grrr.. feriepenger og sur sjef.

Hlin

Elsker forumet
ok.. har mega høy puls nå .. jeg er av typen som blir veldig stresset når folk kjefter eller snakker i en veldig hard tone til meg..
jeg vet at jeg bare må gro et par baller, og ta igjen med samme mynt.. men so far, så har jeg visst ikke klart det!

i kontrakten til gubben står det at feriepengene vil bli utbetalt i henhold til ferieloven.
i ferieloven står det  :

§ 11.  Utbetaling av feriepenger

(1) (Alminnelige regler)

Feriepenger som er opptjent hos arbeidsgiver det foregående opptjeningsår, utbetales siste vanlige lønningsdag før ferien. Arbeidstaker kan likevel kreve at feriepengene utbetales senest 1 uke før ferien tar til.

hentet fra arbeidstilsynet.

gubbens siste lønn før ferien var 15. mai.
hans ferie begynner mandag 13.juni. altså, en uke fra i dag.

jeg har sendt sjefen hans mange sms siste 2 ukene og spurt når feriepengene kommer.
men han svarer aldri.

siden jeg da begynner å bli ganske stresset, med tanke på bankstreik og det at vi må betale reisen på torsdag, og reiser på lørdag, så ringte jeg han i dag.

han sa at feriepengene kommer med lønnen 15. juni.

jeg svarer da at det kan jo ikke stemme,siden kontrakten viser til en lov som sier at de skal komme minimum en uke før ferien starter..

han blir da drit sur og sier at greit. han skal ordne det i dag. 
jeg sier unnskyld for at jeg maser, men at jeg er litt stresset ang denne mulige streiken og at vi reiser om noen få dager.

problemet med denne sjefen er at han  ALLTID høres sur og frekk ut !! 
jeg håper bare han høres sånn ut, uten egentlig å være så sur som han ga inntrykk for !
kommer til å ha vondt i magen i mange dager nå jeg ! fy fader for en pyse jeg er !!!

jeg har egentlig ikke noe stort poeng med dette innlegget.. jeg måtte bare fortelle det til noen hehe

før noen fler lurer , JEG ringte fordi min man ikke snakker norsk, og hans sjef ikke snakker engelsk.
da kan det ofte bli litt vanskelig!

Jeg trodd feriepengene altid kom med lønnen den 15.juni. Det har det gjort hos meg.

Jeg trodd feriepengene alltid kom med lønnen den 15.juni. Det har det gjort hos meg.

Unnskyld meg, men hvorfor ringer du sjefen hans??!
Uansett hvor dårlig han er til å forsvare seg, fremstiller det han som en idiot, som ikke tørr å si ifra. Og du fremstilles som den sure kjerringa! 

Godt det ordnet seg da! Er veldig enig med dere, at når noe står i kontrakten, skal det holdes. Uansett hva det er.

God ferie:)

vet at enkelte får ferie penger som vanlig lønn den enne mnd og lønn neste, dermed betaler de ut på det som er lønningsdato og ikke ut fra det som står skrevet, vet at i hvertfall statt og kommune gjør det, den bedriften gubben jobber gjør det på den måtten også. Dermed så har en penger inn 12mnd i stede for å få 11 mnd, slik at en har penger någelunde jevnt mellom helle åre

lillegulli skrev:
Uansett hvor dårlig han er til å forsvare seg, fremstiller det han som en idiot, som ikke tørr å si ifra. Og du fremstilles som den sure kjerringa! 

Godt det ordnet seg da! Er veldig enig med dere, at når noe står i kontrakten, skal det holdes. Uansett hva det er.

fordi min mann ikke snakker norsk..
og hans sjef ikke snakker engelsk ....

såeeh.. ja.. sånn er det...

lillegulli skrev:

fordi min mann ikke snakker norsk..
og hans sjef ikke snakker engelsk ....

såeeh.. ja.. sånn er det...

*jane* skrev:
vet at enkelte får ferie penger som vanlig lønn den enne mnd og lønn neste, dermed betaler de ut på det som er lønningsdato og ikke ut fra det som står skrevet, vet at i hvertfall statt og kommune gjør det, den bedriften gubben jobber gjør det på den måtten også. Dermed så har en penger inn 12mnd i stede for å få 11 mnd, slik at en har penger någelunde jevnt mellom helle åre

det er spesielt gunstig når man har så lang ferie som i stat og kommune.
her har han bare 1 uke ferie, og i kontrakten står det at det skal være inne i henhold til denne loven :)
hadde det stått noe annet i kontrakten, så hadde jo den saken vært helt grei :)

Står i loven du hadde kopiert der at arbeidstakeren måtte KREVE det for å få feriepengene en uke før tiden. Er nok derfor de fleste av oss får det sammen med vanlig lønning. Fint at det ordnet seg med pengene da!

