Graviditet og trening

lni

Andre møte med forumet
Hva er hard trening og hva er ikke hard trening? Legen sier tren som du alltid har gjort og alle andre rundt meg (tidligere gravide, familie og venner) sier "ta det med ro. det er farlig å anstrenge seg".. Hva er riktig?

Situasjon er slik at jeg driver med toppturer på vinterstid. Da går jeg opp på breie slalomski (randonee) og så kjører jeg ned bratte fjellsider. Normalt tar jeg dette som treningsturer. Jeg prøver å gå fortest mulig opp der det er brattest og det tar veldig på lår og legger nedover fjellet. Nå er jeg gravid i litt over fjerde månde og jeg skal ærlig innrømme at jeg har hatt 29 toppturer siden jeg ble gravid men nå bærer jeg ingen sekk på ryggen, kun en flaske med vann. Nok en gang sier lege at dette er ingen problem mens familier og venner nærmest kjefter på meg for at jeg anstrenger meg for mye. Så nå har jeg begynt å få litt angst. Noen sier at trener man kan d føre til spontanabort, noen sier at jeg kan føde for tidlig med å drive på med disse toppturene og noen sier at gravide ikke ska overanstrenge seg. Nå som jeg er gravid så tar jeg ikke de bratteste fjelltoppene og kjører ned de farligste fjellveggene, men går alikavel en 9-1000 høydemeter. Er det lurt av meg? Er det noe farlig med det? Har lest at gravide ikke ska trene slik at de kommer over 39,9 i kroppstemperatur, men jeg tror det er umulig å ligge under 39 i kroppstemperatur på topptur. Bør jeg stoppe?
 
Heisan!

Det kan godt være at dere er ulike meninger om akkurat dette, jeg synes i utgangspunktet at det er flott at du er så aktiv selv om du er gravid.
Som gravid, synes jeg godt at du kan tilpasse sports-formen og intensiteten etter hvor langt i svangerskapet du er.
For meg høres det jo ganske utfordrende ut, iallefall med en voksende mage.
Jeg tror at jeg ville ha unngått de store bakkene, som selvsagt kan medføre fall og støt mot magen. Blir du veldig varm, og har en skyhøy puls, forplanter dette seg over til babyen.
Så intensiteten og pulsen bør nok etterhvert reduseres.

Jeg synes kanskje tiden er inne for å roe litt ned. Dette er for de aller fleste en type ekstremsport, som kanskje ikke skal drives langt ut i svangerskapet.
Du er sikkert kjempe godt trent, og har god kontroll, men hvis der skulle skje noe, ville det fort lage samvittighetskvaler for deg også!

Så jeg er delvis enig i, at du etterhvert roer litt ned. Du kan fortsatt trene masse, men med litt redusert puls og litt mindre farer :signs003

Lykke til videre!

Mvh jordmor Grethe
 
Back
Topp