Graviditet og trening

Silje1982

Forumet er livet
Ja, jeg tenker litt på det med trening[:)] Sist svangerskap var det ikke aktuelt å trene for da var jeg slått ut fra uke 7, men denne gangen prøver jeg å tenke optimistisk for jeg ønsker å jobbe og trene. Så siden jeg ikke har fått noen symptomer enda som kanskje er forståelig siden jeg er så kort på vei så tenkte jeg å utnytte sjansen med å trene i mens. Men da lurer jeg på hva som er god trening for gravide? Jeg liker meg helst på timer på elixia. Og om det er noen timer eller treningsformer jeg bør unngå?[:)] Jada, jeg har vært gravid to ganger før, men alt er glemt[8D][:D]

Jeg trente alt mulig sist, mest aerobic og vekter...
Du må nesten bare se formen ann..
Hopping og løping er ikke så veldig herlig å holde på med på slutten[8D]

ORIGINAL: mokkenikke88

Jeg trente alt mulig sist, mest aerobic og vekter...
Du må nesten bare se formen ann..
Hopping og løping er ikke så veldig herlig å holde på med på slutten[8D]

Hvordan er det med mageøvelser og kan vi trene hardt når vi er gravide? Da tenker jeg å presse oss skikkelig? Ja, jeg kommer sikkert til å ta litt spinning tenker jeg[:)]

Spinning er i alle fall safe, kommer til å satse på det! Men lurer på om den store trøttheten er på tur... Må bare ta meg sammen, tenker jeg! Ikke lett med full jobb i turnus og en liten tass som skal ha sitt, men... [:)] Vet ikke om det er noe spesielt man bør være forsiktig med, kanskje kampsport, noen typer ballidretter...?

ORIGINAL: mariak

Spinning er i alle fall safe, kommer til å satse på det! Men lurer på om den store trøttheten er på tur... Må bare ta meg sammen, tenker jeg! Ikke lett med full jobb i turnus og en liten tass som skal ha sitt, men... [:)] Vet ikke om det er noe spesielt man bør være forsiktig med, kanskje kampsport, noen typer ballidretter...?

iallefall forsiktig med kampsport ig ballidretter ja...[8D] Jeg jobber et sted hvor det kan forekomme en del utagering, men skal ikke inn i noe pga fare for slag mot magen! så alt som kan forårsake harde slag mot magen bør man vel unngå...

men step, aerobic, spinning, styrketrening, funwalker, dansing.... alt det er vel kjempebra! Og vannaerobic!

Legen min sa at det er bare å trene, men at kampsporter var noe man skulle man holde seg unna :)

Jeg trener fem til seks ganger i uken og kommer til å fortsette med det. Trener styrke og spinningtimer. Har tidligere hørt at dersom man trener mye når man blir gravid så kan man trene like mye dersom man orker, men ikke øke treningsmengden.

Så bra[:)] Takk for svar jenter[:)] Da kommer jeg til å fortsette og trene som vanlig[:)] Og vi kan trene magen også? Det er ingen fare med knallhard magetrening? Jeg er veldig glad i å trene så ingenting er bedre enn at vi bare kan trene helt vanlig[:)]

Ang. magetrening:

Rygg- og magemuskulatur bør trenes gjennom hele svangerskapet. Det eksisterer likevel mange myter om gravide og magetrening. Generelt kan en si at alle magemuskler bør trenes med unntak av den rette magemuskelen. Dette fordi denne muskelen settes på strekk i løpet av svangerskapet. De resterende magemusklene, som den tversgående magemuskel og skrå magemuskler kan derimot trenes.

ORIGINAL: Myth

Ang. magetrening:

Rygg- og magemuskulatur bør trenes gjennom hele svangerskapet. Det eksisterer likevel mange myter om gravide og magetrening. Generelt kan en si at alle magemuskler bør trenes med unntak av den rette magemuskelen. Dette fordi denne muskelen settes på strekk i løpet av svangerskapet. De resterende magemusklene, som den tversgående magemuskel og skrå magemuskler kan derimot trenes.

