Gruble gruble....

Escuro

Forumet er livet

Trenger litt tips.

Det koster 660/mnd med busskort. For et helt år blir det 7.920 kr.

Med buss bruker jeg 2-3 timer daglig på å komme meg til og fra jobb, og må ta 3 forskjellige busser hver vei.

Med bil tar det 8 minutt hver vei.

Jeg vurderer å skaffe meg moped, rett og slett... Samboeren er ikke enig, han mener jeg ikke har råd. Er det noen her som kjører moped? Hvilke utgifter er der? Hvor mye drivstoff ryker med, hva koster det i forsikringer og årlige avgifter?

OK, jeg tok et eksempel på en honda 50ccm, 2006 modell (tatt fra løse luften fordi jeg isåfall kjøper brukt), og forsikring hos Gjensidige ligger på mellom 600 og 1.600 i året, avhengig av om det er ansvarsforsikring eller full kasko.

Veiavgiften er 400 kr årlig. Så det er jo ikke noe ille priser. Pris for en moped ligger vel på 5.000 + om jeg skal ha en som ikke er i deler, haha :P

Må jo ha hjelm også, og det blir vel fort et par tusen. Men det blir jo en langsiktig investering, og jeg personlig mener det er et langt bedre alternativ enn buss.

Eieste aberet er at mopeder et dårlig transportalternativ om vinteren. når det er masse snø og generelt dritt vær...

bare son at du har det med i regnestykke også :)
det var grunnen til at ikkje eg kjøpte meg moped

Tror kanskje en moped vil svare seg. iallefall tidsmessig. Blir verre å få henta og levert unger da :p
Jeg er avhengig av bilen min for jeg HATER å være ute i drittvær. Så moped hadde ikke vært noe for meg :p

Jeg kjørte moped fra jeg var 16 til jeg ble 18. Kjørte om vinteren og i høststorm. Gikk så fint, att! I byen er jo som regel veiene ganske brukbare vinterstid! Hadde lett gått for en moped!

Sqweeek: Samboern har bil, og barnehage/skole ligger i nærheten av jobben hans, så han tar seg av biten med henting og levering :D Moahaha!

Jeg derimot, skal i stikk motsatt retning av dem. Og tidlig på morran i tillegg..

null problem! moped it is ;) alt for å spare tid på morgenkvisten vel!

Go for it! Det er fornuftig (og legitimt) å gå for det alternativet. I en ellers så travel hverdag er 2 - 3 timer daglig mer enn nok av døgnets fireogtyve timer. I tillegg til kostnadene. Tut og kjør.

Back
Topp