Graviditetslengde - Hvordan forholde seg?

Pipsi

Elsker forumet
Maiskolbene 2023 :-)
Hei!
Er det bare jeg som blir litt forvirret av hvilken graviditetsuke man skal forholde seg til når man leser? :hilarious:
Jeg er 5+5, men i graviditetsuke 6 - So far, so good, og jeg forstår forskjellen.
Men når det står at «Dette skjer i uke 6», så betyr det ulikt fra sted til sted, men oftest kanskje at man er mellom 6+0 og 6+6, men innimellom graviditetsuke 6 og altså mellom 5+0 og 5+6, feks «Hjertet begynner å slå i uke 6»….
Prøver alltid å finne ut om de teller fra 1 eller 0, men hvordan forholder dere dere til informasjon som finnes på nett feks?
Føler jeg må presisere at det er «så og så mange dager til 12+0», for det er jo strengt tatt en uke kortere til man begynner på uke 12…

Hvordan forholder dere dere til de ulike måtene å telle på? :) Leser dere om to uker av gangen og sammenligner med der dere er sikre? (Det gjør jeg nemlig..).

Sliter med å forstå dette selv. Er 12 uken egentlig den trettende uken?

Håper noen kan gi oss svar. Ser det sies forskjellig her inne også

Skal vi seeee, som jeg har forstått det og husker fra sist svangerskap , så er jeg nå 5+3, altså fullgåtte 5 uker og er inne i uke 6, når vi kommer til uke 6+0 har vi startet på uke 7 og er da 7 fullgåtte når vi er 7+0, om det ga noen forklaring ?

Skal vi seeee, som jeg har forstått det og husker fra sist svangerskap , så er jeg nå 5+3, altså fullgåtte 5 uker og er inne i uke 6, når vi kommer til uke 6+0 har vi startet på uke 7 og er da 7 fullgåtte når vi er 7+0, om det ga noen forklaring ?
Hehe, jada, henger med så langt, det er det samme som jeg skrev litt om, men hva sier du? Og hvordan forholder du deg til feks det man leser på internett, eller når uke 12 er?
Ser at de to måtene brukes veldig om hverandre :P

Hehe, jada, henger med så langt, det er det samme som jeg skrev litt om, men hva sier du? Og hvordan forholder du deg til feks det man leser på internett, eller når uke 12 er?
Ser at de to måtene brukes veldig om hverandre :p
Tenker at når jeg ser 12+0 er jeg over første kneik

Tenker at når jeg ser 12+0 er jeg over første kneik
Good! Jeg forholder meg også til 12+0 :)
Har googlet symptomer sikkert 100 ganger, hvis det står «kvalmen kommer oftest i uke 6-7», hva legger du i det? 6+0 - 7+6? Eller at abortrisikoen etter påvist hjerteslag i uke 8 er lav? 8+0-8+6?
Det burde vært bare 1 måte :hilarious::hilarious:
Noen ganger forstår man det ut fra sammenhengen, men andre ganger er det vanskelig, ass :P

Har googlet symptomer sikkert 100 ganger, hvis det står «kvalmen kommer oftest i uke 6-7», hva legger du i det? 6+0 - 7+6? Eller at abortrisikoen etter påvist hjerteslag i uke 8 er lav? 8+0-8+6?
Noen ganger forstår man det ut fra sammenhengen, men andre ganger er det vanskelig, ass :p
Ehm, 6+0, det legen har gitt meg beskjed om i Allefall er kvalm allerede så håper ikke det blir verre !! Googling er jeg også god på ! Er det første barnet ?
Jeg skal på tidlig ul neste uke og da er jeg 6+4 ca og hjertet skal begynne å slå på dag 5+2 ca , så håper jo at det er noe å se da ! Aner ikke ! Skal ta tidlig ul 1 gang til før uke 12 kjenner jeg for å forsikre meg !

Ehm, 6+0, det legen har gitt meg beskjed om i Allefall er kvalm allerede så håper ikke det blir verre !! Googling er jeg også god på ! Er det første barnet ?
Jeg skal på tidlig ul neste uke og da er jeg 6+4 ca og hjertet skal begynne å slå på dag 5+2 ca , så håper jo at det er noe å se da ! Aner ikke ! Skal ta tidlig ul 1 gang til før uke 12 kjenner jeg for å forsikre meg !
Nå så det ut som at jeg skreik her , ingen av emojiene kom med

Første barnet, ja (forhåpentligvis) :P Vært gravid før, men hittil det mest positive resultatet, så håper det holder :)
Google er min beste venn til tider :hilarious: Men når de bruker ulike tellemetoder, så blir det i blant tungvint å forholde seg til :P
Nå så det ut som at jeg skreik her , ingen av emojiene kom med
Hehehe, ja, ikke bare bare :hilarious:

Noen ganger forstår man det ut fra sammenhengen, men andre ganger er det vanskelig, ass :p
Jeg har forholdt meg til at når det står f.eks «i uke 6-7», så betyr det 5+0 - 6+6, men nå ble jeg skikkelig usikker og forvirra :hilarious:

Back
Topp