Graviditet og leire/keramikk??

Popcorn

Andre møte med forumet
Hei, håper noen kan svare på dette. Jeg og samboeren min prøver å få barn etter en spontanabort (11. uke) i fjor. Det var lett å finne grunner til at det var jeg som gjorde noe feil da jeg ikke oppdaget graviditeten før uke 6. Derfor er jeg nok litt stressa denne gangen og veldig oppmerksom på hva jeg kan og ikke kan spise osv. Man blir rent gal av å lese på nettet om alt man må passe på. Jeg er lærer i K&H og driver for tiden på med leire, er dette noe som er farlig ift. toxoplasmosesmitte? Finner ingenting om dette på nett nemlig, og siden jeg ikke er gravid enda vil jeg ikke ringe legen å be om råd..

Toxoplasmose er en parasitt som lever i katter, hjortedyr, fugler og krypdyr så med mindre katta har bæsjet i leira dere jobber med, noe jeg antar er lite sannsynlig, er det ingen fare. Hadde det vært leire/jord fra hagen hadde det vært en annen ting. Da bør man bruke hansker.

For det første:
Det behøver ikke være din feil at du aborterte forrige gang selv om du ikke visste om det før uke 6. Det er mange som går fulle svangerskap uten å vite noe, og de føder friske barn ;-)

Mest sannsynlig var det noe feil med fosteret som naturen rydda opp i ;-)

Men til spm ditt: jeg tror ikke keramikk er farlig, da burde det stått noe om det noe sted.
Og mest sannsynlig er toxoplasmose noe alle har hatt som små fordi vi har spist sand fra sandkasser med store sjanser for kattebæsj ;-)
Så tror ikke du skal tenke så mye på det:-)

Lev som normalt, men hold deg unna det som det står noe om på matportalen ;-)

Lykke til :-)

Storebror april 09 <3
Lillesøster juni 12 <3

Takk for svar! :) Jeg regner også med at det ikke skal være noe farlig, men man blir så bekymret for alt mulig når man har så fryktelig lyst på barn. :)

Back
Topp