Graviditet og flytur/reise

Xyt

Andre møte med forumet
Jeg og samboeren lurer litt på å reise en tur til syden (tyrkia, hellas, kroatia e.l) i midten av august. Så lurer jeg litt på om det er så lurt å dra til sydligere strøk så sent i svangerskapet. Har noen erfaringer med dette? Har termin 24.oktober. Så vidt jeg har forstått er det ikke lov å ikke fly etter uke 36, men er jo godt innenfor den grensa. Er likevel i tvil om det er lurt iht.baby i magen. Har noen råd? Tenker også litt på mat og hygiene og sånne ting også..

Jeg ligger på stranda på kreta nå og både flytur ig opphokd gikk fint, er 31 uker når jeg reiser hjem om halvannen uke. Hellas og Kroatia har ikke sånn ekstrem varme som Tyrkia, det er og kanskje noe å tenke på??

Sent from my GT-I9105P using BV Forum mobile app

Det skal ikke være noe problem så lenge du selv ikke er plaget. Men det du må være obs på er å kjøle deg ned titt og ofte(ble for varmt for meg nå, var i uke 26). Maten går som regel greit. Samme reglene som i norge bare at du skal være ekstra forsiktig. Pass på feks maten om det er frokost på hotellet. Ting som har ligget lenge osv:-)

sjekke om hvilke uker som gjelder med det flyselskapet du evt skal reise med da for det varierer, kan også variere innenlands og utenlands.

er nok ikke farlig for babyen å fly nei, er vel ikke derfor de setter den grensa, er vel mer at de ikke vil ha fødsel på flyet bl.a...

Jeg hadde ingen problemer i Spanivarmen i uke 25-26. Kunne gjerne hatt det enda litt varmere :-) Er nok ingen fare så lenge du har et normalt svangerskap og er i god form, men det er jo kanskje vanskelig å vite på forhånd hvordan formen utvikler seg.

Sent from my GT-I9300 using BV Forum mobile app

Takk for svar :) formen er fin! var hos jordmor i dag, og hun har også gitt klarsignal. Fikk tips om å be lege om en slags attest på at jeg kan fly, da noen flyselskap krever det.

Jeg var i Tyrkia nesten nettopp i min uke 24/25. Jeg ble fort veldig sliten, orket ikke nye i varmen, lå på 30-35 grader. Med tanke på at det er enda varmere der nede i midten av august er ikke det noe jeg ville anbefalt. Var litt ekstra bekymret på turen. Og vanskelig med alle fristelsene man skal unngå i den varmen :p Hehe.. Både pils, is fra disk, ost og salat var hardt å måtte motstå.
Et tips er uansett å ta med reisepute, og om du er glad i øl bør du ta med alkoholfri øl fra Norge, da sluk drikke ikke finnes. Hehe..
Men jeg vil nok ikke komme til å reise i gravid tilstand igjen, jeg synes det ble for slitsomt. Heldigvis er man nok forskjellige der og :p

Sent from my LT25i using BV Forum mobile app

Sniker fra September... Da jeg var ute å reiste fikk jeg med meg dokumentasjon på termindato av lege (på engelsk). Hadde lest en vei at man plutselig kunne bli stoppa på flyplassen pga magen, og noen hadde fått problemer i og med at de ikke kunne dokumentere termindato:)

Takk for svar :) formen er fin! var hos jordmor i dag, og hun har også gitt klarsignal. Fikk tips om å be lege om en slags attest på at jeg kan fly, da noen flyselskap krever det.

Jeg var i puerto rico i slutten av august i fjor, og det var en veldig bedagelig varme, så jeg kan anbefale det;)

Back
Topp