Gravidyoga?

Alderrabalder

Elsker forumet
August 2018
Hei dere:)
Med to svangerskap bak meg med elendig bekken osv tenkte jeg at denne gang skal jeg begynne på yoga:)

Så kommer spørsmålene..jeg har aldri vært på en yogatime før.

1. Kan man gjør alle slags øvelser på "vanlig" yoga? Vet at det finnes gravidtoga, men jeg vil jo ikke at folk der skal vite at jeg er gravid før uke 12..

Hehe

2. Noen som har erfaringer med Yoga..evnt vil anbefalt noe annet?

Takker for alle svar:)

Hehe, jeg har samme problem. Går på yoga fra før, og i år har jeg i tillegg meldt meg på for å trene flere ganger i uka..

Jeg vet du kan gjøre vanlig yoga selv om du er gravid, men etter hvert som magen vokser er det best med gravidyoga. Det er vel også noen bevegelser som kan være lurt å unngå dersom du har bekkenproblemer.

Jeg kommer til å starte på vanlig yoga neste uke, og så går jeg heller over til gravidyoga etter hvert. Problemet mitt er at jeg trener med en kollega, så jeg kan ikke si noe til instruktøren, av frykt for at hun skal avsløre meg. [emoji6] Håper kvalmen holder seg i sjakk, sånn at jeg klarer vanlig yoga i noen uker / måneder. [emoji4]

Hvis du laster ned preglife appen så er det videoer der med gravidyoga. Har ikke testet dem ut, men der er det sikkert gode tips å plukke opp [emoji3]

Veldig mange bra instruksjonsvideoer på YouTube også, men jeg anbefaler veldig å melde seg på kurs. Det får du veiledning på øvelsene, og får alternative øvelser dersom noe er vanskelig / vondt å utføre.

Du kan evt ta en prat med instruktør før timen om det er noen av øvelsene du ikke bør gjøre. Har gått på vanlige yogatimer og gjort gravidyoga hjemme (fant på youtube tror jeg) og begge deler fungerer. På vanlig yoga tilpasset jeg bare, hvis noe føltes ubehagelig gjorde jeg ikke det. Legen min mente at jeg trygt kunne utføre det, bare ikke velidg heftige øvelser med å stå på hodet, mye press på magen osv.

Jeg har inntrykk av at gravidyoga er mest ment for senere i svangerskapet, og fokuserer mye på pust og sånt, men det er sikkert forskjellig fra sted til sted!

Uansett er det ikke noe problem å gjøre vanlig yoga, men man må gjøre noen tilpasninger. Bindevevet er løsere når man er gravid, derfor er det noen øvelser man bør unngå fordi det er fare for overstrekk og skader. I tillegg er det en del som fraråder vridninger, inversjoner (der du er opp-ned) og sånt i første trimester. Ellers er det vel stillinger der det blir press mot magen, men jeg vet ikke om det bare gjelder lenger ut i svangerskapet..

De aller fleste yogainstruktører har god kunnskap om dette og kan gi gode alternativer for de som måtte trenge det.

Hvis du ikke vil røpe graviditeten kan du kanskje si at du har pådratt deg en lyskestrekk eller at du har lavt blodtrykk og blir svimmel eller noe som unnskyldning? ;) Instruktøren kan sikkert være med på leken hvis du spør, og finne på en diskret måte å vise deg alternative øvelser på!

Jeg var på barselyoga hvor instruktøren var gravid og hun måtte enten gjøre en del av øvelsene annerledes eller unngå å gjøre dem. Så jeg er enig i mye av det Piana skriver.
Du bør absolutt snakke med instruktøren at du er gravid for å få alternative øvelser hvis du velger å gå på vanlig yoga.

Jeg har meldt meg på yogaklasser for den nette sum av 4600kr denne høsten (ja, jeg vet. Altfor dyrt), og jeg får ikke benyttet meg av det. [emoji30] Men jeg får heldigvis overført det til et annet semester da, pga legeerklæring. Om formen bedrer seg snart, så tenker jeg uansett å prøve på yin yoga, som er en litt roligere variant. Så får jeg heller droppe vinyasaen.. Synes også det er veldig deilig å gjøre en del yoga hjemme, så jeg gleder meg til å bli i form til det igjen. [emoji4]

Jeg gikk på gravidyoga forrige svangerskap (vanlig vinglass yoga fram til uke 30 ca), jeg brukte det jeg lærte om pust, fokus og bevegelse under fødselen og hadde en rask (3 timer fra første rie til jenta var ute) og ikke så smertefull fødsel som jeg hadde forberedt meg på. Jeg hadde ingen smertelindring. Jeg hadde praktisert yoga i flere år allerede. Denne gangen tenker jeg også å praktisere yoga hele svangerskapet MEN jeg anbefaler å gå på et yogasenter, ikke elixia o.l., og hos utdannede instruktører. YouTube-yoga har jeg liten tro på da du ikke har noen til å korrigere stillingene.

Kan også anbefale fysiopilates. Fokus på stabiliserende muskulatur. Spørs hvor du bor men i Bergen er studio Pilates som utdanner fysioterapeuter i fysiopilates.

Kan også anbefale fysiopilates. Fokus på stabiliserende muskulatur. Spørs hvor du bor men i Bergen er studio Pilates som utdanner fysioterapeuter i fysiopilates.
Sniker fra mai 2018 og lurer på om du har tatt kurs der? Jeg har nemlig sett på det og vurderte melde meg på for å evt forebygge det elendige bekkenet jeg hadde sist svangerskap. Når er det greit å starte? Er det for tidlig når man er 9-10 uker på vei? Bedre å vente til over jul?

Sniker fra mai 2018 og lurer på om du har tatt kurs der? Jeg har nemlig sett på det og vurderte melde meg på for å evt forebygge det elendige bekkenet jeg hadde sist svangerskap. Når er det greit å starte? Er det for tidlig når man er 9-10 uker på vei? Bedre å vente til over jul?

Nei, har ikke gjort det selv. Er selv bare 11 uker. Har en kollega som gikk men det var et stykke ut i 2. Trimester. Men er sikkert bare å ringe og spørre hva de anbefaler.

Back
Topp