Graviditet etter alvorlig eklampsi.

Frozar

Elsker forumet
Novembergull 2017
Marshmallows 2022
Med min første fikk jeg alvorlig eklampsi. Og det jeg lurer på nå er hvordan ser en evt. ny graviditet utfor meg. Vil det innebære mye oppfølgning,medisiner,sykemeldinger,el? Noen som har erfaring?

Jeg hadde det sist. Jeg får veldig mye oppfølging neste gang fordi jeg ble skikkelig dårlig sist. Har også hatt mye samtaler med lege og jordmor om dette i ettertid. Har ikke blitt gravid igjen enda men slik er planen jeg har fått fra legen min og jordmor:

Albyl-E fra uke 12.

Ultralyd hver 2-3 uke fra og med uke 20. For å sjekke vekst og trivsel.

Måle blodtrykk hos lege hver uke fra uke 12, og dersom det øker skal jeg ha hjemmeregistrering daglig.

Jevnlig blodprøve og urinprøve.

Lav terskel for å ringe legen.

50% sykemelding fra uke 20, 100% sykemelding fra uke 30 med mindre formen min tilsier noe annet. Dette var ønske fra jordmor da hun mener at det hadde mye å si sist.

Lav terskel for igangsetting dersom det begynner å peke mot svangerskapsforgiftning.

Jeg hadde det sist. Jeg får veldig mye oppfølging neste gang fordi jeg ble skikkelig dårlig sist. Har også hatt mye samtaler med lege og jordmor om dette i ettertid. Har ikke blitt gravid igjen enda men slik er planen jeg har fått fra legen min og jordmor:

Albyl-E fra uke 12.

Ultralyd hver 2-3 uke fra og med uke 20. For å sjekke vekst og trivsel.

Måle blodtrykk hos lege hver uke fra uke 12, og dersom det øker skal jeg ha hjemmeregistrering daglig.

Jevnlig blodprøve og urinprøve.

Lav terskel for å ringe legen.

50% sykemelding fra uke 20, 100% sykemelding fra uke 30 med mindre formen min tilsier noe annet. Dette var ønske fra jordmor da hun mener at det hadde mye å si sist.

Lav terskel for igangsetting dersom det begynner å peke mot svangerskapsforgiftning.
Såpass ja! Men forstår jo at det er lurt å være på den sikkre siden,det er jo en ganske så farlig tilstand.!Har virkelig ikke lyst å oppleve det igjen! Tusen takk for svar!:smiley-angelic003

Såpass ja! Men forstår jo at det er lurt å være på den sikkre siden,det er jo en ganske så farlig tilstand.!Har virkelig ikke lyst å oppleve det igjen! Tusen takk for svar!:smiley-angelic003

Det skal sies at jeg har vært nødt til å be om mye av dette selv. Jeg er livredd for å få det igjen, det ødela så mye for meg sist. Legen ville f.eks. ikke gi meg Albyl-E da han mente jeg kom til å få det igjen uansett og at medisiner ikke vil ha noe å si. Men jeg sto på mitt, og han ga seg til slutt. Hadde jeg vært deg hadde jeg bestilt en legetime når du blir gravid for å diskutere en behandlingsplan :)

Det skal sies at jeg har vært nødt til å be om mye av dette selv. Jeg er livredd for å få det igjen, det ødela så mye for meg sist. Legen ville f.eks. ikke gi meg Albyl-E da han mente jeg kom til å få det igjen uansett og at medisiner ikke vil ha noe å si. Men jeg sto på mitt, og han ga seg til slutt. Hadde jeg vært deg hadde jeg bestilt en legetime når du blir gravid for å diskutere en behandlingsplan :)
Mente legen at du får eklampsi igjen uansett?

Med min første fikk jeg alvorlig eklampsi. Og det jeg lurer på nå er hvordan ser en evt. ny graviditet utfor meg. Vil det innebære mye oppfølgning,medisiner,sykemeldinger,el? Noen som har erfaring?

