Jeg jobber i en kommunal enhet som tilbyr omsorgsboliger og tilhørende tjenester for mennesker med utviklingshemming, svært spesielle behov og utagerende/voldelig atferd. Altså har vi hovedansvaret for kommunens "tyngste" tjenestemottakere i denne gruppa. Mange av disse personene har såpass store utfordringer at det til enhver tid er to tjenesteytere tilstede, både grunnet medisinske og atferdsmessige utfordringer. Arbeidsdagen er både stressende og hektisk, ifht. utlevering av medisiner, prøve å utføre planlagte tiltak, ting som absolutt ikke går etter planen, utagering, epileptiske anfall, alarmtelefoner som ringer, etc.
Nå er jeg gravid, og er sykemeldt grunnet kvalme, samt noe høyere risiko for abort. Men jeg må ærlig innrømme at jeg ikke ser det som helt realistisk å komme tilbake i jobb ila. graviditeten, da det egentlig ikke er arbeidsoppgaver som er spesielt egnet for gravide der.
Er det noen av dere som har erfaring med lignende type jobb og graviditet? Hvordan "løste" du dette?
Nå er jeg gravid, og er sykemeldt grunnet kvalme, samt noe høyere risiko for abort. Men jeg må ærlig innrømme at jeg ikke ser det som helt realistisk å komme tilbake i jobb ila. graviditeten, da det egentlig ikke er arbeidsoppgaver som er spesielt egnet for gravide der.
Er det noen av dere som har erfaring med lignende type jobb og graviditet? Hvordan "løste" du dette?