Graviditet og amming

Guest
Jeg ammer fortsatt mitt 20 mnd gamle barn ca 3 ganger i døgnet, og oppdaga nylig at jeg er 2 mnd gravid. Både lege og helsesøster råder meg til å starte avvenning nå. Legen mener det er for slitsomt å både være gravid og amme, helsesøster legger mer vekt på at det eldste barnet skal rekke å "glemme" og dermed forhåpentligvis ikke bli like sjalu når babyen kommer og "tar" puppen. Både jeg og barnet trives imidlertid fortsatt godt med ammestundene, og det blir jo ikke akkurat mindre slitsomt for meg å måtte stå opp i 4-5 tida om morgenen for å gi barnet mat, og å jobbe fulle dager fordi jeg ikke lenger kan gjøre krav på ammefri. Personlig har jeg ikke lyst til å slutte ennå, og selv om jeg skjønner at et barn på 2 år og 3 mnd (som blir aldersforskjellen) ikke lenger har behov for morsmelk, kunne jeg tenke meg å prøve tandemamming for kosens skyld. Jeg hadde rikelig med melk i starten sist, så det er gode sjanser for at det kommer til å bli litt til overs denne gangen også. Hva mener dere?
 
Kjære deg.

Dette tema er det VELDIG mange meninger om og holdninger til - det har du sikkert allerede oppdaget.
Jeg syns det er kjempebra at du faktisk kjenner etter at de råd du har fått kanskje ikke passer helt til det du føler er riktig for deg!
Å amme mens man er gravid er ikke så vanlig i Norge, men i et normalt svangerskap er det ikke noe i veien for å praktisere det. Tandem-amming er fult mulig å få til.

Jeg vil anbefale deg å gå inn på www.ammehjelpen.no og lese mer om dette tema. Du kan også ringe ammehjelpen og snakke med en ammehjelper og få masse gode råd og tips. Tlf.nr finner du under "A" i telefonkatalogen.

Ønsker deg masse, masse lykke til - og gjør det som føles rett for deg :-)

Vennlig hilsen fra jordmor Ragna.
 
Back
Topp