Gravidmage og bevegelser når man er overvektig? Hvordan var det for dere?

Starflower

Gift med forumet
Himmelbarn
Oktoberbarna 2021♡
Aprilspirene 2024❤️
Hei :)

Jeg er nå 18+0 og begynner å lure veldig på når magen skal kjennes sånn skikkelig. Jeg har ikke så stor mage annet enn den typiske valken ellers har jeg relativt smal midje. Jeg kjenner jo livmora under valken, og når jeg trykker opp under, men det er virkelig ikke mye jeg kjenner. Og under der er det jo ikke mye fett som ligger over så det burde jo kunne kjennes tenker jeg. Begynner nesten å bli bekymret for at det ikke vokser så mye som det skal og hadde forventet at det skulle ha vokst mer til nå og at det egentlig skulle «strekke ut» valken litt hvis dere forstår hva jeg mener.

Jeg kjenner jo at det er noe der inne, men buksene mine passer fremdeles, selv de buksene som er high waist. Buksene har samme passform som alltid, men jeg klarer ikke bruke dem fordi det er ubehagelig når jeg sitter. Til nå har jeg bare gått rundt i joggebukser og en jeans som er litt større i livet og ikke trykker så mye når jeg sitter. Jeg har funnet noen gravidbukser jeg har lyst å bestille fra H&M (pluss kolleksjonen er kun tilgjengelig på nett) men kan jo ikke gå med det før magen blir større, nå kommer jo bare buksene til å skli ned fordi jeg ikke har noe som holder dem oppe. Begynner å bli skikkelig lei av å bare gå i joggebukser og har lyst å føle meg gravid.

Begynner å lure på om jeg har en bakovervendt livmor eller noe som gjør at jeg ikke kjenner det så mye, men da burde de jo sagt noe de gangene jeg har vært på ultralyd. De sa jeg hadde morkaka på bakre vegg så det er jo i det minste bra i forhold til å føle bevegelse.

Når følte dere først bevegelse? Jeg tror jeg har kjent noe, men er ikke sikker. Og hvor ofte kjenner dere?
 
Hos meg begynte ikke magen å vokse noe særlig før uke 20. Er ikke overvektig, men har litt ekstra rundt livet :) de vanlige buksene mine gikk på ca frem til da, men var ikke noe behagelige å gå med. Jeg kjøpte en gravidbukse fra HM i en størrelse mindre enn jeg bruker til vanlig da jeg var 13-14 uker, den holdt seg fint oppe selv om magen var liten (nå som jeg er i uke 30 er den buksa til gjengjeld for trang både over mage og hofter). Så jeg synes du bare skal prøve å bestille en nå.

Kjente heller ikke ordentlig bevegelse før ca uke 23. Kjente nok litt liv før det, men er førstegangs så synes det var vanskelig å vite om det var babyen eller tarmene mine :p
 
Ikke uvanlig å passere halvveis før man kjenner noe, spesielt som førstegangs.
Også kan mange kjenne innvendig lenge før man kjenner noe utenpå. Også uavhengig av vekt.

varierer hvor fort man får typisk gravid-mage, men absolutt ikke uvanlig å måtte vente mye lenger enn 18 uker på
 
Vet ikke hvor overvektig du er. Jeg var såvidt overvektig ved starten av dette svangerskapet. Dette er mitt 3. Svangerskapet. Magen min dette svangerskapet begynte ikke å poppe ut før etter uke 30. Er nå 34 uker. Magen min er fremdeles ikke stor.

Når det kommer til spark så varierer det veldig fra svangerskap til svangerskap. Første gangen merket jeg liv med flere dagers mellomrom, i starten var jeg usikker på om det var spark. Etter flere uker begynte jeg å kjenne daglig bevegelse. I starten på innsiden og etterhvert også på utsiden.
Det er et godt tegn at livmoren er på bakrevegg i forhold til bevegelser. Denne gangen har jeg livmoren på fremre vegg, dette lager et demper for spark, for min del så har det ikke vært så ille, kroppen min har vært gravid og tøyd før. Enkelte områder har vært sensitive så jeg kjente liv tidlig, etterhvert som livmoren vokste var det for min del en periode med mye mindre liv.
 
Følte ikke jeg fikk gravidmage før uke 25, før det følte jeg at jeg bare så mer chubby ut. Nå i uke 35 strutter magen som en kule! Jeg begynte å kjenne litt bobler i uke 15, fra uke 18/19 kjente jeg mer tydelige bevegelser som spark og saltoer. Nå kjenner jeg nesten alle bevegelser og det er mye bevegelse på utsiden også.
Jeg er også overvektig, har gått opp 6 kg til uke 34.
 
