk når jeg ringte ang. lite liv. Jeg fikk et litt vagt svar, men hun var mye hyggeligere denne gangen. Så kanskje hun har hatt dårlige dager forut. Jeg skjønner at det er helt normalt å be om å få bytte jordmor hvis ønskelig, i forbindelse med selve fødselen, basert på hva dere forteller her. Dette gjør at jeg føler meg tryggere nå Jeg har også bedt samboeren min om å være ekstra oppmerksom på ting under fødselen, og jeg kommer til å si fra selv hvis mulig. Så alt i alt er jeg mer optimistisk nå!
Mange klemmer! Håper resten av oppfølgingen blir bra for deg og ikke stressende!

Back
Topp