Graviduker

Sarah E F

Første møte med forumet
Hei! Førstegangsmor som akkurat har blitt gravid, men lurer veldig på hvordan man teller disse gravidukene? Følger det normal uke, sånn at det er ny graviduke på søndag/ mandag, eller kan det bli ny graviduke midt i uka?
 
Ukene følger ikke kalenderen nei, det er basert på syklusen din. Sånn egentlig at du er 2+0 den dagen du faktisk blir gravid, ofte regner standard at du er 4+0 den dagen du ikke får mens. De fleste av oss er jo ikke helt dønn gjennomsnittlige og vil få noen dager endret termin på ul. Men ukene vil ikke følge kslenderukene for de alle fleste
 
Hei! Førstegangsmor som akkurat har blitt gravid, men lurer veldig på hvordan man teller disse gravidukene? Følger det normal uke, sånn at det er ny graviduke på søndag/ mandag, eller kan det bli ny graviduke midt i uka?
Kan like gjerne bli ny midt i uka! Det regnes ut fra første dag i siste mens (sånn ca., da, noen har lengre sykluser). Hos meg starter tilfeldigvis ny uke på søndager (22+0 i dag). Det ble justert fire dager frem på UL for min del.
 
For å øke forvirringen så er man i uke 1 de første 6 dagene fra (antatt) befruktning. Så det kan være forvirrende når man forteller hvilken uke man er gravid: eks. er jeg gravid i uke 28, mer nøyaktig er det 27 uker og 2 dager (27+2) siden befruktning.
 
For å øke forvirringen så er man i uke 1 de første 6 dagene fra (antatt) befruktning. Så det kan være forvirrende når man forteller hvilken uke man er gravid: eks. er jeg gravid i uke 28, mer nøyaktig er det 27 uker og 2 dager (27+2) siden befruktning.

Man er 2+0 ved befruktning.
Men man sier man er i uke 28, altså 27+2 uker. (Akkurat som man sier man er i sitt 29. år, når man er 28 år, og fyller 29. Feks.)

Er man 27 uker, så er det ca 25 uker siden befruktning; men det pleier man ikke akkurat å si.
 
Back
Topp