Jeg er langt ifra overvektig - og fettet mitt samles på rompe og lår, ikke mage. Men jeg kjente ikke noe særlig bevegelser før uke 22-23 (morkaka er foran). Da jeg begynte å kjenne det var det fortsatt veldig sporadisk, og noen dager kjente jeg kanskje kun et lite dult.

Magens synlighet er avhengig av hva jeg har på meg. Gravidbukser er fortsatt for store for meg, selv om jeg nå er 30+5 uker på vei. Mange av de vanlige buksene er ubehagelig trange, så jeg går mye med skjørt og kjoler. Alt er bra med babyen, og jeg er innenfor normalen når det gjelder SF-mål. Du har nok helt sikkert ikke noe å bekymre deg for - når du har vært på ultralyd og ting så bra ut :)
 
fant ikke ut at jeg var gravid før uke 25. Er veldig overvektig å har ganske så utstående hard mage i utgangspunktet, så meg å min mann merket ingenting. Noen mente de hadde sett det på ansiktet mitt før vi fant det ut. Men uke 28 så spratt magen ut, å det så til de grader! Da kom flere bort å gratulerte oss.
 
Jeg kjente liv i uke 16/17 sist, tvillinger, morkake på både fremre og bakre vegg. Magen ble aldri veldig stor, men fra uke 20-isj var det iallefall ikke tvil om at jeg var gravid så lenge jeg gikk med gravidbilder.
 
Jeg er gravid for andre gang. I mitt første svangerskap så kjente jeg liv tidlig. Alt i uke 15. Da va jeg nesten 30 kilo tyngre en jeg er no. No i mitt andre svangerskap så kjenner jeg så vidt liv. Det er lite liv jeg kjenner. Er i uke 18 no. Så det varierer fra svangerskap til svangerskap trur jeg. Sist hadde jeg stor gravid mage i uke 18. No har jeg nesten ingen mage. Det syntes jeg er litt rart da jeg er nesten 30 kilo lettere en sist.
 
Jeg var også bekymret for det med gravidmage og om det kom til å kjennes eller ses utenpå.

Men gravidmagen var det mange som så selv om ikke jeg gjorde det til å begynne med. Min mage poppet ikke ut som med mange andre, men vokste jevnt og trutt. Og rett før guttungen kom var magen min like fin som alle andres.

Guttungen her sparket veldig lite, men jeg kjente godt at han krabbet inne i magen. Tror det var i uke 24-25. Men jeg visste jo ikke hva jeg kjente etter før det var helt klart at det var guttungen og ikke noe annet..
 
I første svangerskap kjente jeg liv for første gang da jeg var akkurat halvveis (20+1). Denne gangen har jeg kjent liv daglig siden uke 16-17 :)

Første gang fikk jeg ikke gravidmage før rundt uke 26, men denne gangen kom den litt tidligere. Kan fremdeles bruke vanlige jeans, men som du sier - det er ubehagelig når man sitter (er i uke 22 nå).

Husker jeg var veldig bekymret for mye av det du nevner i første svangerskap, men det gikk seg heldigvis til. Og lillesnupp på 2 år kom ut som verdens fineste baby, helt normal størrelse til tross for min overvekt og svangerskapsdiabetes <3
 
Jeg var også "overvektig": 87 kg og 170 høy. Fikk ikke gravid mage før 7 mnd inne i svangerskapet men kjente masse fra uke 15-16 :D gikk opp 3 kg under svangerskapet.
 
I mitt første svangerskap så kjente jeg liv i uke 17. Fikk mage rundt uke 25.

I svangerskapet jeg er i no så begynte jeg akkurat å kjenne liv. Jeg er i uke 18 no. Magen kom tidlig i dette svangerskapet. Alt i uke 15 va den godt synlig:)
 
Takk for alle svar :Heartred

Jeg begynte å kjenne liv for ca en ukes tid siden nå. Kjenner det ikke veldig tydelig, men merker det om jeg kjenner etter og en gang kjente jeg det ganske tydelig da jeg bøyde meg litt forrover. Kjennes ut som kribling/leamus/kramper(uten smerter) på en eller annen måte, skikkelig merkelig :woot:

Føler magen begynner å se litt større ut, men ser så langt bare tjukkere ut:wtf: Føler meg meg oppblåst og føler jeg blåser ut magen uten at jeg gjør det. Så tror nok den vil komme sakte men sikkert. Tror ikke den vil «poppe ut» på meg. Alt står fint til med hun der inne i hvert fall og hun har nok av plass fikk jeg bekreftet :happy:
 
Back
Topp