Gruer meg kjenner jeg

<3 2015 baby <3

Forelsket i forumet
Jeg gruer meg til hvordan svangerskapet kan bli og kjenner jeg gruer meg litt til fødselen. Da jeg har stort ønske om å bli satt i gang men ikke vet om jeg får det. Har bedre kontroll når jeg blir satt i gang og kroppen min vet ikke noen annen måte for begge svangerskapene er jeg blitt satt i gang. Det er den eneste grunnen til at jeg ønsker å bli satt i gang også fordi da har jeg kontroll på hva som skjer og er innlagt :-).
Sent from my GT-S5690 using BV Forum

Du blir satt i gang senest 12. dag over termin, så kanskje du må håpe på det :confused3 Skjønner hva du mener. Håper du ikke går og bekymrer deg for mye, da kan det sikkert være lurt å ta en god prat med jordmor e.l.

Jeg har angst for å gå overtid så det kommer jeg å til å nevne for legen min. Tror han kommer til å gjøre det han kan for å få ønsket mitt gjennom, det er vel heller kk som setter seg på bakbeina.

Du blir satt i gang senest 12. dag over termin, så kanskje du må håpe på det :confused3 Skjønner hva du mener. Håper du ikke går og bekymrer deg for mye, da kan det sikkert være lurt å ta en god prat med jordmor e.l.
jeg ble satt i gang 14 dager på overtid, riktignok seks år siden men...

Jeg har angst for å gå overtid så det kommer jeg å til å nevne for legen min. Tror han kommer til å gjøre det han kan for å få ønsket mitt gjennom, det er vel heller kk som setter seg på bakbeina.

Ja, KK er ikke er ikke de enkleste å overtale. Avstanden er jo muligens et hinder, men det går kanskje an å ta en prat med sykehuset på Voss også, om det er et alternativ. De er mye mer fleksible der, etter hva jeg har hørt. En veninne av meg ble satt i gang tidligere der med nummer to, etter å ha gått 17 (!!) dager på overtid før KK satte henne i gang.

Jeg ble satt i gang 14 dager på overtid med eldste. Hun stresset og det var lite fostervann. Med andremann fikk jeg alvorlig svf og ble satt i gang, han ble født 3 uker før termin. Voss er absolutt ett alternativ men vi har ikke noen som kan ha ungene så da må evt mannen være her i bergen så må jeg reise til voss men for å føde der så må jeg nesten ha en dato og dag å forholde meg til for blir for langt å reise 1 1/2 time med tog hver vei bare for kontroll.

Jeg gruer ikke for fødselen enda, men er spent på om det kommer etter hvert, jeg er satt i gang med begge mine og har et sterkt ønske om en naturlig fødsel (ikke indusert), men regner ikke med at det blir sånn denne gangen heller. Første fødsel hadde jeg null pause mellom riene og det var utrolig hardt, men ellers forløp fødselen forholdsvis ok, med andremann hadde jeg nok pause til å si at jeg hadde pause i mellom riene og det gjorde dem mye bedre å håntere, men disse riene var ikke like effektive og det endte til slutt med sugekopp og en blå gutt (som kom seg raskt). Han var stresset under hele fødselen og det føles i ettertid nokså dramatisk på slutten, men der og da hadde vi verdens beste fødselslege som var så rolig at jeg ikke ble urolig til tross for at fødestua fyltes med folk.

Er denne slutten på fødselen jeg er litt spent på om vil bekymre meg mer etter hvert, skulle virkelig ønske at kroppen satte i gang selv, men ble så skuffet da jeg måtte settes i gang sist at denne gangen prøver jeg å tenke mer realistisk på det.

Første gang så måtte de hjelpe i gang riene og ta vannet. Riene var ikke verre enn at jeg greide å sove meg gjennom de. Med andre mann gikk vannet kvart på ni om kvelden og ni begynte riene. Hadde fått forvarsel om at det kunne bli styrtrier. Fra de begynte til han var ute 4 1/2 time senere hadde jeg pause 30 minutter hvor faktisk epiduralen gjorde sitt :-). Begge fødslene mine er satt i gang og det ønsker jeg denne gangen også. Har bedre kontroll :-)

Første gang så måtte de hjelpe i gang riene og ta vannet. Riene var ikke verre enn at jeg greide å sove meg gjennom de. Med andre mann gikk vannet kvart på ni om kvelden og ni begynte riene. Hadde fått forvarsel om at det kunne bli styrtrier. Fra de begynte til han var ute 4 1/2 time senere hadde jeg pause 30 minutter hvor faktisk epiduralen gjorde sitt :). Begge fødslene mine er satt i gang og det ønsker jeg denne gangen også. Har bedre kontroll :)

Jeg klarer ikke helt å følge deg Smurfeline1983, har du født uten å bli igangsatt? eller er det fordi du frykter styrtfødsel at du mener du har bedre kontroll ved igangsetting? (ikke for å være frekk, men fordi jeg lurer)

Selv håper jeg på mer kontroll hvis jeg ikke blir indusert, mer pauser mellom riene (i hvertfall i starten) og forhåpentligvis effektive rier (ikke typisk induksjonsrier, med liten effekt som med min siste), men dette kan jeg jo ikke vite da jeg kun har erfaring med å bli indusert.

Spennende blir det uannsett :)

Det er bare til å spørre :-). Jeg har to svangerskap bak meg, hvor begge er blitt satt i gang :-). For min del så vet jeg "ikke noe annet" enn å bli satt i gang. Derfor jeg gruer meg til fødselen om den starter av seg selv denne gangen fordi det er noe nytt for meg. Derfor jeg håper at jeg kan få kk til å gå med på å bli satt i gang denne gangen også fordi det vil gjøre meg tryggere for å bli satt i gang er noe jeg er "kjent" med :-).

Da skjønner jeg va du mener :)
Selv har jeg jo ikke en udelt positiv opplevelse av det å bli indusert og ønsker derfor å prøve en naturlig fødsel, kanskje angrer jeg etterpå hvis jeg først får oppleve det ;)

Trodde de nye reglene sa 7 dager jeg !? Eller gikk de bort fra det. Sist ble jeg innlagt å satt igang 10 dager over å set var bare for å vente til en mandag.

Stemmer at det er 7 dager man skal på overtidsvurdering. Men sykehuset kan vel i utgangspunktet ikke "tvinge" meg til å gå over tiden om jeg har ett stort ønske om å bli satt i gang. Kanskje jeg får alvorlig svf denne gangen også, med min flaks så er jo alt mulig.

Stemmer at det er 7 dager man skal på overtidsvurdering. Men sykehuset kan vel i utgangspunktet ikke "tvinge" meg til å gå over tiden om jeg har ett stort ønske om å bli satt i gang. Kanskje jeg får alvorlig svf denne gangen også, med min flaks så er jo alt mulig.

I utgangspunktet har man nok ikke rett til å kreve å bli satt i gang, men kvinnens ønske skal vektlegges på overtidskontrollen på dag 7. Kommer nok veldig an på sykehusets praksis, stor forskjell fra sykehus til sykehus.

Men med en historie med svangerskapsforgiftning så vi jeg jo tro at du blir fulgt nøye opp i hvert fall.

Jeg skal gjøre mitt for å få det til og legen min er ikke den vanskeligste på det området og ikke jordmoren heller men skal snakke med han på torsdag :-)

Back
Topp