Gravidmagen - magnet for kos & kommentarer

Preggers87

Elsker forumet
*MIA*
Julegavene 2019
I forrige svangerskap opplevde jeg at de aller fleste syntes det var helt ok å ta på magen, selv bekjente eller perifære mennesker. Jeg fikk også en hel del kommentarer både fine og ufine.

Denne gangen kommer jeg ikke til å være redd for å gi beskjed om at jeg ikke vil bli klappet på magen. Jeg tror også at i og med jeg er eldre nå og ikke så sårbar som jeg var når jeg var 1 gangs gravid at jeg nok kommer til å bli bedre på å si i fra hvis jeg føler folk er ufine eller støtende i kommentarene.

Eks min mor kommenterte hvor stor jeg hadde tenkt å bli denne gangen når jeg satt å spiste chillinøtter. Da svarte jeg kontant at hun fikk passe sitt eget fett :smiley-angry007:taunt014

Liker du å bli tatt på magen?

Hva er det rareste folk har sagt til deg da du gikk gravid?
 
Bodde i Texas når jeg var gravid sist, var veldig ung også...så fikk kommentarer i alle versjoner fra kjente og veldig ukjente (typ tilfeldige på butikker eller på skolen osv)

Beste må nesten være enten en litt eldre herre på Walmart som kom og begynnte å ta på magen, grep hånda mi for å se om jeg hadde ring og regelrett skjelte meg ut for å være ung, ugift, osv mens han samtidig skrøyt av hvor søt mage jeg hadde :|
Andre må vær mor til eksen, kom aldri godt overens med henne og hun var veldig lite interessert i noe som omgikk meg eller svangerskapet.. Ble med eksen og feiret jul (25 des) og hadde termin 1.1.. Så knappe uka før termin, da presiserte hu å spør om kjønn, navn og hun ville ikke godta at jeg var så langt på vei som jeg var for jeg hadde altgot liten mage. Måtte ha minst sånn 2 måneder igjen! Ble skikkelig sur over hvor liten magen min var og jeg måtte lyve om termin :rolleyes::rolleyes::rolleyes:
 
Dette har jeg også reagert på, og er glad for at du tar det opp.

Sist jeg var på fest (hvor alle tydeligvis har fått vite om dette) var det to eldre og litt perifere venninner som kom og tok meg på magen (de hadde drukket). Jeg er jo så kort på vei at det egentlig ikke er noe å kjenne på, så det de gjør er jo å kjenne på en helt vanlig mage. Det er ikke greit for meg.

En kamerat spurte om han kunne kjenne, og jeg sa nei. Jeg satte veldig pris på at han spurte. De andre bare "tok for seg", akkurat som kroppen min er fritt vilt nå som det er baby der.

Jeg tror ikke de forsto at det kan være ubehagelig. Og de overøste meg med omsorg (tepper, den beste stolen osv.) og var så utrolig glade på mine vegne. Da er det veldig vanskelig å si fra, synes jeg. Og jeg sa jo ingenting.

Hvordan sier man fra om dette på en ok måte når folk bare er glade og ivrige?
 
Denne gangen har jeg ekstra fett og en mammamage fra før så jeg kommer til å ta bort hender å si fra at jeg synes det er ubehagelig å bli tatt på. Jeg kommer ikke til å være redd for å si fra, det er jo ikke normalt å gå å ta på andres mager når en ikke er tydelig gravid, da blir det litt mer " naturlig " selv om jeg ikke liker det da heller.
 
Har fått en del kommentarer. Jeg er bare 8 uker på vei men har fått stooor mage. Og flere spør om hvor stor har du tenkt og bli eller inni der må det definitivt være tvillinger.
Tanta til samboeren min tok på magen min med engang vi kom inn døra så jeg ble så paff at jeg klarte ikke og si noe.
 
Hehehe det er litt morsomt også at en graviditet kan få noen til å gjøre noe så absurd som å spontant kose med en liten eller ikke eksisterende mage. Det er så unorsk å ta på andre. Jeg blir så overrasket over va folk tror er greit :woot::laughing002
 
Jeg har vært gravid to ganger før, men dette har aldri vært noe problem for meg. Dvs at jeg ikke har opplevd så mange klåfingra folk.
Egentlig er det rart, for jeg hadde en gigamage med første ungen (5kg baby).
 
Med førstemann jobbet jeg jeg i ett bakeri, og da syntes både kollegaer og kundene at det var helt greit å både ta og kommentere magen min så mye de ville. Jeg syntes ikke det var greit, mamma fikk aldri ta på magen min, ingen andre i familien heller egentlig. Men at fremmede mener at det går helt fint uten å spørre syntes jeg er irriterende! Man blir allemannseie med engang man blir gravid og får stor mage, og jeg liker det ikke!

Har allerde fått høre av mamma, da jeg var 8 uker på vei, ser du har lagt deg godt ut allerde. Da ble jeg faktisk litt lei meg, ja jeg er oppblåst og har fått vann i kroppen og godt ut 2 kg. Men føler meg ikke så flott fra før av, så folk trenger ikke påpeke det :p
 
Det som irriterte meg mest forrige graviditet var alle skrekkhistorier om hvor slitsomt det kom til å bli å få barn! Husker spesielt at jeg var i bursdag hos ei venninne og ei der ble mer ufordragelig jo lenger utpå kvelden det ble. Da jeg var på vei ut så stod ho å ropte etter meg ut døra at dersom jeg gruet meg til fødselen så kunne ho bare ønske meg lykke til for det som kom i ukene etterpå kom til å bli helt jævlig med en unge som ikke sover, haha. Dropper å legge ut noe på face denne gangen også, kom en del sånne kommentarer der sist også. Denne gangen blir det vel kommentarer om at én er som ingen og to er som ti ;-)
 
Viktig tema, som vi sikkert kommer til å diskutere en del de neste månedene... Sist ble jeg så paff da folk tok på magen min at jeg ikke klarte å reagere før etterpå. Det er jo helt vanvittig å gå rundt å ta på mager til folk?! Denne gangen kommer jeg nok til å si ifra, evt ta på dems mage og kose med den, se om de liker det no særlig.

