Graviditet og oljemaling

Ullteppe90

Andre møte med forumet
Hei,

Jeg finner svært lite om dette på internett. Er det noen som vet om maling med olje på lerret (kunstmaling) medfører risiko for barnet i magen? Jeg benytter linolje og malemedium med luktfritt løsemiddel (fra fine art - det står ikke hva det inneholder) som fortynning.

Håper noen har erfaring med dette. :rolleyes:
 
Hei,

Jeg finner svært lite om dette på internett. Er det noen som vet om maling med olje på lerret (kunstmaling) medfører risiko for barnet i magen? Jeg benytter linolje og malemedium med luktfritt løsemiddel (fra fine art - det står ikke hva det inneholder) som fortynning.

Håper noen har erfaring med dette. :rolleyes:

Ville sendt en Mail til produsenten og hørt om innholdet. Linolje er ofte tynnet ut med terpentin. Står litt om terpentin og graviditet på relis

https://relis.no/sporsmal_og_svar/1-572?source=relisdb
 
Hei, vil bare si at linolje til kunstmaling ikke er tynnet ut med terpentin, her brukes kaldpresset linolje som ikke er giftig eller valmueolje som begge er naturprodukter. Terpentin må brukes med forsiktighet i lukkede rom, men det som er verre er at mye av den luktfrie terpentinen man kjøper i dag er tilsatt giftstoffer for å få bort lukten! Dette gjelder flere merker, så jeg velger heler å bruke tepentin som lukter slik at jeg vet at korken ikke sitter ordentlig på. Det er dessverre slik at mye av de løsemidler man benytter til oljemaling er produsert i Asia og kan inneholde mye vi ikke kjenner til.
 
Har ikke kunnskap om dette, men det finnes vannbasert oljemaling, om dette kan være et alternativt.
 
Back
Topp