Simsvå

Andre møte med forumet
Hei jeg gikk gjennom en graviditet utenfor livmor, på den ene egglederen. Og måtte så fjerne den ene egglederen min.

Vi ønsker å fortsette å prøve å bli gravide igjen, men jeg fikk svært lite informasjon på sykehuset om når vi kan prøve og hvor vanskelig det vil være.

Noen som har noen erfaringer å dele? Er så redd for at det vil bli enda mer vanskelig, før denne graviditeten har vi allerede hatt en SA, og prøvd i over et år.

Hei!

Jeg kan bare snakke ut i fra egen erfaring, men jeg har operert bort ene egglederen etter en EXU. Slik jeg har forstått det så KAN den andre egglederen ta over for den andre. Legen min forklarte at min fertilitet var nedsatt med ca 30%.. Og det kan nok stemme. 10 år etter jeg fjernet egglederen var jeg klar for barn, og ble gravid på første forsøk. Når jeg og min mann startet å prøve på nr 2, 2 år senere, ble jeg ikke gravid. Vi prøvde selv i 1 år, før vi gikk over til IVF. Ingen har funnet noe annet galt med meg eller min mann, jeg har god eggkvalitet og nok egg igjen. Ble gravid på 3/3 innsett - 1 kjemisk, 1 MA og nå er jeg gravid i uke 17 :)

Så etter min erfaring kan det gå begge veier! Så vi kan rett og slett ha hatt flaks med første eller uflaks med andre:) Jeg ble henvist videre til IVF basert på at jeg bare har 1 eggleder. :)

Jeg ble gravid 2 måneder etter at jeg fjernet min eggleder pga exu i 2012 :) Så det gikk jo superfort! Jeg har slitt mer med å få barn nå "i det siste". Men har fått enda et barn etterpå, pluss at jeg er gravid med tvillinger nå! Men her kan også alderen spille en rolle såklart! Jeg har vært hos flere gynelologer, hvor jeg har spurt om dette med om egglederen på den andre siden kan ta over. Og det har de sagt at absolutt ikke går an... Enda jeg har lest det så mange plasser! Men likevel, så har du fortsatt store sjanser for å bli gravid!

Hei jeg gikk gjennom en graviditet utenfor livmor, på den ene egglederen. Og måtte så fjerne den ene egglederen min.

Vi ønsker å fortsette å prøve å bli gravide igjen, men jeg fikk svært lite informasjon på sykehuset om når vi kan prøve og hvor vanskelig det vil være.

Noen som har noen erfaringer å dele? Er så redd for at det vil bli enda mer vanskelig, før denne graviditeten har vi allerede hatt en SA, og prøvd i over et år.
Hei! Jeg gikk gjennom det samme i februar, og fikk klarsignal til å prøve etter én vanlig menstruasjon. Vi hoppet over første mulighet fordi jeg var utenlands (angret litt), men på tredje forsøk etter det, så satt den og jeg er 11 uker i morgen. Jeg betalte selv for en ganske så dyr HSG («skylling» av eggledere) etter å ha fjernet den ene egglederen, for å forsikre meg om at den andre var åpen og fin. Har også hørt en del si at en sånn HSG kan skylle ut «grums» og gjøre det lettere å bli gravid. Aner ikke om det stemmer, men beroliget meg iallfall å få vite at den gjenstående var som den skulle, så anbefaler det. Lykke til!

Last edited:
Hei! Jeg gikk gjennom det samme i februar, og fikk klarsignal til å prøve etter én vanlig menstruasjon. Vi hoppet over første mulighet fordi jeg var utenlands (angret litt), men på tredje forsøk etter det, så satt den og jeg er 11 uker i morgen. Jeg betalte selv for en ganske så dyr HSG («skylling» av eggledere) etter å ha fjernet den ene egglederen, for å forsikre meg om at den andre var åpen og fin. Har også hørt en del si at en sånn HSG kan skylle ut «grums» og gjøre det lettere å bli gravid. Aner ikke om det stemmer, men beroliget meg iallfall å få vite at den gjenstående var som den skulle, så anbefaler det. Lykke til!
Et par ting til: Jeg er 38, og hadde en MA før exuen og ingen barn. Når du har prøvd å bli gravid i over et år uten å lyktes, har du rett på utredning for evt assistert befruktning. Ventetiden er lang, så min gynekolog søkte for oss rett etter exu-en. Fikk time 5 mnd senere, men den trenger jeg forhåpentlig ikke da jeg rakk å bli gravid på egenhånd. Men anbefaler å sette i gang IVF-prosessen, så har man iallfall det i bakhånd.

Back
Topp