Takk for god hjelp sier jeg bare[:)][:)][:)] Så da skal jeg ikke ta vanlige sit ups, men heller skrå hvis jeg vil trene magen[:)] Da tror jeg det er best å ikke kaste meg på magetreningene[8D]

Signerer det over, og når det gjelder kondisjon skal man ikke presse seg til maxpuls, men stoppe opp litt før. Skal se om jeg finner der det står om det [:)]

ORIGINAL: Sienna3

Signerer det over, og når det gjelder kondisjon skal man ikke presse seg til maxpuls, men stoppe opp litt før. Skal se om jeg finner der det står om det [:)]

Ja, jeg følte at jeg hadde hørt det en gang om at vi ikke skal presse oss opp i makspuls[:)] Ja, kan du ikke se om du finner det noen plass?[:)] Og det som jeg også tenker er at da må jeg være flink å finne ut hvor hardt jeg skal kjøre på treningene slik at jeg ikke presser meg mer enn jeg bør.

"Den anbefalte treningsintensiteten for å bygge opp og vedlikeholde god form er noe høyere. Det anbefales en treningsintensitet som er 60-90% av maksimal puls. Nedre del av dette intensitetsområdet (60-70%) synes å være passende for de fleste gravide som ikke har deltatt i fysisk trening før graviditeten, og øvre del av området (70-90%) kan være aktuelt for dem som ønsker å opprettholde sin gode fysiske form i svangerskapet. Det er ikke vist skadelige effekter av en slik treningsintensitet" Tatt fra Norsk helseinformatikk

Dette er tatt fra et svar fra jordmor her på babyverden: Trim skal føles godt. Det kan være slitsom , men du skal ikke ta deg helt ut. Det skal ikke gjøre vondt noen sted, du skal ikke hive etter pusten, føle deg ør eller svimmel. Da har du tatt for hardt i.

Hvor hardt kan gravide trene? Ikke overdriv selv om du er i knallgod form. Det kan være en risiko for at fosteret får noe nedsatt oksygentilførsel dersom du trenger med veldig høy intensitet. Liker du å blir skikkelig sliten, er det bedre å trene med intervaller. Du kan f.eks tråkke kjempehardt på en ergometersykkel i 20 sek., så i normal tempo i 3 minutter. Men det tryggeste er nok å utføre den slags trening i samråt med en trener. Langvarige økter anbefales ikke. Når vi trenger og blir varme, svetter vi. Svettefunksjonen gjør at kroppen avkjøles og kroppstemperaturen reguleres slik at den ikke stiger for mye. Fosteret har imidlertid ikke sammen mulighet for å avkjøle seg, og det tar lenger tid før temperaturen til fosteret synker til vanlig nivå. 1 til 1,5 times trim er nok helt greit, men lange økter er som ikke å anbefale. En lang tur i skogen derimot skader ikke"

Takk Sienna3[:)][:)] Du har virkelig gjort en grundig undersøkelse på dette[:)] Hehe... jeg er vel av den typen som presser meg til jeg hiver etter pusten når jeg trener[:)] Jeg har jo ikke tenkt å vise at jeg er dårligere enn andre[8D] Konkurranseinstinkt[8D] Men ja, da er det lurt å huske på og trene "behagelig" slik at det ikke går utover peanøtten i magen[:)] Jeg presset meg veldig her på torsdag som var, men da visste jeg ikke at jeg var gravid så satser på at det ikke gjorde noe[:)]

Hadde booka meg på trening i dag, men har skjønt at trettheten har meldt sin ankomst så i dag blir det bare å gå tur[:)] Og så skal jeg ha ferie resten av uken og da kan jeg heller komme meg på morgentreninger[:)]

Ja forstår godt hva du mener, og derfor måtte jeg bare sjekke opp litt [:)] Vil jo ikke gjøre noe galt [:)]
Merker jeg blir fort svimmel visst jeg presser meg, så ting begrenser seg selv. Holder meg mest til turer i skog og fjell med vovsen nå [:)] Og prøver å gjøre litt styrketrening hjemme [:)]

Ja, det er vel det tryggeste i svangerskapet[:)] Jeg kjenner til det å bli svimmel for det blir jeg også, men klarer jo ikke å begrense meg så der er du mye flinkere enn meg[8D][:)] Men vi får vel ikke det samme utbytte av å bare gå tur uten å trene?[8|] Og hva er fornuftig treningsmengde når vi er gravide? Og kanskje da med tanke på jobb, to barn og hus[8D] 2 ganger?[8|]

Går fjellturer der det er oppoverbakker, og får pumpa til å gå [;)] Prøver å gjøre det 3 ganger i uka, og gå "vanlige" spasserturer utenom. 2-3 ganger i uke med trening bør vel være bra [:)]

Back
Topp