Graviditet og trening

Løven93

Elsker forumet
Himmelbarn
Hvordan trener dere i graviditeten?
Jeg har 3 aborter bak meg og ingen fullgåtte svangerskap. Jeg har prøvd begge deler, trene i graviditet og ta det helt med ro.

Er gravid igjen og min partner er sånn: du må ikke trene, ta det med ro, vær forsiktig.
Men altså, psyken min har så sinnsykt godt av å trene, skal jeg bare ligge på sofaen og synes synd på meg selv og tenke at det kanskje går dårlig denne gangen også? Jeg har trent i mange mange år, 2 dager i uken med jogge/intervall på mølle 40 minutt og 2 dager i uka med klassisk styrketrening. Så dette er kroppen vandt til. Jeg trener ikke lengre for å bli sterkere men vedlikeholde kroppen.

Hvordan gjør dere? Føler jeg gjør noe galt om jeg trener, men vil ikke ligge på sofaen og føle meg ekkel heller. Joda jeg kan jo gå turer osv….
 
Mye kynnere og bekkenplager hos meg, får ikke trent i det hele tatt uten å risikere premature rier, bortsett fra svømming. Svømmer et par ganger i uka, og synes det generelt er en god måte å bevege seg på, mindre belastninger for kroppen. Er du langt på vei?
Trist å høre om abortene dine, håper du har en terminspire i magen nå. :Heartred Om legen/jordmor ikke spesifikt sier at du skal roe ned treningen er det ikke grunn til det, de fleste som trener fra før kan fortsette med det. Viktig å bevege seg for å ha styrke til fødsel, og for å unngå bekkenplager
 
Mye kynnere og bekkenplager hos meg, får ikke trent i det hele tatt uten å risikere premature rier, bortsett fra svømming. Svømmer et par ganger i uka, og synes det generelt er en god måte å bevege seg på, mindre belastninger for kroppen. Er du langt på vei?
Trist å høre om abortene dine, håper du har en terminspire i magen nå. :Heartred Om legen/jordmor ikke spesifikt sier at du skal roe ned treningen er det ikke grunn til det, de fleste som trener fra før kan fortsette med det. Viktig å bevege seg for å ha styrke til fødsel, og for å unngå bekkenplager
Jeg har akkuratt fått positiv test, men etter mange runder med IVF blir en jo litt hysterisk.

Tusen takk :Heartbigred
 
Hvordan trener dere i graviditeten?
Jeg har 3 aborter bak meg og ingen fullgåtte svangerskap. Jeg har prøvd begge deler, trene i graviditet og ta det helt med ro.

Er gravid igjen og min partner er sånn: du må ikke trene, ta det med ro, vær forsiktig.
Men altså, psyken min har så sinnsykt godt av å trene, skal jeg bare ligge på sofaen og synes synd på meg selv og tenke at det kanskje går dårlig denne gangen også? Jeg har trent i mange mange år, 2 dager i uken med jogge/intervall på mølle 40 minutt og 2 dager i uka med klassisk styrketrening. Så dette er kroppen vandt til. Jeg trener ikke lengre for å bli sterkere men vedlikeholde kroppen.

Hvordan gjør dere? Føler jeg gjør noe galt om jeg trener, men vil ikke ligge på sofaen og føle meg ekkel heller. Joda jeg kan jo gå turer osv….
Jeg er og gravid gjennom IVF og har mistet 3 ganger det siste året. Vanligvis trener jeg 4 ganger i uka (styrke og løping) og går daglige turer i tillegg. Ønsket mitt har vært å være i god form under graviditet. Men så skal man ikke trene tung styrketrening, løpe, hoppe osv under stimuleringen under IVF. Så da ble det turer og rolig yoga. Og etter jeg fikk positiv test har ikke formen vært helt på topp. Da jeg følte meg klar til å begynne å trene litt fikk jeg spotting. Sjekk hos gyn viste at det kom fra livmorhalsen, men jeg har uansett fått forbud mot trening av både gyn og jordmor. Da spottingen stoppet begynte jeg å gå litt mer turer igjen, men så gikk det 3 dager før spottingen begynte igjen. Så for øyeblikket holder jeg meg stort sett i ro og kjenner at jeg er enig i at det er rett for nå. Men håper det roer seg snart og at jeg kan være mer aktiv, både for min og den lilles del. Vet ikke om dette var til noe hjelp, men poenget er at et svangerskap ikke alltid blir som man hadde sett for seg. Om du er i form til det er det ingenting i veien for å trene, men siden du har mistet flere ganger er det kanskje fint å ta en prat med jordmor eller lege om det?
 
Hvordan trener dere i graviditeten?
Jeg har 3 aborter bak meg og ingen fullgåtte svangerskap. Jeg har prøvd begge deler, trene i graviditet og ta det helt med ro.

Er gravid igjen og min partner er sånn: du må ikke trene, ta det med ro, vær forsiktig.
Men altså, psyken min har så sinnsykt godt av å trene, skal jeg bare ligge på sofaen og synes synd på meg selv og tenke at det kanskje går dårlig denne gangen også? Jeg har trent i mange mange år, 2 dager i uken med jogge/intervall på mølle 40 minutt og 2 dager i uka med klassisk styrketrening. Så dette er kroppen vandt til. Jeg trener ikke lengre for å bli sterkere men vedlikeholde kroppen.

