Graviditet og flyreiser

Arielda

Forelsket i forumet
Antar det er flere her som har reiseplaner de kommende ukene :) Jeg skal til USA og Hellas og er så spent på hvordan symptomene blir fremover. Frister ikke sitte 7 timer på fly og spy veggimellom akkurat. Akkurat nå er jeg ikke kvalm, men det er så tidlig enda så alt kan skje.

Men satser på at det går bra og at det blir tur på oss. Jeg vil være 8 uker på vei når vi drar.

Noen som har flydd tidlig i graviditeten her? Har det gått fint?

Jeg var ei uke i Lisboa sist graviditet. Da fra uke 8-9. Gikk helt fint. Men skal du til syden anbefaler jeg å ta en sånn blodprøve for å se om du har vært smittet av toksoplasmose før du reiser. Og så kan du ta en etter du har kommet hjem. Det er jo en større sjanse for å få disse bakteriene i varmere strøk, og jeg var derfor veldig bekymret for om jeg kunne fått i meg noe med et uhell. Å ta den prøven fikk meg til å føle meg mye tryggere.

Det verste med å reise på ferie som gravid var for meg at man må være så forsiktig med mat. Ingen spanske skinker, salat eller italiensk is.. og all biff må jo være ihjelstekt. Når jeg reiser på ferie er maten ett av høydepunktene, og det ble det da ikke på den turen.

Ellers ble det jo litt mer pauser og ikke så mye gåing som på andre turer.. ;-)

reiser til Hellas om en uke. Håper virkelig formen holder seg!!
Reiser når jeg er 6+2, kommer hjem rundt uke 8...

Jeg dro til USA i sist graviditet, var 9 uker da jeg dro og 12 uker på vei hjem. Jeg hadde en lang flight København- San fransico (og Oslo-KBH).

Det gikk veldig fint, støttestrømper,
vann og gå ofte!

Jeg flydde masse masse i sist graviditet, helt frem til 3 uker før.

Jeg kommer også til å fly masse i denne graviditeten. Har seks flyturer bare de neste 6 ukene..

Jeg var ei uke i Lisboa sist graviditet. Da fra uke 8-9. Gikk helt fint. Men skal du til syden anbefaler jeg å ta en sånn blodprøve for å se om du har vært smittet av toksoplasmose før du reiser. Og så kan du ta en etter du har kommet hjem. Det er jo en større sjanse for å få disse bakteriene i varmere strøk, og jeg var derfor veldig bekymret for om jeg kunne fått i meg noe med et uhell. Å ta den prøven fikk meg til å føle meg mye tryggere.

Det verste med å reise på ferie som gravid var for meg at man må være så forsiktig med mat. Ingen spanske skinker, salat eller italiensk is.. og all biff må jo være ihjelstekt. Når jeg reiser på ferie er maten ett av høydepunktene, og det ble det da ikke på den turen.

Ellers ble det jo litt mer pauser og ikke så mye gåing som på andre turer.. ;-)

Hvorfor skal man ikke spise salat eller is? Nytt for meg..

Jeg spiser alt, sørger for at kjøttet er gjennomstekt.

Spiser is, spiser salat osv..

Man kan ikke bli helt hysterisk ;)

Hvorfor skal man ikke spise salat eller is? Nytt for meg..

Is handler vel egentlig om at man må være forsiktig med hvor man kjøper is.. spiste is jeg også, men jeg var vel litt mer påpasselig med å ikke spise kuleis fra gateselgere og sånt. Har gått på den feilen før, og matforgiftning av dårlig is fristet ikke som gravid! :p

Salat skal man være påpasselig med siden du ikke vet om den er skyllet godt eller ikke. Selv ikkegravide oppfordres jo til å være forsiktig med salat i utlandet ( uten at jeg selv følger det rådet så mye). Men Toksoplasmosen trives vist godt i varmere strøk. Det er såklar helt rett at kvinner er gravide også i Hellas, men der har også flesteparten allerede blitt smittet av dette. Og har du først fått det en gang så er det vist ikke så farlig om du får det i deg igjen når du er gravid. Det er bare førstegangssmitten som er kjempefarlig for babyen. Derfor foreslo legen min sist at jeg skulle at blodprøve før og etter. Hadde jeg allerede smitte i blodet ville det ikke være så farlig, men hadde jeg blitt smittet underveis i svangerskapet så var risikoen for skader på babyen stor..
For meg var det å kunne ta den prøven etterpå, og da vite at jeg ikke hadde fått i meg ulumskheter noe som fikk meg til å føle meg bedre. :-)
http://www.klikk.no/kvinneguiden/helse/article763852.ece

Sniker fra september :)

Jeg var i USA i starten av graviditeten - gikk helt fint med så mange timer på flyet og alt ellers! Ikke noe å bekymre seg for :)

Antar det er flere her som har reiseplaner de kommende ukene :) Jeg skal til USA og Hellas og er så spent på hvordan symptomene blir fremover. Frister ikke sitte 7 timer på fly og spy veggimellom akkurat. Akkurat nå er jeg ikke kvalm, men det er så tidlig enda så alt kan skje.

Men satser på at det går bra og at det blir tur på oss. Jeg vil være 8 uker på vei når vi drar.

Noen som har flydd tidlig i graviditeten her? Har det gått fint?
Eg reiste til Danmark i dag! Herregud ko dårlig eg blei og nesten kasta opp, sto me spy posen klar:p fekk til å me ei gratis cola fra flyvertinnen :( :p Og eg flydd berre i 1og halv time:/ beina mine hovne og forma mi va pyton! Håpa du blir i bedre form enn eg e og du sleppe alt dette styre:p

Eg reiste til Danmark i dag! Herregud ko dårlig eg blei og nesten kasta opp, sto me spy posen klar:p fekk til å me ei gratis cola fra flyvertinnen :( :p Og eg flydd berre i 1og halv time:/ beina mine hovne og forma mi va pyton! Håpa du blir i bedre form enn eg e og du sleppe alt dette styre:p

Det hørtes ikke kjekt ut! Håper plagene gir seg og at du får en flott ferie :) Hvor langt er du på vei?

Back
Topp