graviditet og kaffi

mamma til E*E*N

Blir kjent med forumet
Hei!
Jeg begynte ikke å drikke kaffi før minstemann var 11mnd. da begynte jeg i jobb og gutten holdt meg våken hele natten :P

Og nå drikker jeg kaffi flere ganger for dagen.

går det greit med kaffi i graviditeten?
hvor mye drikker dere evt. max 1kopp?
som vanlig?

ha en fin fredagskveld :)

Skal være litt forsiktig med koffein i svangerskap. Jeg drikker 2 kopper kaffi utover dagen. Men da drikker jeg ikke brus eller te! Drikker du pepsi max/cola eller te på kvelden må du redusere kaffi drikkinga.

Hei!
Jeg begynte ikke å drikke kaffi før minstemann var 11mnd. da begynte jeg i jobb og gutten holdt meg våken hele natten :P

som vanlig?

Jeg prøver å ikke drikke noe som helst uten at jeg absolutt må ha ;p i dag hadde jeg to slurker. Jeg leste kaffi muligens kan gjøre, vel å merke i større mengder, men jeg ble litt skremt av det ;p så holder meg på vannvogna så godt jeg kan hehe

Last edited:
Hei!
Jeg begynte ikke å drikke kaffi før minstemann var 11mnd. da begynte jeg i jobb og gutten holdt meg våken hele natten :p

som vanlig?

Drikker maks en kopp. Tror anbefalingene varierer ut ifra styrken koffein :)

Last edited:
Jeg drikker som regel 2 kopper på morgenen, resten koffeinfritt :) for min del stoppet kaffedrikkingen seg selv sist rundt uke 6, da orket jeg ikke smaken før i uke 13 eller 14:)

Den maksimale mengden med koffein som er anbefalt i svangerskap er 100-200 mg daglig. I en kopp koke- og filterkaffe er det oppgitt at det er ca 50-60 mg, mens for eksempel espresso er oppgitt inneholder hele 120 mg. Så jeg tenker at det er uavhengig av hvilken type kaffe du drikker, og litt skjønn. Legger ved en link hvor det er en fullstendig liste på koffeindrikker samt andre mat anbefalinger, som jeg fikk anbefaling av legen å se på om jeg var usikker, samt å bruke litt skjønn i forhold til lista :)

http://www.matportalen.no/rad_til_spesielle_grupper/tema/gravide/#tabs-1-2-anchor

Pleide å drikke 3-4 kopper i løpet av dagen. Har ikke rørt kaffe siden jeg fant ut at jeg er gravid i romjulen :)

Jeg får meg ikke helt til å nyte det... Så lar stortsett vær, drikker ikke koffein daglig lengre. Noen dager en halv kopp kaffe, gjerne med melk, og andre dager et glass Pepsi Max eller en kopp te :)

Jeg drakk endel før jeg ble gravid, sikkert 6-7 kopper hver dag på jobb. Nå drikker jeg 1-2 per dag, og det er latte så er med melk:)

takk for svar alle sammen. kanskje jeg skal holde meg til en kopp kaffi til frokosten og en halv til lunsj da..
Men det kan ikke være skadelig for fosteret? eg mener, hva er det som gjør at det ikke er bra med mye?
skal inn å se på linken som ble delt her :)

aah.. økt fare for spontanabort med for mye.. tror eg skal prøve å holde meg mest mulig unna ja..!

Jeg kommer ikke til å drikke kaffe etter jeg har mistet to ganger. Tør rett og slett ikke. Så nå blir det bare koffein fri te :-)

Har lest at det kan gi lav fødselsvekt, som igjen kunne føre til forskjellige problem for barnet seinare. Eg er vant til å drikke mykje kaffi, så vanskelig overgang Har kutta mned til 2koppar vanlig kaffi..
Så tar eg heller ein koffeinfri innimellom, viss eg er kaffitørst ;)

Jeg må ha kaffe og en røyk på morran for å holde kvalmen i sjakk, men da er det mange timer til neste gang. ...
(Ja jeg røyker å trenger ikke få høre hvor skadelig det kan være, gjorde det samme med første)

Back
Topp