Grovt mel vs fint/ hvetemel

Vesla85

Gift med forumet
HVOR mye sunnere/ mindre næringsstoffer/ kcal er det egentlig med grovt mel enn hvetemel? Eller er det egentlig noe forskjell, bortsett fra mer fiber og litt mer "mat"?

Sitter å blar litt i kokeboka "Fra boller til burritos", og ser noen veldig enkle grunndeiger til rundsykker, horn osv, både grov og fin. Akkurat samme oppskriftene, bare at istede for 5 dl hvetemel som det er i fin, så er det 3 dl hvetemel og 2 dl sammalt hvete i grovdeigen.

Kan legge til at oppskriftene ser ganske greie ut ellers, det er gjær, margarin, vann, salt.

ORIGINAL: Tøsa FTW

Er ikke alltid så stor forskjell på kaloriene, men det har andre fordeler i forhold til fordøyelsen og blodsukker.
Det er alltid en fordel å spise grove kornprodukter/fullkorn dersom man skal ned i vekt.

Hvis kaloriene er de samme, hvorfor er det en fordel å spise det ene foran det andre da? Ja jeg graver og spør, hehe..

ORIGINAL: Vesla85

Er ikke alltid så stor forskjell på kaloriene, men det har andre fordeler i forhold til fordøyelsen og blodsukker.
Det er alltid en fordel å spise grove kornprodukter/fullkorn dersom man skal ned i vekt.

Hvis kaloriene er de samme, hvorfor er det en fordel å spise det ene foran det andre da? Ja jeg graver og spør, hehe..

Fordi lite kcal betyr ikke nødvendigvis sunt[8D] hvete[8D]l er styggedom,akkurat som sukker..d ødelegger den naturlige candida i mage/tarmene våre og gjør at vi blir oppblåste..også gir d mer blodsukkerstigning og tetter for blodårene fordi dette sukkeret eller den sukkerarten som er hevetemel/stivelsen hvetemel gjjøre om til fett og setter seg i blodårer og rundt omkring inni kroppen din og tetter or blodsirkulaasjon og alt mulig dritt og fyskamseg[&:] Så hvetemel er faktisk farlig d...mhm[8D][;)]

ORIGINAL: Mammaen_til_Marcus

ORIGINAL: Vesla85

Fordi lite kcal betyr ikke nødvendigvis sunt[8D] hvete[8D]l er styggedom,akkurat som sukker..d ødelegger den naturlige candida i mage/tarmene våre og gjør at vi blir oppblåste..også gir d mer blodsukkerstigning og tetter for blodårene fordi dette sukkeret eller den sukkerarten som er hevetemel/stivelsen hvetemel gjjøre om til fett og setter seg i blodårer og rundt omkring inni kroppen din og tetter or blodsirkulaasjon og alt mulig dritt og fyskamseg[&:] Så hvetemel er faktisk farlig d...mhm[8D][;)]

Tuuuuusen takk kjære orakel! [:D]

Det grovmelet jeg har hjemme nå står det "Grovbakst, hvete og rug" på. Bør kanskje ikke bruke dette da? Hvilket grovmel anbefaler du?

Og om jeg skal bake rundstykker, anbefaler du å bruke KUN grovmel - eller blande grovmel og hvetemel?

Okei, denne siden var enkel og grei: http://www.brodogkorn.no/

Back
Topp