Gravidklær

Montessoripedagog

Elsker forumet
Tilgangsansvarlig
❄️ Januargull 2023 ❄️
Fastelavnsbollene 2026
Dette med klær synes jeg er veldig vanskelig!
For det første aner jeg jo ikke hvordan kroppen ser ut om en måned eller tre, og hva fungerer egentlig? Synes og det er veldig lite klær å oppdrive i butikk, så det må nesten handles på nett.
Jeg så for eksempel for meg å kjøpe noen amme t-skjorter som er vide rundt magen til å ha i sommer, som jeg da også kan bruke neste sommer. Men de fleste amme-t-skjortene jeg fant virket å være litt stramme over magen.
Jeg er 15 uker når vi reiser til Spania i sommer, og jeg aner ikke om jeg har fått noe mage eller ikke (førstegangs). Om jeg bare føler meg tjukk og vil skjule magen, eller om jeg har fått en søt liten babykul jeg gjerne viser frem.
Og hva med badetøy? Fungerer vanlig bikini enda på den tiden?

Vanlig bikini fungerer hvertfall på den tiden, trusekanten kan dyttes under en eventuell babykul.
Det er normalt at førstegangsfødende får mage rundt uke 20, men noen forskjeller er det jo så klart så vanskelig å si.

Angående gravidklær har jeg lite peiling. Kjøpte ikke noe med de to andre, men ser jeg må gjøre det allerede nå.

Håpet veldig vanlig bikini skulle holde ja. Glad for det.
Uke 20 ja, men da er vi jo over sommeren. Da får jeg satse på normale klær frem til det. Greit å slippe å kjøpe så mye nytt, som kanskje ikke blir brukt så mye uansett. Bor tross alt i trøndelag, så sommerklær kjøpt for 5 år siden er jo nesten ikke rukket å bli brukt :knegg:

Jeg kommer ikke til å kjøpe noe spesielt badetøy i år, får klare meg med vanlig bikini/badedrakt i sommer.

Jeg begynte å få synlig mage rundt uke 16-17 første gang og uke 12 ish andre gang. Denne gangen har jeg sett gravid ut siden positiv test syns jeg, men vet jo at det bare er pga jeg er oppblåst :P Har vanligvis ganske flat mage, så liker ikke at det er så synlig allerede for jeg mistenker at folk ser det allerede..

Kommer til å kjøpe nye bukser om ikke så alt for lenge siden jeg bare har 1-2 som passer nå, men vil bli ferdig med UL først (og helst runde uke 12). Jeg kommer nok til å prøve å bruke egne overkropp-klær så lenge jeg kan. Har heldigvis en del litt store topper, samt romslige kjoler jeg kan bruke i sommer :) Så får jeg se an til høst/vinter om jeg må investere i noe mer til overkroppen

Jeg har brukt vanlig bikini som 6 måneder gravid i syden og kunne fint brukt samme hele svangerskapet ja. Vdr klær føler jeg det meste vil passe en stund så lenge det er god stretch i det, men mulig man må investere i en gravidejeans? Sist bestilte jeg bare på HM. Gensere føler jeg jeg kan bruke de samme lenge men må vel investere i noen gravide gensere også etter hvert. Tror jeg venter til jeg er 4-5 mndr,.. (med mindre jeg blir gedigen fort da) :D

Enig i at vanlig bikini kan brukes. Bare husk godt med solkrem (gravide er ekstra utsatte for mørke pigmentflekker).
Tror gravidmagen min begynte å komme i uke 18-19 ish ved forrige svangerskap. Men vanlige tskjorter kan brukes lenge før magen blir for stor.
Gravidklærne kjøpte jeg stort sett på nett, men denne gang har jeg kjøpt brukt.

Syns kjoler og skjørt var deilig i forrige graviditet. Da trenger man egentlig ikke kjøpe spesielle gravidklær. Og så kan man bruke vide kjoler/skjørt om man bare føler seg blubben eller strammere de dagene man føler seg fin i gravidkulen. Kjøpte gravidstrømpebukse etter hvert da.
Og så brukte jeg mye ikke-gravidbukser med strikk i livet når jeg ikke trengte være så veldig fin. Fins jo mange fine enkle som ikke ser ut som kosebukser. Etter hvert måtte strikken ligge omtrent rett under puppene, ekkelt å ha noe som strammer på magen etter hvert, hehe.

Ammeklær brukte jeg lite, utenom BH. Hjemme ente jeg opp med å rusle rundt i BH (var sommer). Og blant folk løftet jeg enten bare opp t-skjorten (hadde gjerne amme-singlet under da), eller brukte topper/kjoler med knapper i toppen. Men her tror jeg man er veldig forskjellig, og nå som det er kaldt de første månedene blir det kanskje litt annerledes.

For det første aner jeg jo ikke hvordan kroppen ser ut om en måned eller tre, og hva fungerer egentlig? Synes og det er veldig lite klær å oppdrive i butikk, så det må nesten handles på nett.
Jeg så for eksempel for meg å kjøpe noen amme t-skjorter som er vide rundt magen til å ha i sommer, som jeg da også kan bruke neste sommer. Men de fleste amme-t-skjortene jeg fant virket å være litt stramme over magen.
Jeg er 15 uker når vi reiser til Spania i sommer, og jeg aner ikke om jeg har fått noe mage eller ikke (førstegangs). Om jeg bare føler meg tjukk og vil skjule magen, eller om jeg har fått en søt liten babykul jeg gjerne viser frem.
Jeg brukte ikke amme t-skjorte, brukte vanlige klær med ammesinglet under. Synes som du at alt er så stramt! Jeg bodde i ammesinglet fra hm, synes de var gode. Ellers brukte jeg mye gravidtights og tunika/kjoler så da slapp jeg å kjøpe en stor gravid garderobe for de samme klærne passet stort sett hele svangerskapet. Kroppen endrer seg hele tiden, og jeg synes det er ukomfortabelt å gå med stramme bukser og gravidmage, men det er jo individuelt. Jeg tenker du kan fint bruke vanlig bikini :happy:

Enig i at det er dårlig utvalg i butikker, dessverre. Hvis det var en gang det var viktig å prøve klærne først måtte det jo være når man skal over på ny størrelse enn det man har fra før. Så ikke lett å måtte kjøpe på nett.
Synes buksa jeg kjøpte på Hm forrige graviditet var veldig behagelig og passet lenge. Noen gensere og kjoler som har ekstra stikk i sidene går også fint an å bruke lenge.

Så kjekt å høre deres erfaringer.
Tror nok jeg satser på å bruke de sommerklærene jeg har, også får jeg se utover høsten hva det faktisk er behov for

Sist poppet jeg plutselig rundt uke 12 og måtte gå over til noen gravidbukser og shorts på sommeren. Topper/gensere brukte jeg stort sett mine vanlige hele svangerskapet. Til amming brukte jeg bare mine vanlige klær, løftet opp skjorta og hadde gjerne bare en singlet under :)

Jeg gikk HØYgravid i fjor sommer (fødte august) og hadde 2 bukser og 1 shorts hele sv.sk. Syns det var greit med gravide shorts, fordi magen blir såå stooor på meg- at ingen singletter/tskjorter blir lange nok :hilarious: Og jeg er ikke stor i utgangspunktet;)

Back
Topp