Gressenketips?

Vedfolner

Flørter med forumet
Huhei hvor tiden går. Nå er snart hjemmeperioden til far over, og jeg blir helt alene med Miika i fire uker. Jeg må ærlig talt si jeg er litt smånervøs. Er det noen andre gressenker der ute som har noen lure tips for å gjøre hverdagen litt enklere, eller som vet om ting det kan være lurt å tenke på? Det hadde jeg satt uhorvelig stor pris på!

Hvor gammelt er barnet? :)

Handle inn masse god mat, bleier og andre viktige ting mens mannen er hjemme.
Lån/kjøp deg en film eller bok.
Sørg for å ha mest mulig i hus før du blir alene. Da slipper du å må styre så masse når du er alene.

Er bare gressenke i ukedagene, men husker det var skummelt i starten når mannen skulle begynne på jobb igjen. Men det gikk utrolig fint:) beste tips er å ta dagen som den kommer, ikke stress med noe som helst. Huset trenger ikke å skinne, og når baby sover så kan du prøve å hvile selv også. Enten sove eller gjøre andre ting du liker. Prioriter deg selv:) jeg var aldri flink med mat selv, men ble ofte middag når baby sovnet på kvelden, og da lettvinte ting:)

Storhandling er et godt tips. Også lage en del middager og fryse ned i porsjonstørrelser. :)

Nå er ikke jeg alene så lenge som du da, max en uke av gangen og som regel bare ukedagene. Men når min var baby og jeg gikk hjemme, så synes jeg det var greit å ha litt besøk og komme meg ut en del når han ble 3-4 måneder. Var mest hjemme helt i begynnelsen.
Men synes det viktigste var å ha gode rutiner i bunnen, da var det lettere å planlegge etter det.
-Hadde en fast handledag, ukeshandling, ikke like lett å dra en kjapp tur i butikken med en baby.
-Mamma var her fast annenhver mandag og hjalp til med lillegutt. Enten så jeg fikk slappe av eller ho hjalp til med husarbeid.
- Jeg har en rolig gutt, så jeg kunne ha han i vippestolen eller på babygymmen når jeg gjorde husarbeid. Prøvde å spise og slappe av når han sov på dagen.

Jeg synes rutiner hjalp veldig og ikke ha for mange planer når han var veldig liten. Gjorde det jeg måtte, rydda og vaska det som var nødvendig og lot gjerne en del være til samboer kom hjem.

Her er jeg og gressenke. Om jeg får til termin og alt går fint så drar han 2 uker etterpå og blir borte i 4 1/2 uke.

Kjenner jeg gruer meg veldig mtp at jeg har en 6 åring fra før :) Har heller ingen til og avlaste om det skulle være noe.

Men suger til meg tipset om og storhandle før mannen reiser :)

Ikke lag for mange planer. Ta dagene og nettene som de kommer. Handle inn mye enkel mat før han reiser, så du får spist selv om baby skulle være litt vanskelig en stund. Ha tilgjengelig stikkpiller osv i tilfelle. Avtal gjerne å få besøk hjem istedenfor at du må ut om du er sliten. Husarbeid kan taes igjen når mannen kommer hjem. Greit å få støvsugd og vasket klær liksom, men vindusvask kan vente ;) hehe. Lykke til! Kommer nok å gå så fint så :)

Bæresjal! Som alenemor var det uvurdelig! Da kan du få gjort det meste :)

Takk for tipset. Har bestilt nå, så det kommer før han reiser. Ser for meg ting som klesvask og middagslaging kan bli vanskelig uten hvis minsten ikke vil sove. Bare vi får ordnet oss babycall nå, så jeg kan stikke ut med hundene i hundegården på morran uten å bekymre meg for hva som skjer inne så kommer nok dette til å gå helt fint. Men litt sent er man jo selvfølgelig første gangen man skal være helt alene så lenge :p

Hei!
Jeg er også gressenke 5/5 ordning, med en på 5 mnd, ei på 2 år og en schäfer. Har heller ingen til å avlaste/hjelpe meg, da min familie bor langt unna.
Mine gull-tips er:

Kjøp inn :

bleier, toalettpapir, frysevarer, tørrvarer+++ (og gjerne store ting som rommer en del i volum, ikke lett å få med seg med ett baresete i ene hånden)

Vask før mannen reiser, gjerne sengetøy, gulv, dusj, vindu, nøye rundvask (ting som tar tid, og du ikke kan forlate halvgjort)

Tannlege, service med bilen, legetime, helsestasjon, frisør ++ gjør slike avtaler når mannen er hjemme :-)

Ellers kan det være superlurt å ha ett lite kriselager av kaffe, snacks, brus, kjeks!
Etter en dag med mye skriking, gull verdt hehe.

Det går nok kjempe fint :-) det er en vanesak, første uka er alt totalt kaos, og siste uka full av frustrasjon :-) ukene i mellom går oftest som en drøm!

Jeg er også gressenke, med 4-4 rotasjon.
Vi har tre små barn.

Storhandel.
Ha tom skittentøyskurv.
Få på rent sengetøy før han drar(her skifter vi vanligvis hver fredag, men når han er på jobb skifter vi annenhver uke).
Sov på dagen når baby sover.
Bæretøy.

Her syns jeg de 4-5 første dagene går litt trått, men så går det supert :)

Back
Topp