great...

4xS

Forumet er livet
VIP

jeg var ferdig sykepleier i juni, og begynte å jobbe med en gang etter levert bachelor. men i sommer jobbet jeg bare der som vikar, og jeg fikk tilbud om 80% stilling fra 1.september som jeg takket ja til. MEN, jeg ble jo gravid og fra 23.08 har jeg ikke jobbet pga ekstrem svangerskapskvalme. og idag fikk jeg tlf fra jobben om at siden jeg aldri begynte å jobbe i stillingen min så får jeg heller ikke penger fra dem men får visst svangerskapspenger fra NAV da, gjennomsnitt av de siste 3 mnd eller noe, problemet da er jo at jeg i mai og juni ikke jobba nesten noe pga bachelor-oppgava mi, og da er det egentlig bare i juli jeg hadde inntekt av betydning.. såå.. da får jeg kanskje 6000 kroner utbetalt eller noe i mnd fram til jeg blir i stand til å jobbe igjen.. og jeg aner jo ikke når det blir! så hvis jeg er skikkelig uheldig er det summen jeg får utbetalt når jeg er i mammaperm også da... GREAT!! 

ante jo at noe sånt kunne skje, men fy søren så fælt det var likevel 

kjipt når timingen blir slik, men kan du ikke begynne å jobbe når kvalmen gir seg etterhvert?

EmilyTheStrange skrev:
kjipt når timingen blir slik, men kan du ikke begynne å jobbe når kvalmen gir seg etterhvert?

jo, skal jobbe så fort jeg er bedre. men aner jo ikke hvor lenge jeg er sånn... sist varte det til uke 20..

Men hadde du en skriftlig avtale på den 80% stillingen? De kan jo ikke bare si at du ikke fikk jobben. 

Dunn skrev:
Men hadde du en skriftlig avtale på den 80% stillingen? De kan jo ikke bare si at du ikke fikk jobben. 

ja, har det. og jeg har fortsatt jobben tror jeg. men siden jeg aldri begynte å jobbei akkurat den stillingen kunne jeg ikke få svangerskapspenger fra dem.

Usj, det var en kinkig situasjon, ja.. Dessverre er det jo slik at man må ha jobbet seks av de siste ti månedene for å ha krav på fødselspenger, men forstår at dette må være dritkjipt for deg.. Håper kvalmen letter snart så du får jobbet inn litt!

Sorry, leste feil. Trodde de sa at du ikke fikk jobben. Men hvis du er sykemeldt har du vel strengt tatt startet i den stillingen og siden du har jobbet som vikar har du fortsatt krav på sykepenger fra de? Vikar og ekstravakter gir jo også rettigheter til sykepenger. 

Imogene skrev:
Usj, det var en kinkig situasjon, ja.. Dessverre er det jo slik at man må ha jobbet seks av de siste ti månedene for å ha krav på fødselspenger, men forstår at dette må være dritkjipt for deg.. Håper kvalmen letter snart så du får jobbet inn litt!

håper virkelig jeg også.. uff, tungt når sånne ting kommer på toppen av kvalmen og alt.. men svangerskapspenger går jo som det samme som vanlig lønn når det gjelder fødselspenger, og jeg skal få svangerskapspenger fra NAV, bare at jeg ikke får dem fra jobben. men får jo myyye mindre nå enn hva jeg ville fått hvis jeg var i jobb

Dunn skrev:
Sorry, leste feil. Trodde de sa at du ikke fikk jobben. Men hvis du er sykemeldt har du vel strengt tatt startet i den stillingen og siden du har jobbet som vikar har du fortsatt krav på sykepenger fra de? Vikar og ekstravakter gir jo også rettigheter til sykepenger. 

jeg kan ikke reglene.. siden jeg ble syk før jeg begynte i den stillingen så mente de at jeg ikke hadde rett på sv.skapspenger fra dem.. jobba der fra 14.juni ca, og jobba 100% i sommer frem til 23.08

Jeg ville prøvd å snakke med noen om rettighetene dine. Synes det høres ut som de prøver å lure seg unna. 

Dunn skrev:
Jeg ville prøvd å snakke med noen om rettighetene dine. Synes det høres ut som de prøver å lure seg unna. 

tenker jeg ringer tillitsvalgt imorra og bare hører med ho. også ringer dem igjen.

Tror nesten det stemmer jeg. Mener at du ikke har krav på sykepenger/svangerskapspenger fra arbeidsgiver så lenge du ikke har starta i vikariatet. Da vil du istedet få sykepenger/svangerskapspenger fra NAV, og de beregner denne summen ut ifra siste 3 eller 6 mnd før sykemelding. Dårlig deal, men tror bare det er sånn...

virre81 skrev:
Tror nesten det stemmer jeg. Mener at du ikke har krav på sykepenger/svangerskapspenger fra arbeidsgiver så lenge du ikke har starta i vikariatet. Da vil du istedet få sykepenger/svangerskapspenger fra NAV, og de beregner denne summen ut ifra siste 3 eller 6 mnd før sykemelding. Dårlig deal, men tror bare det er sånn...

okei.. men da synes jeg det er ræva gjort av sjefen og jobbjordmora og forsikre meg om at jeg ville få 80% lønn nå uansett, at jeg ikke skulle tenke på det. "du får jo lønn fra oss uansett, så det skal du ikke tenke på" sa sjefen på det møtet der det ble bestemt at jeg skulle begynne på sv.skapspenger.. 

Åh så kjipt at du har det sånn,  burde ikke være nødvendig å bekymre seg for økonomi når du skal gå hjemme med knøtte
Siden du var student noe av de mnd før ansettelse, har du mulighet til å få noen engang sum da??
Håper kvalmen din gir seg raskt, slik at du kan begynne å jobbe og enda rekke det.

Hvis du rekker å jobbe 6 av de 10 siste mnd'ene, så har du så absolutt rett på penger fra de. Og hvis ikke du klarer å jobbe de 6 av de 10 siste mnd'ene, og du har jobbet dette året og når du klarer å jobbe mer, så får du ett mnd's beløp utifra hvor mye du har tjent de to siste årenene eller noe slikt. Men du måtte ha tjent så å så mye, for å få det. Alle timer som du har jobbet, om det er vikar eller ikke, så har du krav på fødseslpenger. Og du har fortsatt jobben din selv om du er sykmeldt og du får sykepenger. Bare å sette seg ned å lese, for NAV gjør det ikke. Her må man finne ut av det meste selv og lese seg frem til det. Hadde ikke jeg gjort det i mitt 1 svangerskap, så hadde jeg ikke fått penger i det hele tatt utifra det jeg hadde tjent med NAV (var kun vikar den gangen og jobbet ikke så mye), men jeg fikk det. 

Huff, så kipt!!! :-( Får håpe du blir såpass bra at du kan jobbe litt før du går ut i permisjon!

Uff, da... Føler med deg og håper at du er frisk nok til å jobbe snart!
God klem

nå er jeg jammen glad!! viser seg at gjennomsnittet mitt utbetalt de siste 3 mnd er 24 000! så jeg trenger ikke akkurat gråte noe mer! hurra for flinke meg som jobba mye i sommer og snakk om å ha dårlig oversikt da! *skylder på at jeg er syk og slapp* 

Back
Topp