Jeg er gravid for andre gang og har i det siste begynt å grue meg veldig til barseltiden mitt første svangerskap var helt fantastisk og jeg følte at jeg knyttet meg veldig til babyen i magen fra første stund. Jeg hadde nok en veldig romantisk forestilling om hvordan det skulle bli. Desto større var sjokket over hvor tungt jeg opplevde den første tiden. Jeg var virkelig ikke forberedt på hvor tungt jeg syntes det var, og fikk en skikkelig sterk psykisk reaksjon med angstanfall, uro og mye nedstemthet. (Jeg har aldri slitt noe særlig med angst/depresjoner tidligere, så disse følelsene var også veldig nye og overveldende for meg - spesielt i en tid hvor jeg forventet at jeg skulle være på mitt mest lykkelige). Heldigvis ble ting gradvis bedre i løpet av de første tre mnd.
Nå har jeg imidlertid begynt å kjenne på en angstlignende uro og bekymring for at det samme skal skje denne gangen. Samtidig prøver jeg å fokusere på at jeg tross alt er mer forberedt denne gangen. Alt er ikke helt nytt og jeg har jo erfart at alle utfordrende faser (i babyens utvikling og egen opplevelse av barseltiden) går jo over. Det er likevel ikke så lett å være rasjonell oppi dette og jeg kjenner at bekymringene bygger seg opp... spesielt er jeg bekymret for om koronarerestriksjonene medfører at mannen min ikke får være med på barsel. Da vet jeg rett og slett ikke hvordan jeg skal klare meg.
Andre med lignende erfaringer eller som har noen trøstende ord, råd eller tips?
Nå har jeg imidlertid begynt å kjenne på en angstlignende uro og bekymring for at det samme skal skje denne gangen. Samtidig prøver jeg å fokusere på at jeg tross alt er mer forberedt denne gangen. Alt er ikke helt nytt og jeg har jo erfart at alle utfordrende faser (i babyens utvikling og egen opplevelse av barseltiden) går jo over. Det er likevel ikke så lett å være rasjonell oppi dette og jeg kjenner at bekymringene bygger seg opp... spesielt er jeg bekymret for om koronarerestriksjonene medfører at mannen min ikke får være med på barsel. Da vet jeg rett og slett ikke hvordan jeg skal klare meg.
Andre med lignende erfaringer eller som har noen trøstende ord, råd eller tips?