Gruer meg til å gå til jordmor...

Lykkeliten

Glad i forumet
Hei,
Jeg har gått opp veldig mye i svangerskapet... Å jordmora min henger seg veldig opp i vekten min å bruker store deler av samtalene på å snakke om vekten min å kostholdet mitt.. Jeg har sluttet å ta med meg mannen min for jeg vil ikke at han også må sitte å høre på dette her. Sist hadde jeg meg et sjokk på å ha gått opp heile 4 kilo på 1 mnd. Å er liv redd for det samme skal skje denne gangen.. Jeg begynner virklig å bli svær nå, å til mer jeg tenker på det dumme kostholdet til mindre klarer jeg å være sunn..
I attpåtil har jeg gått med forstoppelse de 2 siste ukene...
Vet ikke hva jeg skal gjøre, tørr ikke å avslutte samtalene heller for vi driver med oppfølging på noe annet som ikke jeg orker å dele med en ny person.
Hjelp? :/

Tør du å ta det opp med henne da. Si at du er klar over at vekten hat økt mye, men på grunn av mange andre faktorer, så har du behov for å kunne snakke med henne om andre ting. Prøve å komme henne i "forkjøpet" på en måte? Det er ikke bra om du går å gruer deg til dette, dessuten, så er det litt ressurs-sløsing om dere skal sitte å ha den samme samtalen hver gang. Jeg tror du har mye å vinne på å ta dette først i samtalen, og da får du kanskje mer utbytte av timen til slutt du også? Lykke til!! :)

Jeg har også lagt på meg mye, og til nå så har jeg lagt på meg 14,5 kg og er nå i uke 24. Og siden forrige kontroll i uke 21 så har jeg lagt på meg 4 kg. For meg er det også et nederlag, fordi sist la jeg på meg et halvt kg på 24 uker. Min jordmor var enig med meg da jeg sa at kroppen min rett og slett har stoppet opp forbrenningen og sparer på hver kalori som kommer inn.
Men gjør som hun over meg sier. Kom jordmoren din i forkjøpet! :) Ikke la henne styre hele timen, det er du som burde få muligheten til å prate om det som er mest viktig for deg. Lykke til! :) :)

Jeg vet hvordan du har det for her er det akkurat likt. Jeg er overvektig og hun påpeker det i alle sammenhenger, er det alle samtaler går ut på og hun kommenterer det når hun skal kjenne livmor og høre hjertelyd, selv om hun kjenner livmoren med en gang så sier hun gjerne "er ikke så lett å kjenne når du har mage fra før" osv... Hun spurte også en gang hva mannen min syntes om at jeg er overvektig. Høres Ut som jeg er den største som noen hang har gått gravid, og for å si det sånn er jeg ikke så stor.. Jeg har bestemt meg for å gi beskjed neste gang, det bør du også gjøre! :)

Tør du å ta det opp med henne da. Si at du er klar over at vekten hat økt mye, men på grunn av mange andre faktorer, så har du behov for å kunne snakke med henne om andre ting. Prøve å komme henne i "forkjøpet" på en måte? Det er ikke bra om du går å gruer deg til dette, dessuten, så er det litt ressurs-sløsing om dere skal sitte å ha den samme samtalen hver gang. Jeg tror du har mye å vinne på å ta dette først i samtalen, og da får du kanskje mer utbytte av timen til slutt du også? Lykke til!! :)

Jeg kan jo prøve, er ganske pysete av meg, er vell det problemet er... Jeg godtar det der og da... åsså gråter jeg heller litt etter jeg har gått der i fra..
Skal prøve å manne meg opp til det! :s

Jeg vet hvordan du har det for her er det akkurat likt. Jeg er overvektig og hun påpeker det i alle sammenhenger, er det alle samtaler går ut på og hun kommenterer det når hun skal kjenne livmor og høre hjertelyd, selv om hun kjenner livmoren med en gang så sier hun gjerne "er ikke så lett å kjenne når du har mage fra før" osv... Hun spurte også en gang hva mannen min syntes om at jeg er overvektig. Høres Ut som jeg er den største som noen hang har gått gravid, og for å si det sånn er jeg ikke så stor.. Jeg har bestemt meg for å gi beskjed neste gang, det bør du også gjøre! :)

Heh, ser nesten ut som vi har samme jordmor! Hun spurte mannen min også om det. Jeg er så redd for å ha gått opp 4 nye kilo... Å det som er mest irriterende det er at jeg er 2 kilo mindre hjemme + med svigermor enn hva jeg er der nede...

Herlighet , dei må jo ha litt respekt for andre individer da .. Kjære folk !!
Litt veiledning og gode råd er aldri feil, MEN en skal ikkje få andre til å grue seg til å komme til kontroll .. Eg hadde blitt skikkelig lei meg , forstår deg/deke veldig godt ..
Eg er ikkje overvektig på noen som helst måte , men prøver å tenke på hva eg trykker i meg, meeeeen det er som du sier sjøl , jo mer en tenker på det jo vanskeligere blir det ..

Kom ho i forkjøpet som dei andre sier , forklar at det e ikkje SÅ lett som mange skal ha det til ... Men, du prøver så godt du kan , meir kan en vel ikkje forvente ?

Heier på DEG !!

Heh, ser nesten ut som vi har samme jordmor! Hun spurte mannen min også om det. Jeg er så redd for å ha gått opp 4 nye kilo... Å det som er mest irriterende det er at jeg er 2 kilo mindre hjemme + med svigermor enn hva jeg er der nede...
Det er helt sprøtt! Jobber selv i helsevesenet og hadde aldri funnet på å oppført meg sånn! Forstår ikke hva som får dem til å oppføre seg sånn.. Jeg er i uke 28 og har lagt på meg 5 kilo. Legen sier det ikke er mye og er helt normalt, men hun ble sur når jeg hadde lagt på meg 2 kilo. Lurer på hva hun sier når jeg har lagt på meg 5 :o

Man skal ikke måtte grue seg for å gå til jordmor! Jeg syns det er trist å lese hva dere har opplevd..
Jeg var selv overvektig i utgangspunktet, men har heldigvis en ålreit jordmor som ikke har nevnt noe om dette, i hvert fall ikke på en måte som jeg har tatt meg nær av. Hun har spurt meg om kosthold og trening, og da jeg fortalte henne om det virket hun fornøyd.

At man legger mye på seg kan være på grunn av mange faktorer. Feks stress. Da hjelper det ikke å grue seg og stresse seg opp til time hos jordmor. Jeg er enig med de som sier at man skal ta det opp og forsøke å komme i forkjøpet. En jordmor burde ha forståelse for at et svangerskap ikke bare er en dans på roser, og at sjansen for at man legger på seg mye med vilje er liten! Noen gode tips er bedre enn kommentarer man kan ta til seg som kritikk.

Back
Topp