Graviditet og arbeid med utagerende atferd?

Kattekvinnen

Forumet er livet
Augustlykke 2015
Jeg jobber i en kommunal enhet som tilbyr omsorgsboliger og tilhørende tjenester for mennesker med utviklingshemming, svært spesielle behov og utagerende/voldelig atferd. Altså har vi hovedansvaret for kommunens "tyngste" tjenestemottakere i denne gruppa. Mange av disse personene har såpass store utfordringer at det til enhver tid er to tjenesteytere tilstede, både grunnet medisinske og atferdsmessige utfordringer. Arbeidsdagen er både stressende og hektisk, ifht. utlevering av medisiner, prøve å utføre planlagte tiltak, ting som absolutt ikke går etter planen, utagering, epileptiske anfall, alarmtelefoner som ringer, etc.
Nå er jeg gravid, og er sykemeldt grunnet kvalme, samt noe høyere risiko for abort. Men jeg må ærlig innrømme at jeg ikke ser det som helt realistisk å komme tilbake i jobb ila. graviditeten, da det egentlig ikke er arbeidsoppgaver som er spesielt egnet for gravide der.

Er det noen av dere som har erfaring med lignende type jobb og graviditet? Hvordan "løste" du dette? :)

Om ikke din arbeidsplass kan tilrettelegge for deg, så kan du søke om svangerskapspenger :)
Det er for friske gravide som ikke kan utføre de vanlige arbeidsoppgavene sine :)

Jeg jobber med utviklingshemmede og hos oss kan det være vanskelig å tilrettelegge slik at man kan være i jobb. Og vår sjef er veldig klar på at da er det viktig å søke svangerskapspenger. Dette for at vi ikke skal bruke opp retten til sykemelding og fordi at det er arbeidsplassen som ikke kan tilrettelegge. Så snakk med lege/ jm og gjerne sjefen din om hva de tenker. Men sånn du beskriver jobben så ser det ikke ut som at det er veldig gravid vennlig å jobbe der.

Min arbeidsplass har reglar for gravide, me får ikkje lov å jobbe der. I den grad det er mulig får me jobbe på ein anna, og lettare avdeling. Ved min forrige graviditet jobba eg på eit DPS.
Om dei ikkje finn eit anna arbeid som passar, blir det søkt om svangerskapspengar:)
Eg var veldig skeptisk til å skifte jobb mens eg var gravid og dårlig, men det gjekk veldig fint, og eg jobba faktisk nesten fram til termin, svangerskapet vart mykje lettare enn ved å sitte heime, slik eg gjorde første gangen:)

Kva har andre gjort på din arbeidsplass? Dei burde jo ha klar ei løysing, du blir jo mest sannsynlig verken den første eller siste som er/blir gravid der:)

Jeg hadde en jobb hvor det var en gutt som ikke kunne være i nærheten av synlig gravide... Vi snakket mye om tilrettelegging, men kom frem til at det ikke var mulig da han tross alt hadde fri tilgang på alle fellesområder... Jeg fikk da beskjed av sjefen om at hvis jeg ikke var villig til å ta sjansen på at det kom til å gå bra måtte jeg søke om svangerskapspenger :/ Heldigvis for min del sluttet gutten, så jeg fikk fortsette :) Hvis ikke hadde jeg ikke nølt med å søke svangerskapspenger :)

Slik du beskriver jobben din, har du nok rett på svangerskapspenger.
Som de over er sier, så er dette for friske gravide som ikke kan få nødvendig tilrettelegging.
Anbefaler deg å gå inn på NAV og arbeidstilsynets sider, hvor det står en del informasjon om dette, og så snakke med lege/jordmor. Min erfaring er at leger ikke kan denne prosedyren godt nok, så jeg valgte jordmor.

Lykke til :)

En i min termingruppe jobbet med barn og ungdommer i samme type situasjon, og etter at hun ble slått i magen av en av dem gikk hun over på svangerskapspenger...
Sjekk om de har en trygg kontorjobb/annen avdeling du kan jobbe på, ellers ville jeg søkt om svangerskapspenger.

Kanskje du kan omplasserers til en annen enhet/bolig i kommunen? Hvis det ikke kan tilrettelegges kan du søke om svangerskapspenger i stedet for.

Jeg ble omplassert innenfor kommunen slik at jeg kunne fortsette i jobb. Kan de ikke tilrettelegge for deg har du krav på svangerskapspenger :-) man skal absolutt ikke jobbe med utagerende atferd som gravid:-)

Back
Topp