Angående kommentarer så var det spesielt ei på jobben som hele tiden tulla med at 'nei nå har du blitt tjukk' osv, alltid ordet tjukk. Jeg likte ikke å gå gravid, følte meg stygg og tjukk og kjip, så kommentarene hennes såra veldig. Det endte opp med at jeg en dag ikke kom meg på jobb, jeg bare grein. Da sendte jeg en e-post til henne og ba henne slutte med kommentarene og at jeg synes det var vondt. Hun ble så lei seg, var så unnskyldende og beklagende. Det var greit å si ifra synes jeg, orka jo ikke gå på jobb!!

Av andre kommentarer som har såra/provosert så var det en hod kollega som jeg har jobba mye med som seg kommenterte at det er jo ikke en sjukdom da jeg i uke 28 ble sjukmeldt 50% (mot min vilje) pga bekkenløsning, høyt blodtrykk og proteiner i urinen. Han har selv tre barn, så jeg ble rimelig overraska og EKSTREMT provosert da han sa det. Men, igjen, så ble jeg så paff at jeg klarte ikke svare, bare ble helt stum av sjokk.

Så damer, vi har masse deilige kommentarer og øyeblikk å se frem til. Håper at jeg denne gangen kan være litt kjappere i replikken når sånt kommer, for det kommer det jo til å gjøre uten tvil....
 
Med storebror var jeg på besøk hos en eldre nabo som hadde hatt en operasjon og vi skulle lufte hunden hennes. Etter en stund kom hennes ekssvigerinne på besøk, jeg hadde aldri truffet dama før og det første hun gjorde var å styrke meg over magen. Jeg var vel 7 mnd på vei og ganske stor mage, men jeg ble veldig satt ut og klarte ikke å si noe.
 
Av andre kommentarer som har såra/provosert så var det en hod kollega som jeg har jobba mye med som seg kommenterte at det er jo ikke en sjukdom da jeg i uke 28 ble sjukmeldt 50% (mot min vilje) pga bekkenløsning, høyt blodtrykk og proteiner i urinen. Han har selv tre barn, så jeg ble rimelig overraska og EKSTREMT provosert da han sa det. Men, igjen, så ble jeg så paff at jeg klarte ikke svare, bare ble helt stum av sjokk.

Jeg fikk beskjed av sjefen til sjefen min at kynnere ikke kan bli fremprovosert av stress, for kona hans hadde masse kynnere. Jeg kjenner tilfeldigvis kona hans og vet at hun har en ekstremt stressende jobb. Jeg hadde så kraftige kynnere at jeg gråt, men riene synes jeg ikke var vonde i det hele tatt.
 
Jeg fikk beskjed av sjefen til sjefen min at kynnere ikke kan bli fremprovosert av stress, for kona hans hadde masse kynnere. Jeg kjenner tilfeldigvis kona hans og vet at hun har en ekstremt stressende jobb. Jeg hadde så kraftige kynnere at jeg gråt, men riene synes jeg ikke var vonde i det hele tatt.

Jamen da er det jo klart at du må høre på han og ikke det jordmor og lege sier, åpenbart! Er det ikke kjekt å ha sånne leksikon på jobb, som er eksperter på kvinnemedisin? Jeg blir helt dårlig av at folk liksom veit alt om hva som er og ikke er riktig når det gjelder graviditet. Fuck off sier jeg bare.
 
Synes det er trist å lese om alle deres vonde erfaringer. Selv kan eg ikke huske å ha fått noen negative kommentarer sist. Folk kommenterte jo selfølgelig magen, men kan ikke huske at eg følte meg støtt på noen måte. Eg har heller ingen problem med at folk tar meg på magen. Synes det e koselig. Men det skal sies at eg ikke har opplevd at fremmede har gjort det. Vet ikke helt hvordan eg hadde reagert da. Og om folk hadde tatt meg på magen no, så hadde eg tatt tilbake. Men eg e selv blitt flinker å ikke ta alle gravide på magen, fordi eg vet det e mange som ikke liker det. Men eg har alltid lyst. For eg synes det e helt magisk å kjenne spark fra en baby i en mage, og det kan man bare oppleve ved å ta på :)
 
Jeg syns ikke det gjør noe at noen tar meg på magen jeg :) bare koselig når jeg er gravid , for da er jeg jo superstolt av magen! Mitt "problem" sist jeg var gravid va vel heller at ingen så magen min for jeg hadde så liten.
Fortalte det til kolleger sist når jeg var 6,5 mnd på vei, og kun 1 hadde sett at jeg var gravid! Og jeg gikk i stramme klær på jobb! Men så var jeg sykt tynn , la på meg bare 3 kg (!) på hele graviditeten ( var dårlig store deler) og fikk en baby på rett under 3 kg.
Til og med jordmødrene på føden lettet på dynen min under vaktskifte og kommenterte "se den lille magen!".
 
Back
Topp