Jeg ikke hatt eklampsi, men hadde preklampsi med begge mine og med nr 1 utviklet jeg HEELP-syndrom. Fastlegen kunne ikke nok om oppfølging ved nytt svangerskap, stod heller ikke noe i journalen etter nr 1, så fikk henvisning til sykehuset for samtale og planlegging i forhold til nytt svangerskap. Min oppfølging ble følgende:
Albyl-E fra uke 12 til 36/38 (husker ikke helt hvilken av de), vekstkontroll, samt sjekk av blodtilførsel til livmor og navlesnor i uke 24. Da også sjekk av blodtrykk og urin hver andre uke, hver uke fra uke 32. Vekstkontroll i uke 30, 34 og 38. Lav terskel for i gangsetting. Fikk preklampsi med nr 2 også, men blodtrykket steg ikke før i uke 38 (mot 33 med nr 1), fikk tettere og bedre oppfølging, hvilket gjorde at jeg følte meg mye tryggere hele veien. Da blodtrykket brått steg med nr 2, fikk jeg også proteiner i urin og det var et vekstavvik på -18% (det startet med +3% i uke 24). Ble da umiddelbart innlagt og satt i gang, fikk ikke forlate sykehuset før gutten var ute. Jeg ble ikke anbefalt sykemelding pga tidligere historie med preklampsi og HEELP, men fikk beskjed av både lege og jordmor om at jeg ikke måtte være redd for å be om det hvis jeg kjente at det ble for mye stress for kroppen min underveis i svangerskapet.

Hvis det ikke står noen føringer for oppfølging ved nytt svangerskap i epikrisen din, vil jeg råde deg til å få fastlegen din til å henvise deg til sykehuset for gjennomgang av forrige svangerskap og fødsel, og for å legge en plan for neste svangerskap.
Ønsker deg lykke til og håper du slipper like alvorlig forløp neste gang ❤️

Mente legen at du får eklampsi igjen uansett?

Ja, men det var fordi det står i epikrisen min fra innleggelsen på sykehuset. En litt dårlig formulering av en utenlandsk lege. Det er ikke automatisk slik at man får det igjen neste gang, men man er mer utsatt for svangerskapsforgiftning om man har hatt det før. Jeg er enig i at det kan hende at jeg får selve svangerskapsforgiftningen igjen, men med forebyggende behandling og korrekt oppfølging håper jeg virkelig at det blir gjort noe med før jeg går i kramper slik som sist!!! Litt av greia sist var at det utviklet seg så sinnsykt fort, så jeg håper at såpass hyppige kontroller skal være med å fange det opp før det skjer igjen :)

Jeg hadde alvorlig preeklampsi sist, og ble igangsatt og fødte i uke 32.

Nå er jeg gravid igjen, 12+0 i dag. :)

Har begynt på Albyl-E i dag. Skal ha første ordinære svangerskapskontroll hos fastlegen over helgen.

Etter det blir det OUL, og er henvist til undersøkelse av morkake og navlestreng en gang mellom uke 22-24.

Etter det vet jeg ikke helt hvordan det blir, men vet at jeg skal ha blodtrykksmåling hos fastlegen annenhver uke fra halvgått svangerskap. Regner også med det blir jevnlige vekstkontroller utover svangerskapet.

Anbefaler deg å lese gjennom denne veilederen. Her står det helt klart og tydelig hva slags oppfølging som du skal ha:
https://www.legeforeningen.no/foren...nsive-svangerskapskomplikasjoner-og-eklampsi/

Jeg hadde alvorlig preeklampsi og truende eklampsi i min første graviditet. Ble gravid igjen, og gikk til fastlegen for å få albyl-e. Han begynte først å si at jeg ikke skulle ha det siden det ikke stod i papirene fra sykehuset, men når han fikk lest litt mer fikk jeg albyl-e. Mistet i uke 11, men følte meg rett og slett ikke godt nok ivaretatt av fastlegen, så jeg bytta. Ble nå henvist til gyn for noen blodprøver, og hun sa at jeg SKAL henvises tidlig til sykehus for oppfølging. Det er dessverre forskjell på kunnskap hos de ulike legene om dette, så det er viktig å stå litt på kravene om oppfølging. Det kan jo være veldig alvorlig, og det er sikkert flere enn meg som har kjent på at man ikke lengre er udødelig ❤️ forhåpentligvis kan det gå bedre med riktig oppfølging!

Jeg fikk alvorlig preeklampsi med førstemann, men jeg skulle starte med Albyl-E med en gang jeg fant ut at jeg var gravid på nytt...
Jeg har i tillegg antifosfolipid syndrom, så må ta fragmin hver dag gjennom hele svangerskapet.

Jeg er i uke 20 nå og jordmor følger med på blodtrykk og urinprøver hver gang jeg er der. (Er kun hos fastlegen for å sjekke stoffskiftet) Neste kontroll blir på fødepol i uke 24. Etter det så vet jeg ikke helt gangen i det, men det har blitt sagt at jeg skal få mer oppfølging fra sykehuset denne gangen.

Back
Topp