Gravminne og internett

RedElf

Elsker forumet
poff

Helt fint det vell?

ser ikke problem / konflikt i det... har selv publisert bilde av gravstøtta til min mor med bilde av ungene mine... synes det er helt greit jeg...

Jeg hadde iallefall ikke tatt meg nær av det...

Jeg lurer fordi jeg har fått en ganske spesiell reaksjon på dette.
Ikke en positiv en sådanne... [;)]

Det er jo slik at gravminner ikke har personvern så hva ville dere ha gjort?
Fjernet bildet for å ta hensyn til den ene som reagerer eller latt det være på nettsiden?

På hjemmesiden vår har jeg en egen side som heter "Iver sin hage."  Der er det kun bilder fra gravstedet til Iver, vår, sommer, høst,vinter, jul, påske,sommer,høst.

Så jeg reagere ikke på det.

Men du spurte kanskje om noe annet...   Hvis noen velgte å legge ut bilde av Iver sin hage, så ville jeg vist om det først. Det er så privat. Hadde de spurt, så muligens jeg hadde sagt ja.
Men kanskje det er annerledes når det er mitt lille barn..???
Har du sagt ifra til din onkels barn?

JEG ville ikke publisert et bilde av min mor, fordi jeg ikke vet om hun ville det[:)] Men annet enn det ser jeg ikke noe galt i det.. Også så står det jo ikke noe synlig navn heller på steinen..[:)]

*skjønner jo nå at jeg misforstod litt, at det gikk på å legge ut bide av graven[8D]*

Helt greit:-) Nå finnes det også en slektsgranskningside på nett som tar bilde av alle gravstøtter i norge, og legger ut på nett... Det er det mange som ikke er klar over, og kan reagere..

Synes ikke det gjør noen ting! [:)]

Skjønner at andre i familien kunne reagert om det var nærbilde hvor du så hva som var skrevet.
Men selv synes jeg ikke det gjør noe heller.

Du viser jo ikke navnet på den avdøde engang?

Syns det faktisk blir snålt å reagere på det.

Eneste moren din om hun ikke ville på bloggen?

Ser ikke noe galt i det med gravminne, men jeg holder barna fra nettet så godt som mulig.

Er jo en database nå med bilder av mange gravstøtter og fødsel, døds og begravelse info. Er utrolig mange tusen i norge som er registrert der og de jobber enda med utvidelse. Ingen som spør om lov da, der fann jeg min bestefar og andre fam medl.

Spørs jo litt hvem som hadde reagert da, om det er barn eller kone til avdøde hadde jeg respektert deres ønske. Helt klart!

Dette bildet kunne jo egentlig vært bilde av en annen grav med lik stein, et er jo ikke mulig å se hva som står på steinen!

Dessuten fant jeg bilde av gravsteinen til tippoldemor og tippoldefar på nettet. Synes det var helt greit...................fikk tak i tremenningen min og gav henne beskjed om å dra og fikse opp på grava [8D]

...

Er jo godt mulig at grava ligger på nettet med all info fra før, er hun klar over det?

ORIGINAL: RedElf

Jeg plikter ikke å innhente tillatelse fra noen angående å legge ut bilde av gravminne da denne ikke har personvern.
Dette fikk jeg opplyst av Datatilsynet i dag.
Så alle kan fritt publisere foto av gravminner da de ansees som offentlig eiendom.

Jeg har tillatelse til det fra hele hans familie, men ikke fra avdødes samboer.
Det er også hun som reagerer.

Hun sier at hun oppfatter det sårende og føler seg støtt.

Reaksjonen fra hans familie er derimot at de føler at hun ikke vil gi de rom for å minne sin egen bror slik som de ønsker.
At samboeren på en måten "krever rettighetene" til hans minne. Dette syntes jo de er sårende.

Jeg er litt i villrede og har på en måte tatt et valg om at jeg skal la bildet ligge.
Mye fordi det er en trdisjon i vår familie, men også fordi jeg har retten til å minne min onkel slik som jeg ønsker og slik som resten av hans side av familien ønsker.

Så hva gjør man?

Det ska sies at min onkels samboer ikke har villet ha kontakt med hans familie siden begravelsen

----
Det skal også nevnes at de selv publiserer foto av han, eiendelene hans og gravstedet hans på nettet.
Det aner meg at dette for henne handler mer om at hun prøver å nekte familien å minne et kjært familiemedlem.
En slags "eiendomsrett"...
Ikke for å være ufin... Men dette er en dame som krangler på seg en stein for å ha noe å fylle dagene med....

på en måte, kan jeg forstå den avdødes samboer, men likevell tror jeg ikke jeg hadde fjernet bildet om jeg var deg...
har jo en fersk grav selv, og merker jeg sliter litt med å "dele" den med andre som jo også sørger og har bruk for graven til dette..

jeg har bestemt meg for at jeg ikke skal si det til noen om jeg reagerer på at andre "forstyrrer" minstas grav, for det er jo ikke bare jeg som sørger!!

man har ikke enerett til en grav, den er et "offentlig" minnesmerke for alle som sørger over vedkommende som ligger der!

Synes det var koselig jeg. Som å inkludere dem, selv om de er døde. Og så blir det naturlig for både liten og stor at man gjør det.

syns ikke det var rart i det heile tatt? men om noen regaerte på dette og syns det var dumt så hadde eg tatt et vekk ja. noen reagerer forskjellig og syns ikke det er vits i å lage noe mer styr utav det...

Jeg hadde bedt ho om å finne noen andre å krangle med. Han er din onkel og siden hans familie syns det er greit..og du har bestemt deg for å la det ligge, så gjør du det.

Dilemmaet er jo:

Skal jeg gi fjerne bildet fordi samboeren øsnker det?
Eller beholde bildet fordi hans 4 søsken og resten av hans side av familien ønsker at vi skal huske han slik vi ønsker?

Uansett hva jeg gjør vil noen føle seg litt overkjørt.... Så da må jeg ta et valg....

Vi minnes han på andre måter enn å legge foto av gravsted på nettet altså *hihi*[;)]

Back
Topp