Graviditet og hest

Aninee

Forumet er livet
Januarlykke 2016
Jeg har to hester en avls hoppe og en unghest (trav) Da jeg ble gravid tenkte jeg som så at dette skal gå bra. Det mye jobb, ikke bare i stallen men trening.

Avls hoppe står tom i år da vi ikke tok sjansen på å få føll samtidig som vår første unge. Men unghesten vår trengte ennå å bli trent. I alt gikk alt veldig fint helt til jeg kom i uke 28 da begynte det å stoppe opp for meg i stallen. Jeg hadde sluttet å trent unghesten min da kroppen min ikke var helt overbevist at det å kjøre hest i fort tempo var en god id allerede i Uke 18. Men jeg tok av meg skrittturene, men nå må jeg enten la det være eller vente på noen som kan hjelpe meg i vogna, da magen faktisk er i veien;)

Jeg jobber ennå noe i stallen, har funnet ut mange småtriks som gjør at jeg for gjort en del, men så er det mye som jeg ikke klarer som gutten min hjelper meg med;) og jeg er evig takknemlig for det;)

Er det noen her som har hest under denne perioden? hvordan kommer dere igjennom alle tingene som må gjøres på stallen?

Vedlegg

• Meg og prilla .jpg
    Meg og prilla .jpg
    612,3 KB · Visninger: 33
Jeg bor på gård, eier to hester og har en hest oppstallet hos oss.
Jeg har vært ubrukelig fra uke 7 :depressed: Da lå jeg med ekstrem svangerskapskvalme, frem til uke 19. I uke 17 begynte bekkenløsningen å komme, hvor den var spesielt fremtredene om jeg løfter tungt eller red.
Den ene hesten min har jeg satt ut på helfor til en folkehøyskole, rett og slett fordi hun må trenes hver dag for å ha det bra. Den andre hesten min, 19 år gammel dame, burde hatt jevnlig trening med sin alder, men det har bare ikke gått. Ikke er det mulig å få tak i hestepassere her vi bor heller.. Har annonsert henne ut på helfor - uten kostnader for helforvert, mot at hun skal stå på gården her da. Ingen respons..

Møkking har jeg måtte finne en ny teknikk for, da å vri bekkenet øker smertene. Vi har vannbøtter, denne tømmer jeg i trillebåren for å ikke gå noe med den, også tar jeg vannslangen inn i boksen for å fylle vann.
Foringene pleier min samboer å ta, utenom at han nå må være borte 2 uker med jobben, så er spent på hvordan det skal gå.

Jeg klarer å pusse hesten, men å ta bein/høver, det må min samboer ta. Magen er i veien for å bøye seg slik, og bekkenet sier stopp om jeg prøver.
Jeg klarer fremdeles skritte turer i vogn med den gamle hesten, problemet er at på seling og alt det, det klarer jeg ikke.

Utrolig kjedelig. Har veldig lyst å ta vare på hesten min, og ta alt stallarbeidet selv. Men kroppen sier nei, og lege, fysio og jordmor sier stopp.
Hadde det ikke vært for min samboer måtte jeg ha solgt, eller satt vekk siste hesten min og sagt opp stallplassen til den som står oppstallet her.
Oppstalløren gjør heldigvis klart alt foret til sin hest, og legger klar kveldsmaten i boksen sin. Så på kvelden har jeg kun å ta hestene inn da foret ligger klart :)

Er ikke så lett med hest og et kranglete svangerskap gitt! :hungry:

Kjenner til frustrasjonen;(

Samboern min må ta seg av all bøying og løft. og treningen av unghesten, men nå har hun vært halt de siste ukene og så begynte jakta rett utenfor stallen så da blir det bare skritte turer på henne. Og stellarbeidet med høvene på hestene mine.

Jeg har tre morgenforinger og to kvelds foringer i uken, og annen vær helg. møkker har jeg ikke hatt noen problemmer med og vannet fant jeg ut at jeg kunne tømme med små 5 l bøtte (vi har 60L i boksen) så det blir noen turer ved tømmning, men så har vi heldig vis også slange i stallen;)

nå har jeg lett sele og vogna er plassert slikt at det blir enkelt å hente frem og sette tilbake, men jeg kommer ikke på når jeg skal kjøre unghesten for hun har det litt travelt avls merra hu står som en prest til matmor sitter godt å trygdt i vogna...;)

Nei Gubben min har hjulpet til mye;)

Tok hestene inn fra sommerbeite for snart en mnd siden og jeg har ikke møkket én boks. Mamma har tatt seg av alt. Det har vært noen dager jeg har sluppet ut og tatt inn, fylt på med spon osv. Kjenner det tærer på samvittigheten. Fem hester har vi ansvar for. Heldigvis er ingen i trening og går på stort beite hele dagen.

oi, det var lenge å ha de på beite! Så deilig! Her begynte alt å bli gjørmete i september, i tillegg til at oppstallør hesten ble stokk halt og fikk bokshvile i 2 uker, så da kom de inn i september.

Jeg møkker så lenge bekkenet sier det er ok, men kjenner jeg smerter før eller mens jeg holder på så må gubben ta det.
Han er ikke særlig glad i stallarbeidet, men han er snill som hjelper til <3 - dog så er det han som har mest lyst på barn og har mast i mange år, så synes ikke så synd på han her jeg går med alle plagene for å få frem barnet vårt :P

Har mer dårlig samvittighet ovenfor hesten som burde vært trent. De har heldigvis stort uteområde, går i flokk og er ute 12-16 timer i døgnet, så de lider ingen nød. Men jeg ser veldig at gamlemor burde vært trent. Idag var det masse energi i henne, men når alt arbeidet på gården var gjort, så fungerte ikke min kropp lengre, så da var det bare å finne sengen. Prøve å samle opp krefter til kveldsrunden for dyrene. Skal bli veldig godt når sambo kommer hjem igjen neste fredag og kan overta jobben igjen! :)

Vi har vært kjempe heldige med at hestene har kjempe stort beite som de bare er "flokken" (4stk) på og de ville ikke inn før i starten på oktober først. :p da fikk vi tak i de og leide de hjem. De elsker å stå på sommerbeite og kan alle rutinene hvert eneste år. Kjempe morsomt :p de har vært "flokken" i 11 år nå i sommer <3 og de er 100% avhengig av hverandre døgnet rundt :p

Back
Topp