Gro nylander på tv2

Vand

Forumet er livet
Jaja.
Sender en stor takk til Gro Nylander som stiller seg opp på tv2 og gir oss som ikke kan amme dårlig samvittighet.

For vi kommer nemlig til å få brystkreft, plages med vekten og ha ubalanse i stoffskiftet fordi vi ikke har ammet.

Koselig.

FAEN jeg blir så provosert!!! Skulle ønske noen kunne stille opp og tale vår sak, vi som ikke kan amme!!!
Men det er det INGEN som gjør!!! Ikke rart det er mange nybakte mødre som sliter!!!!!!!! [:'(][:'(][:'(][:'(][:'(]

[8|][8|][8|] Hvem er egentlig Gro? Og hva i all verden har du vært og sett på?[8|][8|][8|]

Jeg kunne ikke vært mer enig med deg Vandalen min![:)] (selvom jeg kunne amme)

Gro er en amme-guru-jordmor-person som har skrevet mange bøker om spedbarnstid og amming!!! Hun er høyt profilert i norge og mange andre land innen sitt yrke!!

Husker jeg ble provosert av henne når jeg leste boka "mamma for første gang"....... Dritt altså! Egentlig ikke så sårt emne for meg, men jeg klarer å terge meg selv opp nå! [&:][8D][:D]

(hun var på god morgen norge nå nettopp!!!)

Jeg lever stort sett etter mottoet - Det beste for mor - er det beste for barnet[:)][:)] Pupp eller ikke......er mor lykkelig, blir barnet lykkelig!!!

Ikke gidd å la deg provosere en gang!

Jeg kan så godt forstå at det kan virke irritende og ikke helt bra for de som ikke ammer, men på en annen side så syns jeg hun er kjempeflink, og forteller fordelene ved å amme.. Og at hun forteller sannheten om fordelene ved å amme, bør det jo ikke være noe galt i...

Selv om man ikke får til å amme selv, så fins det jo MME og hun har sagt at det også er bra hvis man ikke får til å amme, men det er jo som sagt det BESTE for barnet å få i seg morsmelk, og det er jo helt naturlig det, og hun har ikke sagt at MME ikke gir noe av den samme effekten som morsmelk, men at morsmelk er bedre noe som er helt naturlig liksom...

Men som sagt, jeg kan forstå at du føler det som du gjør, men skal da overhodet ikke få dårlig samvittighet over at man ikke ammer.... [:)]

ORIGINAL: *solstråle i august*

Jeg kan så godt forstå at det kan virke irritende og ikke helt bra for de som ikke ammer, men på en annen side så syns jeg hun er kjempeflink, og forteller fordelene ved å amme.. Og at hun forteller sannheten om fordelene ved å amme, bør det jo ikke være noe galt i...

Selv om man ikke får til å amme selv, så fins det jo MME og hun har sagt at det også er bra hvis man ikke får til å amme, men det er jo som sagt det BESTE for barnet å få i seg morsmelk, og det er jo helt naturlig det, og hun har ikke sagt at MME ikke gir noe av den samme effekten som morsmelk, men at morsmelk er bedre noe som er helt naturlig liksom...

Men som sagt, jeg kan forstå at du føler det som du gjør, men skal da overhodet ikke få dårlig samvittighet over at man ikke ammer.... [:)]

Har du lest noen av bøkene hennes?

Ja, jeg er HELT ENIG med deg at det er bra at hun forteller alt det positive med det å amme!!! Og jeg syns hun er flink!!! MEN; Hun formulerer seg på en måte som skaper ammepress!! Med det mener jeg at hun sier;

Når jeg snakker om amming, så snakker jeg om det beste for både mor og barn. Når mor ammer minker brystkreftfaren, osv osv...

Det er ikke alltid det beste for mor å amme (sånn som for meg) og det nevner hun ALDRI!! Og da skapes det ammepress!

Og det er ikke alltid det beste for barnet å bli ammet! F.eks når mor er deprimert med betente bryster!! Og sånne ting burde nevne (ikke nødvendigvis på tv, men i bøkene sine har hun god plass til å skrive ett lite kapittel til oss "dårlige mødre"!!)

Jeg tenkte aldri at amming kunne være et problem før jeg ble gravid og begynte å tenke på det!
Jeg var kjempenaiv og tok det for gitt!
Så begynte jeg lese både her og andre steder om at det ikke var en selvfølge å få det til!
Leste boka mamma for første gang, og begynte faktisk å bekymre meg!

Og hadde det ikke funka da ville jeg blitt enda mer stressa!

Ja det er verdens mest naturlige ting, MEN det er ikke alltid det funker!
Det som er så ekstra provoserende etter min mening er alt snakket om amming
etter keisersnitt osv! De tilrettelegger jo ikke for det! Enda så viktig amming er ifølge dem selv!

ORIGINAL: Mamma til Jonas.

Liker Gro jeg, har lest flere av bøkene hennes.

Aldri tenkt over det du sier, du har kanskje rett i det. Har egenlig likt henne for det, at hun er så opptatt av å fortelle viktigheten med å amme, men lett for meg å si som fikk det til.

jeg har også lest noen, og hun er en klok dame! Men hun tenker ikke på de som ikke kan amme. Hun sier at 1-2 % kan ikke amme, men det blir jo faktisk noen det!! Av 100 nybakte mødre, vil en eller to ikke kunne amme!!!!

Jeg tror ikke de som kan amme tenker nå over det som du sier, men det er sårt for oss som ikke kan amme...!

ORIGINAL: Ninnimamma

Jeg tenkte aldri at amming kunne være et problem før jeg ble gravid og begynte å tenke på det!
Jeg var kjempenaiv og tok det for gitt!
Så begynte jeg lese både her og andre steder om at det ikke var en selvfølge å få det til!
Leste boka mamma for første gang, og begynte faktisk å bekymre meg!