hirly skrev:
Står i loven du hadde kopiert der at arbeidstakeren måtte KREVE det for å få feriepengene en uke før tiden. Er nok derfor de fleste av oss får det sammen med vanlig lønning. Fint at det ordnet seg med pengene da!

har prøvd å få tak i han lenge, men har ikke lykkes.. :(
men fikk ordnet det i dag :D

Serenity skrev:
hirly skrev:

Ja var ikke ment som noe kritikk til deg altså.. Bare en forklaring til at ikke alle får feriepengene en uke før ferien starter.. :)

hirly skrev:
Serenity skrev:
hirly skrev:

Ja var ikke ment som noe kritikk til deg altså.. Bare en forklaring til at ikke alle får feriepengene en uke før ferien starter.. :)

:D 
tok det ikke ille opp.   blir bare litt stressa når det står i kontrakten at de skulle komem 15 mai. men så hører vi ikke noe .. men men , han hadde nok bare glemt det :)
håper bare ikke han er så fryktelig  sur.

Jeg er selv sjef og hvis samboeren til en av mine ansatte hadde ringt og "mast" om dette hadde jeg kanskje virket litt sur selv...Hvorfor ringer ikke samboeren din selv?

Kanuttta skrev:
Jeg er selv sjef og hvis samboeren til en av mine ansatte hadde ringt og "mast" om dette hadde jeg kanskje virket litt sur selv...Hvorfor ringer ikke samboeren din selv?

det står både i hovedinnlegg med røde bokstaver, og i et annet svar her ;)

før noen fler lurer , JEG ringte fordi min man ikke snakker norsk, og hans sjef ikke snakker engelsk.
da kan det ofte bli litt vanskelig!

og jeg er ikke hans samboer, men hans kone :P  om de 2 snakker sammen, kommer de ingen vei, for de skjønner jo ikke en ting av hva den andre sier og mener...

hadde han fått utbetalt feriepenger da han skulle, i henhold til hans kontrakt, hadde vi heller ikke behøvd å mase , som du velger å kalle det.

Håper det ordner seg da! Syns han er så frekk, ikke sikkert han ER det, men noen har bare rett å slett en frekk tryne.. På samme måte som at noen gamle damer ser ILSINTE ut, men er egentlig koselig :p haha..

Anyway, jeg får feriepenger i mai-lønna, og sambo får den ca 3 uker før ferien (de har fast ferie) så rart det skulle komme så seint..

gubben sier at han bjeffer mer enn han biter :P
og at han alltid høres sur ut selv om han ikke er det.
men det er så vanskelig å høre i en tlf ;)

Snill pike-syndromet; man vil gjerne at alt skal være riktig slik man selv ser det, men man vil også helst bli lovpriset når man krever sin rett - men slik vil det aldri bli, ikke for noen. Kanskje sjefen er en surpomp, kanskje han ble irritert på deg, kanskje han hadde en dårlig dag, kanskje han er blid som ei sol men lite glad i å snakke på telefon. Uansett så spiller det ingen rolle, for du har oppnådd det du ville, som var å få ham til å utbetale feriepenger - og da har du jo all grunn til å være fornøyd. ;-)

En kontrakt er bindende så da skal jo det som står der følges. Synd dere må mase for at det skjer.

Men en annen ting; er det ikke ganske uholdbart å som ansatt ikke være i stand til å kunne kommunisere med sin egen sjef? (Og for den del som sjef ikke kunne kommunisere med ansatt(e)). Klarer liksom ikke se for meg hvordan det skal fungere liksom..

Bouncy the Butthead Slayer skrev:
Snill pike-syndromet; man vil gjerne at alt skal være riktig slik man selv ser det, men man vil også helst bli lovpriset når man krever sin rett - men slik vil det aldri bli, ikke for noen. Kanskje sjefen er en surpomp, kanskje han ble irritert på deg, kanskje han hadde en dårlig dag, kanskje han er blid som ei sol men lite glad i å snakke på telefon. Uansett så spiller det ingen rolle, for du har oppnådd det du ville, som var å få ham til å utbetale feriepenger - og da har du jo all grunn til å være fornøyd. ;-)

du har helt rett.
gubbis sier at han høres lik ut når man snakker med han face 2 face, men da kan man se at han ikke har et surt tryne:P
jeg har jo trodd han har vært kjempe sinan på tlf mange ganger, og sagt til gubben at oi oi han var sint! men når de møtes på jobb er han like blid..

har nok mye med oppvekst å gjøre at man ikke takler slikt vil jeg tro, så  egentlig er det jo bra trening for meg å snakke litt med slike "sure" mennesker ;)

nå gjenstår det bare å se om han husker å ringe regnskap, og om de får susa seg til å betale ut penger før det blir streik.. om det blir det.. hååååper ikke det!!

aner ikke hvor lang tid det tar jeg, fra han ber dem gjøre det , til pengene er på konto..

Back
Topp