Gruer meg som et H******!!!

lennypenny

Forumet er livet
VIP
September 2012
Har time til fjerning av en visdomstann i morgen....................

Til en spesialist. Tannlegen min mente jeg måtte dele opp i flere biter, siden tannen har et stort hull og er veldig porøs...
Jeg gruer meg så mye...
Har trukket 3 v.tenner før, men det er ca.7år siden. Så,jeg husker bare at det var
veldig vondt i ettertid, og en del blod det første døgnet.
Hvor lang tid tar det sånn ca å fjerne tannen?

Er det "bedre" å gå til spesialist, kanskje lokalbedøvelse ? :(

jeg gjorde det hos tannlegen, helt uforberedt.. skulle bare inn og se hvorfor det var så vondt - fikk beskjed om at den måtte fjernes med en gang.. 

hadde med meg 5åringen som så på med store øyne......... og dokumenterte det hele med kameraet på ds'en sin....................

det var ikke vondt - det var ubehagelig.. jeg fikk bedøvelse lokalt rundt tanna så jeg kjente ingen smerte, ikke etterpå heller. Tok paracet før bedøvelsen gikk ut for sikkerhets skyld.. blødde litt et par timer, men hadde sånne tamponger å bite på for press... :)
Husker ikke hvor lang tid det tok, men det tok endel tid fordi jeg måtte ha pauser innimellom.. lå og kaldsvetta og pusta og pesa og kava veldig, men hun tok seg god tid og tok hensyn til at jeg var anspent...
Hun ba meg forøvrig ta noe beroligende før jeg skal trekke den neste tanna :P

Be om en bitekloss. Det er en liten kloss i gummi som man kan putte mellom tenna på motsatt side av der hvor tannlegen jobber, slik at man slipper å sitte å gape høyt, høyt mens man er skikkelig anspent, slik at man får vondt i kjeven. Det er GULL for meg når jeg er hos tannlegen, skjønner ikke at de ikke tilbyr det oftere. Men i følge tannlegen er det noen som får litt klaus av den.
Mitt tips: Prøv den. Med den inne kan jeg slappe av i kjeven på en helt annen måte, og da spiller det ikke lenger så stor rolle om det tar 5, 15 eller 45 minutter.

Jeg har trukket alle fire visdomstennene mine, de oppe tok ca. 15 sekunder, den første nede tok kanskje et par minutter, og den siste måtte de ganske riktig dele i biter og plukke ut siden den hadde kroket rot.
Det gjorde IKKE vondt, det var slitsomt (og var da jeg fikk tilbudd om klossen for første gang), men det FØLTES Ikke som om det tok 45 minutter, tiden fløt litt bort og plutselig var de ferdige.
De måtte sy litt, men jeg husker ikke at jeg hadde mer vondt i ettertid enn jeg hadde etter den andre tannen nede, som bare tok et minutt.
Med begge to hadde jeg "kjevelås" nesten en uke, hvor jeg bare kunne åpne munnen LITT - de første dagene bare en knapp centimeter.

Mitt tips er babymat (uten klumper de første dagene) med salt i (da smaker det ikke så verst). Det kan du lirke inn i munnen med teskje og bare svelge, uten å måtte prøve å bevege kjeven.
Yoghurt, smoothies, supper o.l. er også lurt å ha i skapet.

Lykke til - og NB! Ikke vær redd for å ta smertestillende, du SKAL ta de og det er lurt å ta den første før bedøvelsen går helt ut. :)

Ikke gjort det selv, men vært med min mann når han har gjort det.

Tre av hans er fjerna kirurgisk hos spesialist, den siste hos vanlig tannlege.
Han hadde enormt mye smerter før de ble vekke, og sa at å faktisk trekke de var ingenting mot de smertene han hadde før. OG han har tannlegeskrekk.

Han blødde bare litt samme dagen og bet på en tampongting. Spiste suppe og flytende i et par dager, før han kunne tygge på andre siden.

To av de han har tatt måtte knuses for å få ut, de borra de da i flere deler. Han måtte gjøre det fordi de stod skeivt og gikk borti tann ved siden av. Derfor han hadde enormt med smerter før han gjorde det.

Betalte litt selv, og fikk mesteparten dekka. Også reise på billigste måte fra Stavanger til Bergen, siden det var veldig lang ventetid i Stavanger.

Tusen takk for gode tips :-)
Får bite tennene sammen (bokstavelig talt), i morgen...
Bare håpe det går bra, bare redd jeg skal kjenne noe når han skal trekke den ut.
At ikke bedøvelsen skal virke som det skal ....

Dritt tenner! :)

Det går nok bra skal du se. Er mye bedre å bli kvitt møkkatennene enn å ha de der. Jeg har fjernet tre visdomstenner, og den ene måtte deles opp. Men gjorde det hos vanlig tannlege da, han stod med en meisel og holdt på... (jeg lukket øynene) 
Var helt fantastisk å få de ut, for alle tre vokste skeivt og var enten på vei inn i kinnet eller kræsja med nabotenner og slikt. 

Back
Topp