Grove vafler

-Lilletrille-

Forumet er livet
Aprillykke 2016
Noen som har en god oppskrift på gode (og sunne) vafler ?? Som barna kan ha med i matpakken f.eks? :)

Jeg bruker aldri oppskrift, men bytter ut mesteparten av hvetemelet og tilsetter havregryn og ett eller annet grovt mel.

Men har du prøvd bananlapper? Helt suverent i matpakka:)

Lager vafler som jeg alltid har gjort, bare redusert litt på sukkeret, og bytter ut mye av siktet hvetemel med havregryn/havremel og sammalt hvete grov. Blir så godt atte, samboer registrerte ikke forskjellen med en gang jeg innførte sunnere vafler ;)

Jeg bruker aldri oppskrift, men bytter ut mesteparten av hvetemelet og tilsetter havregryn og ett eller annet grovt mel.

Men har du prøvd bananlapper? Helt suverent i matpakka:)
Det har jeg ikke prøvd nei. Er det den med 1 banan og 1 egg? :)
Har også kjøpt meg sukrin (heter det det?) og sukrin melis som jeg tenkte å bytte ut sukkeret med :)
Har du erfaring med det? :)

Lager vafler som jeg alltid har gjort, bare redusert litt på sukkeret, og bytter ut mye av siktet hvetemel med havregryn/havremel og sammalt hvete grov. Blir så godt atte, samboer registrerte ikke forskjellen med en gang jeg innførte sunnere vafler ;)
Lurt :) det skal jeg prøve ;)

Har også kjøpt meg sukrin (heter det det?) og sukrin melis som jeg tenkte å bytte ut sukkeret med :)
Har ikke prøvd sukrin nei.

Det viktigste med bananlappene er at bananene er skikkelig modne, helst med flekker.

Banan
Egg
Litt bakepulver
Havregryn
Litt smør
Du kan også bruke litt melk om du vil.

Når jeg lager frokost vaffler bare til meg selv (2stk) bruker jeg:

60g Havremel
litt kardemomme
2 egg
1,5dl melk
litt olje eller smør

De blir kjempe gode matvaffler, og er super enkle :)

2,25 dl hvetemel
2,25 dl sammalt hvete, fin
1,5 dl havregryn
0,75 ts salt
0,75 ts bakepulver
6 dl melk
3 egg
3 ss smør

Bland alt, la røren svelle i 20 min. Stek.

Nam. :)

Jeg bruker ikke oppskrifter men bytter ut store deler av hvetemelet med rug og havregryn og om de skal bli litt søte tar jeg en dert honning i røra. Blir veldig godt syntes frøkna :)

Jeg har ikke oppskrift, men sånn ca:
Et egg
4 dl melk
1 ts bakepulver
4 ss havregryn
1 ss sesamfrø
1 ss linfrø
1 ss solsikkefrø
Grov finmalt rug
Grov finmalt hvetemel
2-3 ss olje

Jeg tar alt på slump. Men i mitt hode er dette sånn ca :)

Bruker aldri oppskrift, men bytter ut en del av hvetemelet med havremel og havregryn, lite sukker.

Ble så fristet på vafler nå,så tror det blir grove vafler til frokost i dag ;)

Her tror jeg jammen det blir grove vafler til lunsj:D

Obs: Sukrin er mye søtere på smak enn vanlig sukker, så ikke lurt å ha i så mye av det. Smak deg frem.

2 dl havregryn, 2 dl fin sammalt hvete, 1ts bakep, 4 dl melk, 4 ss rømme, 3 ss sukker, 2-3 egg. Kan evt bruke sunnere sukker. Disse lages ofte til lunch :)

Back
Topp