Oi. Jeg vet ikke om jeg har noen veldig gode tips til deg, men det første som faller meg inn er jo å sortere litt rundt følelsene dine rundt dette. Vi er jo alle følelsesstyrte individer (enten vi liker det eller ei) og når noe kjennes vanskelig henger det ofte sammen med følelsene våre. Hva føler du rundt det å ikke skulle få et barn til? Hvordan tror du det blir for deg? Er det følelser som du kan akseptere å leve med eller komme deg videre med? Hvilke behov i livet tenker du at et nytt liv skal bringe deg? Er de behovene viktige for deg? Eller kan du fint leve livet ditt uten at de behovene som et nytt barn gir deg er tilstede?
Jeg har selv godt noen runder med dette i forbindelse med å få barn, selvom jeg prøver på mitt første så tror jeg det kan være likhetstrekk likevel. Jeg har brukt nettsiden: følelseskompasset.no
Det har hjulpet meg masse å sortere litt, også fordi jeg er et typisk barn av 80-tallet og generelt ikke i så god kontakt med følelsene mine. Som er typisk for 80-tallet
Tenker også at det hjelper meg å ramse opp/lage oversikt over hva i livet mitt jeg er takknemlig for. Og da mener jeg ALT jeg er takknemlig for. Lite og stort! Det hjelper meg å møte vonde følelser og tanker bedre. takknemligheten blir som en varm klem eller en myk madrass som minner meg på alt i livet mitt som er bra og godt
Da er det lettere å se ting i perspektiv. Og lettere å se det lyse, også når jeg er trist og lei eller usikker på veien videre.
Når jeg gikk denne runden med meg selv var det også lettere å velge veien videre. For meg ble det ivf, for jeg skjønte at jeg måtte gjøre det jeg kunne for å få barn før jeg kan eventuelt falle til ro i et liv uten barn. Hvis dere setter streken ved ivf kan det jo likevel være ting som du kan gjøre frem mot det kanskje? For å bedre sjansene dine? Eller kanskje du finner ut at veien stopper her. Jeg har uansett stor tro på at den eneste som virkelig kan avgjøre det er deg selv. Og jeg har fått stor tro på at mange svar finner vi i å forstå følelsene, særlig de som kommer når ting er litt vanskelig.
Ønsker deg masse lykke til!
Og hvis du har ivf spørsmål så håper jeg du stiller dem inne på Assistert forumet. Mange flotte damer der med mye kunnskap til alle som lurer