Og hadde det ikke funka da ville jeg blitt enda mer stressa!

Ja det er verdens mest naturlige ting, MEN det er ikke alltid det funker!
Det som er så ekstra provoserende etter min mening er alt snakket om amming
etter keisersnitt osv! De tilrettelegger jo ikke for det! Enda så viktig amming er ifølge dem selv!

Jeg tok det også som en selvfølge før jeg fikk nr 1, selvfølgelig skulle jeg amme!! [:)] Men min kropp er ikke lagd for det, og vi hadde det FORFERDELIG når jeg ammet henne!! Jeg gråt og hun gråt! Og det finnes INGEN litteratur om når "kroppen svikter", og mange nybakte mødre får det tøft!

Jeg har aldri følt meg som en dårlig mor fordi jeg ikke har ammet barna mine, men litteraturen framstiller det sånn...... 

ORIGINAL: MeMinis

blir litt sliten av og se på sånt, de kunne jo hatt med noen på den barselgruppa som ga flaske også og fokusert litt på det og!

Ja, av og til hadde det ikke skadet å vise de positive sidene med flaskeernæring!! Og ikke i en sammenheng som ofte blir presentert; "Amming er det beste for barnet, men av og til må barna få flaskeernæring istedenfor morens verdifulle dråper......"

ORIGINAL: Mamma til Jonas.

Liker Gro jeg, har lest flere av bøkene hennes.

Aldri tenkt over det du sier, du har kanskje rett i det. Har egenlig likt henne for det, at hun er så opptatt av å fortelle viktigheten med å amme, men lett for meg å si som fikk det til.

signerer!
men tror nok jeg hadde reagert mer om jeg ikke kunne amme...

Jeg var midt på treet med amminga. jeg fikk det til, men samtidig fikk ejg det ikke til[;)]
Hadde alt for lite melk. Så endte med at jeg gav begge puppa, så LØP jeg på kjøkkenet for å blande flaske... Dette holdt jeg ut med i nesten 4 mnder bare pga slike folk som hun. Jeg var utmattet av å aldri kunne gi barne mitt nok morsmelk. Så da det plutselig gikk opp for meg at det ble bedre for både meg og Felix med å bare gi flaske, ble hverdagen MYE lettere...

Så om jeg får flere barn, skal jeg ikke stusse på å gi mme, om jeg ikke har nok melk da også..

ORIGINAL: ..christine..

Jeg var midt på treet med amminga. jeg fikk det til, men samtidig fikk ejg det ikke til[;)]
Hadde alt for lite melk. Så endte med at jeg gav begge puppa, så LØP jeg på kjøkkenet for å blande flaske... Dette holdt jeg ut med i nesten 4 mnder bare pga slike folk som hun. Jeg var utmattet av å aldri kunne gi barne mitt nok morsmelk. Så da det plutselig gikk opp for meg at det ble bedre for både meg og Felix med å bare gi flaske, ble hverdagen MYE lettere...

Så om jeg får flere barn, skal jeg ikke stusse på å gi mme, om jeg ikke har nok melk da også..

Signerer. AKKURAT sånn var min situasjon også!

ORIGINAL: Buble

Jeg lever stort sett etter mottoet - Det beste for mor - er det beste for barnet[:)][:)] Pupp eller ikke......er mor lykkelig, blir barnet lykkelig!!!

Ikke gidd å la deg provosere en gang!

veldig enig... jeg har møtt og pratet emd gro å hun skjønte min situsjon godt, abre dumt hun legger det sånn ut i media fysj av meg

ORIGINAL: Emma08

jeg prøvde å amme en uke bare, og selv om det bare var en uke, syntes jeg det var nok. amming var ingenting for meg. hadde såre bryster fra dag 1, og alt var bare stress og fælt med amming. så angrer ikke ett sekund på at jeg gav mme. og kommer nok ganske sikkert til å gjøre det med den andre ungen også..
og jeg har hørt så mye, fra både sykepleierne og helsesøstra og andre ang ammingen, nesten så de sier rett til meg at jeg ike gjør mitt beste for ungen min.. og det ammepresset i norge er til å spy av[:'(]

Akkurat samme her!!!!!!!!!!!!! Og det var så ille den ene uken (første gang), at jeg klarte ikke å amme denne andre gangen heller!!!

ORIGINAL: vand

ORIGINAL: *solstråle i august*

Har du lest noen av bøkene hennes?

Ja, jeg er HELT ENIG med deg at det er bra at hun forteller alt det positive med det å amme!!! Og jeg syns hun er flink!!! MEN; Hun formulerer seg på en måte som skaper ammepress!! Med det mener jeg at hun sier;

Når jeg snakker om amming, så snakker jeg om det beste for både mor og barn. Når mor ammer minker brystkreftfaren, osv osv...

Det er ikke alltid det beste for mor å amme (sånn som for meg) og det nevner hun ALDRI!! Og da skapes det ammepress!

Og det er ikke alltid det beste for barnet å bli ammet! F.eks når mor er deprimert med betente bryster!! Og sånne ting burde nevne (ikke nødvendigvis på tv, men i bøkene sine har hun god plass til å skrive ett lite kapittel til oss "dårlige mødre"!!)

Ja, jeg har lest den "mamma for første gang" .. og den syns jeg var KJEMPEBRA, men når du siterer som du gjør her, så ser jeg hva du mener... det tenkte jeg ikke over før, men jeg er nesten helt sikker på at hun ikke mener det sånn, selv om formuleringen ikke var det på det beste kanskje der ja.....

Back
Topp