Graviditet etter slankeoperasjon

Kanskje3barnsmor

Flørter med forumet
Hei dere!
Lurer på om noen av dere har tatt gastric sleeve/ gastric bypass, og blitt gravid etterpå? Er det sånn at man får tettere oppfølging/UL som følger av det? :) Er selv gastric sleeve-operert for 2 år siden, og finner ikke noe om dette temaet :bag:
 
Jeg tok gastric sleeve for et år siden. Ble gravid i juni, men mistet i uke 11, så rakk ikke å komme så langt. Fikk ikke tilbud om annen ul enn ordinær, men det kommer sikkert litt an på om de finner vekstavvik eller ikke. Virker ikke som det er noen automatikk i det, dessverre..
 
Hei dere!
Lurer på om noen av dere har tatt gastric sleeve/ gastric bypass, og blitt gravid etterpå? Er det sånn at man får tettere oppfølging/UL som følger av det? :) Er selv gastric sleeve-operert for 2 år siden, og finner ikke noe om dette temaet :bag:


Fikk vekstestimering i uke 32 og 36, men det var jordmor som foreslo :) ingen annen oppfølging.
 
Fikk vekstestimering i uke 32 og 36, men det var jordmor som foreslo :) ingen annen oppfølging.

Det høres fornuftig ut, så man kan oppdage evt vekstavvik. Var det jordmor eller lege som henviste?
 
Det høres fornuftig ut, så man kan oppdage evt vekstavvik. Var det jordmor eller lege som henviste?

Det var jordmor som henviste. Det kan sikkert være lurt å nevne til jordmor at du er operert så har de nok rutiner for det :)
 
Det var jordmor som henviste. Det kan sikkert være lurt å nevne til jordmor at du er operert så har de nok rutiner for det :)
Okei, skjønner :rolleyes: Får nevne det hvis jeg kommer så langt. Er bare 8 dpo og har testet svakt positivt, så vi får se om den tid evt kommer :) Fikk to barn før operasjon, så dette blir jo første etter op. Så er veldig spent på hvordan det kommer til å bli :angelic:
 
Ble gravid rett etter 1 år etter gastric bypass :) gikk ned mange kg under graviditet .. og noen kg til etter graviditeten. Fikk ultralyd uke 13, uke 19 og 1 senere... husker ikke hvilken uke da dette er 5 år siden :bag::p
 
Ble gravid rett etter 1 år etter gastric bypass :) gikk ned mange kg under graviditet .. og noen kg til etter graviditeten. Fikk ultralyd uke 13, uke 19 og 1 senere... husker ikke hvilken uke da dette er 5 år siden :bag::p
Har vært vektstabil i 1,5 år nå, så er vel heller det at vekta skal gå oppover igjen jeg bekymrer meg mest for. Men det er jo helt naturlig at man legger litt på seg, og sunt ikke minst. Og det at babyen skal vokse som normalt når jeg spiser så lite og er ganske lita blitt :oops: Men håper at jordmødrene her har litt erfaring på det feltet :rolleyes: Hadde jo vært kjekt med et par ekstra ultralyder for å se hvordan veksten er og generelt :)
 
Jeg ble gbp operert for 2 år siden. Hadde også et turbulent sv med jenta mi som blir 11 år nå. Har også 2 ks og i fjor ble jeg tarmslyng operert. Så her KREVER jeg tett oppfølging.

Grunnen til at jeg valgte sleeve var pga av større sjangse for tarmslyng i eller etter graviditeten. Så du må bare forlange oppfølgning. Jeg fikk litt ekstra pga flere operasjoner i magen pluss sleeve.
 
Har noen av dere tatt ekstra folsyre utover multivitamin (og evt B12)? Legen min mente multivitaminen dekte behovet, men han dro litt på det, så jeg føler meg litt usikker. Vet at nivået i multivitaminen er det som er anbefalt ved graviditet.
 
Har noen av dere tatt ekstra folsyre utover multivitamin (og evt B12)? Legen min mente multivitaminen dekte behovet, men han dro litt på det, så jeg føler meg litt usikker. Vet at nivået i multivitaminen er det som er anbefalt ved graviditet.

Ja, tok ekstra folsyre. Ble for lav med bare multivit. Hvordan nivå ligger du på?
 
Ja, tok ekstra folsyre. Ble for lav med bare multivit. Hvordan nivå ligger du på?

Lå på nesten 40 nå sist jeg tok blodprøver (uke 9 ut i svangerskapet). Men hadde jo en MA da, så rakk ikke å komme så langt. Verdiene er vel gode nok da? Sist jeg var gravid lå jeg på 30.
 
Lå på nesten 40 nå sist jeg tok blodprøver (uke 9 ut i svangerskapet). Men hadde jo en MA da, så rakk ikke å komme så langt. Verdiene er vel gode nok da? Sist jeg var gravid lå jeg på 30.

Hvis multivitamin har 400mg folat så behøver du nok ikke mer om legen sier det :) Folat er heldigvis vannløselig så om du får for mye så skylles det ut av kroppen :)
 
Hvis multivitamin har 400mg folat så behøver du nok ikke mer om legen sier det :) Folat er heldigvis vannløselig så om du får for mye så skylles det ut av kroppen :)

Han sa det forsåvidt før blodprøvene, men det ser jo ut til at verdiene er fine.. Så da er det vel greit. Kanskje lurt å følge med litt ❤️
 
Har noen av dere tatt ekstra folsyre utover multivitamin (og evt B12)? Legen min mente multivitaminen dekte behovet, men han dro litt på det, så jeg føler meg litt usikker. Vet at nivået i multivitaminen er det som er anbefalt ved graviditet.
Tar 2 multivitaminer + B12 hver dag. Alle blodprøver hr vært fine før så håper det går fint med det :)
 
Back
Topp