Jeg bruker det!
Brukt det ved begge mine tidligere svangerskap. Var aldri er spørsmål engang da sikkerheten for babyen i magen er like viktig som alt annet.
Skulle uhellet være ute så vil et belte som ikke er festet med gravid belte gå opp og bla. klemme mage.
Brukes hver gang jeg kjører bil
Sent from my iPhone using BV Forum
Hei

Kan jeg spør hvor du får faktaene dine fra? Er bare opptatt av sikre kilder og også sikkerhet i bil.
Du sier nemlig at i en kollisjon så _vil_ et belte som ikke er festet med gravidbeltet gå opp på magen.
Jeg har ikke erfaring med gravidmage og belte, men vet at om man ikke strammer setebeltet på hoftebenet og generelt ikke bruker setebeltet riktig, så _kan_ setebeltet gå opp på magen og ødelegge indre organer. Enten man er gravid eller ikke.
Jeg lurer derfor på hvilke kilder du har. Om det er produsenten som sier det, så kan man ikke ta det for god fisk, mener jeg. Selvfølgelig mener de det er tryggest da de ønsker å selge flest mulig.
Trygg trafikk skriver ingenting på deres sider at de anbefaler bruk av slike belter pga bedre sikkerhet, men at slike beltet kan være mer behagelige for den gravide.
De skriver at sent i graviditeten er det best å bare være passasjer i bil og da skyve setet så langt bak som mulig.
Er man sjåfør må man også skyve setet så langt bak som mulig, mens du når pedalene uten problemer.
Undersøkelser som det svenske transportforskningsinstituttet VTI har gjort, viser at disse beltene ikke er sikrere for fosteret enn hvis man bruker setebeltet på vanlig (og riktig) måte.
Vil nevne at jeg tenker på å kanskje kjøpe et slikt gravidbeltet da jeg sitter mye i bil og har ved enkelte anledninger merket at det er noe ubehagelig å ha vanlig bilbeltet. Håper at et slikt beltet kan gjøre bilturene mer behagelig, men vet også (ut i fra hva jeg har lest og lært) at det ikke er noen fare for babyen min hvis jeg velger å ikke bruke det.