Graviditet og covid

I-40420539

Andre møte med forumet
Hei! Fikk en artikkel fra en venninne om at det er mye farligere for gravide å få covid enn ikke-gravide, med økt sjanse for kraftig sykdom, intensivbehandling og blodpropp. Selv har jeg ikke vært bekymret for å få covid i graviditeten, og tenker at selv om sjansen er større så vil fortsatt de aller fleste gå gjennom sykdommen relativt smertefritt.
Noen av dere som har gått gjennom covid i graviditet eller kjenner noen som har det og fått deres erfaringer?

Hei! En gravid kollega ble sengeliggende og skikkelig sjuk av covid rett før jul. Nå skal det sies at hun ikke har hatt covid før, bare vaksiner. Selv har jeg to vaksinedoser og vært smitta to ganger tidligere i løpet av pandemien, men jeg ble litt skremt av det og har tatt 3. dose vaksine nå i håp om jeg blir smittet under graviditeten å få mildere forløp.

Det er jo veldig individuelt hva man ønsker å gjøre tenker jeg. Og anbefaler at du snakker med Jordmor eller fastlege om det.
Min fastlegen mente at influensavaksinen var den viktigste å ta, men jordmor mente jeg måtte ha begge. Så jeg har tatt begge vaksinene.

Fhi sier det motsatte - det er lav risiko for alvorlig sykdom hos gravide som får korona, og spesielt hvis man er fullvaksinert, med noe økt sjanse for alvorligere forløp når man er kommet langt i svangerskapet. https://www.fhi.no/nettpub/coronavirus/befolkningen/rad-for-gravide-og-ammende/

Jeg hadde det nettopp. Hadde feber og hodepine i 2.5 dag, og var veldig forkjølet. Ikke noe verre enn en heftig forkjølelse egentlig, bortsett fra at jeg var svimmel i noen dager etter at feberen og hodepinen gav seg. Og jeg var ikke fullvaksinert da jeg fikk det.
Ikke farlig for babyen heller, men syntes jo det var veldig betryggende at jeg kjente godt med bevegelse fra ham da.

Jeg hadde korona rett før jul. Lå slått ut med feber og skikkelig vondt i kroppen. Men bebis hadde det fint :) gikk over det også

Jeg hadde det I uke 7-8, ingen spesielle plager annet enn hodepine og feber. Hadde det I februar også, samme tilfelle da.

Hadde det når jeg var rundt 17/18 uker tror jeg. Litt feber og nedsatt allmentilstand de første to dagene, ellers et veldig mildt og smertefritt forløp. Var hos jordmor i dag, og hun sa at hvis jeg føler meg frisk og fin, er det ingen grunn til å tro at hverken jeg eller baby kommer til å få senvirkninger. Problemet her er vell at siden covid er en såpass «ny»sykdom er det ikke gjennomført nok studier på akkurat dette. Ikke er det særlig etisk å holde på med heller, så det vil nok sikkert ta litt tid før vi kan si med sikkerhet hvordan det kan gå i det lange løp, spesielt for oss gravide. :pompus:
Uansett, så har i beste fall både du og baby fått en fin dose med antistoffer dersom en skulle være så (u)heldig å bli smittet. Tror nok det kommer til å gå bare bra. :cat::Heartpink

Jeg hadde corona for 2. gang i begynnelsen av januar. Første gang (da var jeg ikke gravid) var ganske kjip uke hvor jeg var mye dårlig. Mens denne siste gangen hadde jeg ikke trodd at jeg hadde corona om det ikke hadde vært for at jeg tok en test og den var positiv.

Hei! Fikk en artikkel fra en venninne om at det er mye farligere for gravide å få covid enn ikke-gravide, med økt sjanse for kraftig sykdom, intensivbehandling og blodpropp. Selv har jeg ikke vært bekymret for å få covid i graviditeten, og tenker at selv om sjansen er større så vil fortsatt de aller fleste gå gjennom sykdommen relativt smertefritt.
Noen av dere som har gått gjennom covid i graviditet eller kjenner noen som har det og fått deres erfaringer?
Jeg hadde covid tidlig i graviditeten, og det gikk helt fint. MEN! Hadde jeg fått det nå så tror jeg at jeg hadde slitt litt. Gravid med tvillinger som ligger over hverandre, og de siste dagene har jeg slitt med pusten, og at hvis ikke jeg sitter på bestemte måter, så går det kort tid tid før jeg nesten føler åndenød.
Får jeg en luftveisinfeksjon på toppen her nå, så tror jeg muligens det kommer til å være behov for pustehjelp, og muligens intravenøs næring, da de klemmer mye på magesekken, og hoste er no go!
Jeg kommer ikke til å ta vaksine nå, ble ganske dårlig de gangene jeg tok den, men jeg prøver å være flink flinkesen, og ikke drive og klemme på folk osv.
Vasker hendene ofte, og har våtservietter i veska bestandig, og gjør de grepene jeg kan for å ikke bli syk.

Jeg hadde corona en uke før jul og var bare ekstremt tett i nesa. Ellers ingen andre symptomer. Ingen skade skjedd hos babyene (tvillinggravid). :Heartbigred

Sniker! Jeg hadde C19 i midten av desember, dvs da jeg var rundt uke 28-ish. Gled fint i gjennom med kun en halsbetennelse og litt hodepine :) Hadde en runde C19 i mars 2021 også (dvs 1 år og 9 mnd tidligere), med så og si likt forløp, bare at den gangen mistet jeg smak -og luktesans i tillegg. Er til dags dato helt uvaksinert, og det har altså gått helt fint både som gravid i starten av 3. trimester og ikke-gravid :happy:
Ei venninne fikk det også i mars 2021 mens hun var rett i overgangen mellom 1. og 2. trimester, hun opplevde det som en vanlig influensa. Hverken hun eller baby har noen mén den dag i dag.

Sniker fra mars-april.

Var syk med covid før jul i uke 27 ca og var tett i nesen og litt trøtt. Var helt fin igjen etter 2-3 dager. Har hatt 4 covid vaksine doser og gjennomgått covid for ca 1 år siden (også med like lite symptomer).

Back
Topp