Hvordan gjør dere? Føler jeg gjør noe galt om jeg trener, men vil ikke ligge på sofaen og føle meg ekkel heller. Joda jeg kan jo gå turer osv….
Jeg har også mistet flere ganger, før jeg til slutt ble gravid med første barn. Trente hele svangerskapet, ble oppmuntret og beroliget til det av legen. Nå er jeg i første trimester med nummer to, trener når jeg har ork til det. Vet at det blir mer trening etter hvert som kvalme og utmattelse gir seg. Anbefaler jo at man sjekker det med en lege som kjenner situasjonen din hvis du er usikker, men det er jo i utgangspunktet utelukkende positivt. Som for deg er det viktig for min mentale helse å trene. (Og det er nok angst i svangerskap fra før, heh)
Ble gravid etter noen runder med ivf denne gangen og forsøkte å opprettholde treningen også under prøvingen, naturligvis med litt pauser og tilpasninger under uttak etc.
Erfaringen for meg forrige gang var at bekkenet og kynnere etter hvert satte en stopper for mye hverdagsaktivitet, men tilpasset trening i kontrollerte former gikk helt fint. Jeg synes kroppen er god til å si fra hva som funker og ikke.
Lykke til! :Heartred
 
Jeg fikk beskjed av min lege som også trener CrossFit, at det er bare å trene så lenge det ikke er noe som gjør vondt.
 
Så bra. Da får jeg trene forsiktig og kjenne etter på formen. :love7
 
Det er så viktig å trene, ikke stopp med det kroppen er vant med. Jeg har selv prøvd alle variasjoner da jeg også har mistet flere ganger.
Men bare tren og ikke gjør ting som er vonde.
Husk at det man nå trener mot er en fødsel, og det er den tøffeste økten man skal igjennom. Og den er for oftes ikke over på 1 time, så man trenger den styrken man har, samt at trening har så gode helseeffekter ellers, også psyken! :joyful:
 
Hvordan trener dere i graviditeten?
Jeg har 3 aborter bak meg og ingen fullgåtte svangerskap. Jeg har prøvd begge deler, trene i graviditet og ta det helt med ro.

Er gravid igjen og min partner er sånn: du må ikke trene, ta det med ro, vær forsiktig.
Men altså, psyken min har så sinnsykt godt av å trene, skal jeg bare ligge på sofaen og synes synd på meg selv og tenke at det kanskje går dårlig denne gangen også? Jeg har trent i mange mange år, 2 dager i uken med jogge/intervall på mølle 40 minutt og 2 dager i uka med klassisk styrketrening. Så dette er kroppen vandt til. Jeg trener ikke lengre for å bli sterkere men vedlikeholde kroppen.

Hvordan gjør dere? Føler jeg gjør noe galt om jeg trener, men vil ikke ligge på sofaen og føle meg ekkel heller. Joda jeg kan jo gå turer osv….
4 spontanaborter (uke 6,6,9 og 12) og et 7mnd gammel gutt her.
I siste graviditet (som ble til gutten ved siden her) trente jeg med glede. Hadde også trent og ikke trent, spiste sunnere og litt mindre sunt, tatt flyreiser og ikke osv og spontanaboterte igjen og igjen. I tillegg 4 ivf forsøk. Så heg orket ikke mer.
Spiste ok, trente styrke (løftet ca halvparten av hva jeg vanligst løfter / vanligst løfter jeg for ekaempel 90kg ved knebøy), tok flere flyturer. Blødde også i denne gravititeten men kun til uke 7. Trente helt fra uke 0 til uke 38.
 
Hvordan trener dere i graviditeten?
Jeg har 3 aborter bak meg og ingen fullgåtte svangerskap. Jeg har prøvd begge deler, trene i graviditet og ta det helt med ro.

Er gravid igjen og min partner er sånn: du må ikke trene, ta det med ro, vær forsiktig.
Men altså, psyken min har så sinnsykt godt av å trene, skal jeg bare ligge på sofaen og synes synd på meg selv og tenke at det kanskje går dårlig denne gangen også? Jeg har trent i mange mange år, 2 dager i uken med jogge/intervall på mølle 40 minutt og 2 dager i uka med klassisk styrketrening. Så dette er kroppen vandt til. Jeg trener ikke lengre for å bli sterkere men vedlikeholde kroppen.

Hvordan gjør dere? Føler jeg gjør noe galt om jeg trener, men vil ikke ligge på sofaen og føle meg ekkel heller. Joda jeg kan jo gå turer osv….
Det er som regel farligere å ikke trene, enn å trene. Det er ingen grunn til å tro at trening fører til spontanabort. Det eneste unntaket er hvis helsepersonell ber deg om å ikke trene, selvsagt, men da er det gode grunner til det.
 
Med mindre man har noe risikosvangerskap og har fått spesifikt beskjed fra helsepersonell om at man må holde seg i ro, er det KUN fordeler med å trene gjennom graviditeten:) At det kan føre til økt sjanse for spontanabort, er en myte som studier har bevist at ikke stemmer. Det trening under svangerskap derimot kan føre til, er mindre risiko for svangerskapsdiabetes og svangerskapsforgiftning, mindre sjanse for ryggplager, bidra til å lettere unngå unødvendig vektoppgang, man kan bygge en kropp som takler bedre rollen som nybakt mor med alle løft som det innebærer, det kan føre til en enklere fødsel og lettere å komme seg tilbake til «seg selv» etter fødselen. Og ikke minst, at de aller fleste har ekstremt godt av trening for det mentale:D Hilsen sertifisert PT med spesialisering innen trening under/etter graviditet. Trente selv gjennom hele mitt forrige svangerskap til dagen før fødsel, hadde et drømmesvangerskap, mye trolig takket være styrketrening:cool:
 
Back
Topp